Inkoppling av dubbellysen

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors kors!

Efter en hel helgs kopplande av diverse el har jag nu stött på följande problem.

Införskaffade dubbellysen som monterades tidigare till projektet. I den ena sitter en H4 lampa med parkeringsljus, i den andra en H7 som bara lyser med halvljus. När jag nu kopplat in allt lyser H7 lampan övertiden oavsett om jag byter mellan hel/halvljus, det är bara H4:an som ändrar glödtråd.

Jag betvivlar starkt att elsystemet klarar av lasten av 2 st. lampor tända samtidigt jämt. Frågan är nu om jag skall koppla ett relä till H7 lampan så att den tänds endast när jag sätter på helljuset och hämta matningen direkt från batteriet?

Jag tror inte att hojjen klarar av 55+60 watt över tiden med båda tända konstant?

DSCN1501.jpg

DSCN1508.jpg
 
Du får koppla på en diod på kabeln för heljuset så strömmen bara kan gå åt ett håll. Den här bilden förklarar vad jag menar:
dualheadlightwiring.jpg
 
Hade troligen samma lampor på min buell,,Den klarade iaf strömåtgången,Men sämre gick det med ljusbilden vid besiktning,, blev anmärkning som skulle åtgärdas till nästa bes, Var e märkta vad jag minns,,
Lamporna Hette twilight , ville bara varna för ev probs,
 
Last edited:
Ohh fasen... klarade de inte besiktningen?! Suck...

Varför behövs en diod? Risken är att lamporna drar för mkt ström om båda går samtidigt?!
 
Ohh fasen... klarade de inte besiktningen?! Suck...

Varför behövs en diod? Risken är att lamporna drar för mkt ström om båda går samtidigt?!

Jag tror inte du behöver vara orolig att att det kommer ta för mycket ström, Jag har båda lamporna fram lysande på halvljus o alldrig haft något problem en h4+ en h7. Finns ju folk som åker runt med heljuset på konstant under dagtid o alldrig hört någon som haft problem, Blir ju samma strömåtgång om man gör så med.
 
Mjaa.. blir inte samma sak då min omkopplare släcker halvljuset när helljuset tänds. Det blir således dubbelbelastning när man kör med det andra lyset på konstant. Tror att halvljuset ligger på 55W och Helljuset är på 60W.

Således:
Enkellyse halvljus: 55W
Enkellyse helljus: 60W

Dubbellyse halvljus:110W
Dubbellyse helljus: 115W
 
Mjaa.. blir inte samma sak då min omkopplare släcker halvljuset när helljuset tänds. Det blir således dubbelbelastning när man kör med det andra lyset på konstant. Tror att halvljuset ligger på 55W och Helljuset är på 60W.

Således:
Enkellyse halvljus: 55W
Enkellyse helljus: 60W

Dubbellyse halvljus:110W
Dubbellyse helljus: 115W

Ja det är ju bara när man använder ljustutan som den tänder båda elektråderna i h4,
Huromhur tror inte du behöver vara orolig för strömförbrukningen.
Min hoj var enögd orginal men har haft båda framlamporna lysande så länge jag haft den i alla fall 04 och jag har alldrig haft något probs med för hög strömförbrukning.
 
Helt korrekt att båda är tända när man använder ljustutan, men då är förbrukningen istället 55+55+60= 170W då det är 3 glödtrådar som lyser samtidigt.

Den drog ur batteriet snabbt som fasiken igår när vi höll på och testade med kopplingar etc.
 
Ohh fasen... klarade de inte besiktningen?! Suck...

Varför behövs en diod? Risken är att lamporna drar för mkt ström om båda går samtidigt?!

Dioden har du ju för att inte helljuset ska vara tänt när du bara vill ha halvljus. Trodde det var det du var ute efter? Om du vill ha båda lamporna tända oavsett om du har hel/halv på så kan du ju skippa den...

Edit: Denna koppling gäller ju om du bara har en lampa från början, utan att kolla så antog jag det. Har hojen dubbla trådar från början så kan du skippa det jag skrev. :)
 
Last edited:
Diod vill man absolut inte använda på det viset oavsett. Den stjäl ungefär 1V för den lampa som får strömmen genom dioden, och det leder till att man förlorar en stor del av ljuset. (Diod duger till att styra relän med däremot...)
 
Diod vill man absolut inte använda på det viset oavsett. Den stjäl ungefär 1V för den lampa som får strömmen genom dioden, och det leder till att man förlorar en stor del av ljuset. (Diod duger till att styra relän med däremot...)

Där ser man, nu måste jag ut o mäta.. :gnissla
 
Förenklat kopplingsschema.. ritade av oavnstående bild, men det der ut att vara fler kablar av ngn anledning.
kpplingschema.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top