Inlägg i försäkringsdebatten

Enbart hastighet som grund för försäkringspremien vet jag inte om det är vettigt.
Jag tror ett sånt system skulle resultera i massor av folk som körde helt utan försäkring.
Alla vet ju att de flesta bryter mot hastighetsgränserna här och där, är detta då alltid lika med farligt?

Sen har vi det här med dödsolyckorna, de sjönk ju högst betänkligt på mc sidan i år, man ser att mycket är rena slumpen, för nu sägs det inte halv sju om detta, och det är ju knappast några raska tag från myndigheter eller andra som gjort att talet sjunkit.

Last edited:
(S)TA(S)I-influerade kontrollanter har alltid funnits. Inget att bry sig om.

valmers skrev:
(S)TA(S)I-influerade kontrollanter har alltid funnits. Inget att bry sig om.

Egentligen borde ju du jubla, eftersom detta förslag tar bort en hel del kostnader från "kollektivet" via skattesedeln, och låter dem som just nyttjar vägnäten stå för kostnaderna.
Det går ju att genomföra, och bara drastiskt höja trafikförsäkringspremierna rakt av utan elektroniken.

oFFkeFF skrev:
Egentligen borde ju du jubla, eftersom detta förslag tar bort en hel del kostnader från "kollektivet" via skattesedeln, och låter dem som just nyttjar vägnäten stå för kostnaderna.
Det går ju att genomföra, och bara drastiskt höja trafikförsäkringspremierna rakt av utan elektroniken.
Haha, skrattade gott åt "Staten bör kräva att trafikförsäkringen täcker samhällets utgifter, vilket exempelvis skulle ge plats för avskaffande av fordonsskatten." Ja, säkert, för fordonsskatten är ju inte en allmän mjölkkossa för staten. :rolleyes:

valmers skrev:
Haha, skrattade gott åt "Staten bör kräva att trafikförsäkringen täcker samhällets utgifter, vilket exempelvis skulle ge plats för avskaffande av fordonsskatten." Ja, säkert, för fordonsskatten är ju inte en allmän mjölkkossa för staten. :rolleyes:

Hör jag dig argumentera för att staten fortsättningsvis ska betala för trafikskador? ;)
Vägskatten drar väl in i runda slängar ~4-5 miljarder skulle jag tro, så visst skulle en kvittning där inte vara helt omöjlig. Du verkar förutsätta att det skulle vara en S-regering som tog vidare detta förslaget. Troligare en borgerlig regering som skulle göra det..

Principiellt ser jag bara ett riktigt stort fel i det hela, snacka om "storebror ser dig". Tyvärr blir det dock mycket dyrt för oss motorcyklister. Försäkringsbolagen får kostnader som är ca 3 gånger högre än idag och det kommer på våra premier. Om vi har en årspremie på 15 000 idag blir det 45 000 om f-bolagen ska stå för hela kostnaden. Kvittning mot fordonsskatten ger inte mycket tillbaka för oss.

KjellF

Att köra för fort är inte problemet! Att folk köra i en olämplig hastighet är problemet: att dom kör för fort i dimma och regn osv. Om man kör för fort i sol och bra sikt ska man inte straffas!!! Dumb idé tycker jag! :kocko :fatta! :huvet

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D