Inlösning?

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Jag la omkull hojen i en mkt moderat hastighet för ett tag sedan, hojen gled på sidan och kåpor samt avgasrör blev skadat.
Hojen var fullt körbar förutom sånär på en trasik blinkers och knäckt bromspedal.
Lämnade in hojen till mc-huset för att de skulle göra en skadekontroll.
Ringde dit idag för att kolla om de tittat på hojen så jag kunde få tillbaks den (man kan väl leka lite fast kåporna är repiga).
Fick då svaret att besiktningsmannen hade vart där, men att han skulle höra av sig till mig då de ville lösa in hojen!!!

Vad fan e nu detta, jag gillar min hoj, jag har betalt helförsäkring av en anledning, om det skulle hända nått så ska jag få hojen reparerad.
Blir så jävla lack, kåpor och avgasrör kan väl knappast kosta mer än en ny hoj?
Eller är det så jävligt att mc-huset kommer köpa ut hojen för en billig peng, fixa den och sälja den igen?

Det här suger.....
 
Du kan ju alltid ta frågan direkt med försäkringsbolaget. Säg att hojen värderas till 25K, du hävdar att du kan tänka dig behålla hojen och få.. 20K i ersättning. då har du ett litet spel på att hitta begangnade delar och få hojen körbar igen.
 
Hojjen ska lagas av auktoriserad handlare eller inte alls, så sa dom till mig, i alla fall så att den inte är trafikfarlig, Jag ville få kontantreglering och fixa själv men det blev ett NEJ,

Hojjen är nog värd bra mycket mer för dom i delar
 
Chii skrev:
2359922 Hojjen ska lagas av auktoriserad handlare eller inte alls, så sa dom till mig, i alla fall så att den inte är trafikfarlig, Jag ville få kontantreglering och fixa själv men det blev ett NEJ,
Jaha, jag fick behålla hoj och få pengar. Fast då var det såklart försäkringsbolaget jag talade med och inte verkstan. Det är ju knappast något trafikfarligt med repade kåpor och buckligt avgassystem kan man ju tycka.
 
Victor skrev:
2359926 Jaha, jag fick behålla hoj och få pengar. Fast då var det såklart försäkringsbolaget jag talade med och inte verkstan. Det är ju knappast något trafikfarligt med repade kåpor och buckligt avgassystem kan man ju tycka.

bara det att skulle du köra omkull pågrund av att hojjen är felaktigt reparerad kan f-bolaget ligga illa till sa regleraren
 
hojen är fullt körbar, bara kosmetiska fel, inte ramsned.
vi snackar om en still lowside i ca 45 där hojen gled på sidan tills den stanna. hade det vart endurance hade man inte ens brutit.
 
Det e väll nogon som får din hoj till en strunt summa via f bolaget eller verkstan Kräv att få reda på hur mycket det kostar o laga den enligt bespapper lete reda på en lika dan hoj.

kommer köpa ut hojen för en billig peng, fixa den och sälja den igen det e inte alls o möjligt eller delar
//Robin
 
ViktorW. skrev:
2359893
Eller är det så jävligt att mc-huset kommer köpa ut hojen för en billig peng, fixa den och sälja den igen?

Det här suger.....

Precis så är det, hojfirmorna dömer ut småskadade hojar, köper loss dom för ingenting, reparerar på vintern när personalen ändå inte har något att göra och ställer ut dom i beg hallen till våren och tjänar storkovan på dom.

Det är bra för hojägaren som får en ersättningshoj fortare än om dom skulle ha reparerat den trasiga.
Det är bra för hojfirmorna som sysselsätter heltidsanställd personal vintertid.
Det är bra för hojköpare som hittar massor av beg hojar hos handlarna på våren.

Det är dåligt för alla som betalar för skiten med sina försäkringspremier....
DVS det är dåligt för mig som aldrig har löst in en hoj, aldrig har vurpat, aldrig har köpt en beghoj av en handlare...

Jag ska fan KRÄVA att mitt försäkringsbolag lovar mig att dom inte låter verkstäderna köpa krockade hojjar.
Då är det bättre att krockade hojjar hamnar som billiga reservdelar på en MC skrot.
 
GuW skrev:
2360055 Precis så är det, hojfirmorna dömer ut småskadade hojar, köper loss dom för ingenting, reparerar på vintern när personalen ändå inte har något att göra och ställer ut dom i beg hallen till våren och tjänar storkovan på dom.

Det är bra för hojägaren som får en ersättningshoj fortare än om dom skulle ha reparerat den trasiga.
Det är bra för hojfirmorna som sysselsätter heltidsanställd personal vintertid.
Det är bra för hojköpare som hittar massor av beg hojar hos handlarna på våren.

Det är dåligt för alla som betalar för skiten med sina försäkringspremier....
DVS det är dåligt för mig som aldrig har löst in en hoj, aldrig har vurpat, aldrig har köpt en beghoj av en handlare...

Jag ska fan KRÄVA att mitt försäkringsbolag lovar mig att dom inte låter verkstäderna köpa krockade hojjar.
Då är det bättre att krockade hojjar hamnar som billiga reservdelar på en MC skrot.
I detta fallet är det bara löjligt, så lite skador som den här hojen har, om det inte vore för att mitt skinnställ gick åt helvete skulle jag aldrig tatt det på försäkringen.
Kan FB verkligen tjäna på detta? eller är hojfirmorna tajta med besiktningsmännen?
 
1.) Ett fordon går endast till inlösen om reparationskostnaden överstigen motorcykelns värde

2.) Verkstäderna kännar sällan några stora pengar på att reparera de trasiga fordonen pga inköp av delar, lön till personal som arbetar med den osv

3.) Kontantersättning är möjligt så länge fordonet inte är trafikfarligt, som nämdes ovan tex ramsned

4.) Det finns generellt inget krav att reparationen skall utföras på en märkesverkstad utan kravet är oftast att verkstaden skall vara godkänd utav försäkringsbolaget
 
Det här med firmor som köper inlösen till höger och vänster.

1. Det finns 2 FB som låter vissa lösen gå som repobjekt.
( kan finnas något annat men det känner jag inte till )

2. För att ett lösen skall få säljas som ett repobjekt så ska skadorna vara reparerbara för en "rimlig" kostnad, ex cykeln är värd 40 000 skador för 200 000 = skrot. Cykeln är värd 40 000 rep kostnad 50 000 = ett möjligt repobjekt.

3. Endast godkända företag får köpa ett repobjekt av ett FB. En privatperson får altså inte köpa ett lösen av FB. Oärliga företag kan säkerligen köpa loss cykeln och sälja direkt till kund men något sådant godkänner inte FB och firman blir inte långlivad.


ViktorW du får göra hur du vill med din motorcykel det är du som bestämmer om du vill ha kvar cykeln eller inte. Teknikern från ditt FB har besiktigat din mc och tycker att den ska lösas in. När man löser ett fordon gör man det baserat på verkstadens reparationskalkyl (givetvis kommer allltid tekniker från fb ut och kollar med ). I vissa fall när teknikern bedömmer att skadorna inte är trafikfarliga kan man göra en kontantreglering (som sagts ett par gånger), det är altså teknikern som bestämmer.
 
LÅT MIG FÖRTYDLIGA:

Jag vet att bara auktoriserade verkstäder får köpa utdömda hojjar.
Jag vet att det är försäkringsbolagets värderare som gör bedömningen.
Jag vet att dom utgår från cykelns värde när dom beräknar hur mycket som är värt att reparera. (dock är det snarare så att hojens värde gånger 0.7 = max rep-belopp)

Jag vet även att försäkringsbolagets värderare sällan lyfter sin fläskiga röv från stolen på kontoret, utan han går på bedömningen från verkstaden (ofta ett mail/fax med taskiga bilder tagna ur vinkeln där hojen ser som sämst ut), verkstaden saltar offerterna utav helvete samtidigt som dom säger att "en sån här hoj kostar inte mycket på blocket till hösten" och "vi har så jävla mycket att göra just nu så hojjen blir klar lagom till vintern"

Då får hojfirman köpa det värdelösa skrotet till en billig peng och kan byta ut lite smådelar och sätta dit ett begat orginalavgassystem som någon kund har lämnat när han har köpt ett nytt slipon, spackla och lacka lite med sprayburk samt göra en rekond.

Sen har dom en hoj dom kan sälja dyrt till våren.
Fortfarande kostar det försäkringsbolagen en massa pengar som dom i sin tur tar ut av mig/alla andra när jag försäkrar.

En företeelse i klass med skenförsäkring.

Tro mig, jag har sett det själv, flera gånger, fast då som anställd på firman som köper loss skrotet och tjänar pengarna....
 
GUW. Det kan säker stämma det du säger, jag jobbar ju med skadade fordon (bilar dock) och det som du beskriver är ingenting som jag känner till häromkring iaf.

Jag har aldrig skrotat ut en bil utan att en tekniker har kommit och vi på plats i verkstan gemensamt gått igenom kalkyl och skador, och då har jag setat här i snart 6 år.

Sen vet jag inte om det förekommer lokala avikelser inom föräkringsbolagen så att man har andra rutiner i övriga landet men det är så här det går till här iaf.
 
GuW skrev:
2361243 LÅT MIG FÖRTYDLIGA:

Jag vet att bara auktoriserade verkstäder får köpa utdömda hojjar.
Jag vet att det är försäkringsbolagets värderare som gör bedömningen.
Jag vet att dom utgår från cykelns värde när dom beräknar hur mycket som är värt att reparera. (dock är det snarare så att hojens värde gånger 0.7 = max rep-belopp)

Jag vet även att försäkringsbolagets värderare sällan lyfter sin fläskiga röv från stolen på kontoret, utan han går på bedömningen från verkstaden (ofta ett mail/fax med taskiga bilder tagna ur vinkeln där hojen ser som sämst ut), verkstaden saltar offerterna utav helvete samtidigt som dom säger att "en sån här hoj kostar inte mycket på blocket till hösten" och "vi har så jävla mycket att göra just nu så hojjen blir klar lagom till vintern"

Då får hojfirman köpa det värdelösa skrotet till en billig peng och kan byta ut lite smådelar och sätta dit ett begat orginalavgassystem som någon kund har lämnat när han har köpt ett nytt slipon, spackla och lacka lite med sprayburk samt göra en rekond.

Sen har dom en hoj dom kan sälja dyrt till våren.
Fortfarande kostar det försäkringsbolagen en massa pengar som dom i sin tur tar ut av mig/alla andra när jag försäkrar.

En företeelse i klass med skenförsäkring.

Tro mig, jag har sett det själv, flera gånger, fast då som anställd på firman som köper loss skrotet och tjänar pengarna....

Helt rätt! Exakt så gick det till med min förra hoj! Hade enligt mc-handlaren kostat 88K att laga, men hojen var endast värd 67K. Då sa jag att jag vill ha hojen och säg ungefär 40K i ersättning. (hojen var ej ramsned eller något sådant)
Men det roliga då va att firman som skulle repa hojen sa att "den hojen köper vi, fick den för 10K. Så sorry grabben, men du hittar kanske något annat"

Så då var det helt plöttsligt VÄLDIGT intressant och ekonomiskt att laga upp den....

Hatar dom... :mad:
 
Länsförsäkringar dömde ut min hojj genom att bara kolla på bilder på den utan att den ens varit inne på verkstad. Tog några snabba bilder som jag mailade in samt beskrev skadorna med några ord.

Fick tom ut pengarna innan jag lämnat in hojjen till någon.
Faktum är att jag nu flera veckor efter att jag fått pengarna fortfarande har skrotet ståendes utan att försäkringsbolaget har hört av sej, så är det väl i semestertider.

//Tobbe
 
Lorge skrev:
2362808 Länsförsäkringar dömde ut min hojj genom att bara kolla på bilder på den utan att den ens varit inne på verkstad. Tog några snabba bilder som jag mailade in samt beskrev skadorna med några ord.

Fick tom ut pengarna innan jag lämnat in hojjen till någon.
Faktum är att jag nu flera veckor efter att jag fått pengarna fortfarande har skrotet ståendes utan att försäkringsbolaget har hört av sej, så är det väl i semestertider.

//Tobbe


Fixa den för pengarna du fick o sälj den ?? :)
 
Chii skrev:
2359994 bara det att skulle du köra omkull pågrund av att hojjen är felaktigt reparerad kan f-bolaget ligga illa till sa regleraren
men en pajad hoj skall väl bes?
går den igenom där så är de ju klart :)
 
ozeo skrev:
2364736 men en pajad hoj skall väl bes?
går den igenom där så är de ju klart :)

okänt för mig, jag körde omkull och frågade polisen då jag låg på sjukhuset om hojjen var tvungen att ombesiktas , han hävdade att den inte behövde besiktas eller undersökas,
 
Chii skrev:
2364743 okänt för mig, jag körde omkull och frågade polisen då jag låg på sjukhuset om hojjen var tvungen att ombesiktas , han hävdade att den inte behövde besiktas eller undersökas,
skumt :va
 
Back
Top