Inkoppling av larm

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har köpt ett larm med lite bristfällig bruksanvisning. Har klurat ut alla kablars inkoppling utom de två viktigaste (antar jag?).
2 går till blinkers, no probs.
2 ska gå till batteriet, no probs
1 till jord, no probs

Sen ska en gå till "ACC" på tändningslåset. Vill inte dra kabel hela vägen till låset eftersom larmet sitter längst bak, och tänkte att det bör räcka med typ vilken kabel som heslt som får ström i och med att tändningen vrids på. Är det feltänkt?

Den sista är den som ska bryta ström till spolarna, får inte till riktigt vilken kabel jag ska kapa och koppla in larmet på. Måste det vara kabeln som går till spolarna, eller kan man nypa någon annan, typ någon till CDIboxen?
MVH,
Hasse

Det borde ju inte spela någon roll vilken kabel du tar "ACC" från. Men om du mäter dig fram, tänk på att inte ta från typ lyse eller nåt annat som går att slå av. Vissa hojar är i viss mån förberedda för larm och har en slinga och en kontakt med en bygling som lämpar sig för den brytande funktionen.

Dea skrev:
Men om du mäter dig fram, tänk på att inte ta från typ lyse eller nåt annat som går att slå av. Vissa hojar är i viss mån förberedda för larm och har en slinga och en kontakt med en bygling som lämpar sig för den brytande funktionen.
Tack, bra tips, det hade jag lätt missat...
Min har nog ingen förberedd slinga dessvärre. Kruxet är att det från CDIboxen går två kablar till spolarna, så där kan jag inte sätta brytningen. In i boxen går (om jag tolkar elschemat riktigt)
-en jordning,
-en kabel från sidostöd/varvtalsbrytare (som stänger av om de jordas?)
-två kablar från tändningslåset
-två kablar från generator/impulsgivaren.

Logiskt borde man kanske sätta brytaren på en av de som går från tändningslåset, men vad händer om det är samma som den som matar min ACC koppling???
/Hasse

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck