Inlåning - bäst ränta och villkor?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har gjort vinst två gånger på raken på bostadsrätter och måste punga ut med en del pengar i reavinstskatt om 1½ år. De pengarna vill jag inte röra men det känns dumt att de ligger på sparkonto. Skandiabanken ger t.ex. hela 0,25%...

Jag har kollat lite på Akelius som ger mellan 4-5% beroende på bindnings- och uppsägningstid. Fler idéer?

Jag tar gärna emot andra *säkra* tips på 1-2 års horisont, pengarna ska växa lite och absolut inte minska i värde. Sånt sköter jag själv med aktieaffärer... :tungan

Köp på dig 3-4hg kola och sälj, där borde du dubbla dom pengarna när du sålt skiten :arsele

Säkert - Ja om man har rätt kontakter.
Dumt - Ja

Chans att torska 50/50
Chans att tappa tvålen i duschen på kåken under 2års tid 35%

Om jag vore som dig skulle jag nog sätta pengarna i något medel risk aktie där chansen att pengarna ökar är stor, medans chansen att du förlorar på det är väldigt liten.

Kaupting Edge om de fortfarande omfattas av den svenska bankgarantin (som tar stopp vid 500k?) och om de fortfarande erbjuder så höga räntor som de gjorde för något år sedan när jag kollade upp detta. Då behövde jag bara sätta in 50 000:- för att få ta del av en ränta på 5,2%, vet ej vad det är nu om de är igång fortfarande efter Islands "fall" så att säga.
Jag gjorde det dock inte, men då garanterade de lånegaranti samt omfattades av den svenska garantin.

Köp på dig 3-4hg kola och sälj, där borde du dubbla dom pengarna när du sålt skiten :arsele

Dumt - Ja

Chans att torska 50/50

Risken är ju stor att han får hybris och drar sig sig 10 ladd om dagen och till slut är större kola-torsk än vad Patrik Sjöberg och Gunde Svan var tillsammans när det begav sig :näsblod

Last edited:
- Var är Nicke?
- Nä, han sitter på Hall. Han hade 3 kg cocaine under sadeln på KTM:en.

Det skulle vara grymt :)

Egentligen ska ju många av de stabilare aktierna vara säkra men jag lär pricka in en börskrasch. Jag är nöjd med ~5% och har annat som jag kan ta risker med. Planen är någon typ av inlåning utan alltför galna bindningstider.

Dumt - Ja

Chans att torska 50/50

Om jag vore som dig skulle jag nog sätta pengarna i något medel risk aktie där chansen att pengarna ökar är stor, medans chansen att du förlorar på det är väldigt liten.

"Kaupthing Bank is currently in a moratorium status and is headed by a Resolution Committee"

Kaupting Edge om de fortfarande omfattas av den svenska bankgarantin (som tar stopp vid 500k?) och om de fortfarande erbjuder så höga räntor som de gjorde för något år sedan när jag kollade upp detta. Då behövde jag bara sätta in 50 000:- för att få ta del av en ränta på 5,2%, vet ej vad det är nu om de är igång fortfarande efter Islands "fall" så att säga.

Last edited:
Pricerunner och sök på sparränta.

Jag har ett Akelius konto, obundet. Nackdelarna är att man bara kan ha 50k på kontot samt att det inte omfattas av insättningsgarantin.
Därför kompletterade jag med ett konto med, för tillfället, hög ränta och insättningsgaranti.

Akelius har vad jag vet ingen insättningsgaranti.

Räntan motsvarar många gånger den risk man tar. Var noga när du väljer sparform. Under krisen som varit är det många underliggande papper som blivit helt värdelös. Så kallade garantiprodukter bankerna erbjuder bör man nog vara lite skeptiskt till.

Börsen har ju gått starkt under året om någon nu missat det. Ska man gå in där bör man nog ha en längre horisont än 1.5 år särskilt om det är pengar som statens ska erhålla.

Stämmer att Akelius inte har garanti men jag känner mig ganska trygg i att de inte går omkull. Dock så var det max 50' hos dem.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg