Inkoppling av bänkdismaskin (Lund)

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Så har man gjort ett impulsköp av en bänkdiskmaskin på Blocket och problemen hopar sig direkt.

Så första frågan: Finns det någon som är VVS:are motsv som inte har något emot att komma och koppla in den för en mindre ersättning. Jag kan även köpa en blandare av dig om det hjälper ekonomin ;) Eller om någon har någon bra kontakt så PM:a mig

Om det inte är någon som hör av sig så får man väl ge sig på det själv. Där är ballofixer under diskbänken där den gamla blandaren är indragen. Ovanför dem sitter det klämringshylsor för övergång från 12 till 10 mm diameter.
* Kan man återanvända de gamla klämringskopplingarna?
* Räcker det med att stänga av vattnet med Ballofixerna eller måste man bryta vattnet in i lägenheten helt?

Ja, det var väl det det... Om någon har några bra/dåliga synpunkter så hör av sig!

Qvint skrev:
2141845 Så har man gjort ett impulsköp av en bänkdiskmaskin på Blocket och problemen hopar sig direkt.

Så första frågan: Finns det någon som är VVS:are motsv som inte har något emot att komma och koppla in den för en mindre ersättning. Jag kan även köpa en blandare av dig om det hjälper ekonomin ;) Eller om någon har någon bra kontakt så PM:a mig

Om det inte är någon som hör av sig så får man väl ge sig på det själv. Där är ballofixer under diskbänken där den gamla blandaren är indragen. Ovanför dem sitter det klämringshylsor för övergång från 12 till 10 mm diameter.
* Kan man återanvända de gamla klämringskopplingarna?
* Räcker det med att stänga av vattnet med Ballofixerna eller måste man bryta vattnet in i lägenheten helt?

Ja, det var väl det det... Om någon har några bra/dåliga synpunkter så hör av sig!

Många blandare har tex ett uttag på baksidan som är pluggat där du kan ansluta diskmaskinen så du kanske inte måste köpa en ny blandare bara för diskmaskinen.

Ja du kan använda kopplingarna igen men du måste byta skärringarna kostar inte många kronor.
Förhoppningsvis så ska inte kulventilerna läka igenom så det ska räcka med att bara stänga dom.

Twosaint skrev:
2141884 Många blandare har tex ett uttag på baksidan som är pluggat där du kan ansluta diskmaskinen så du kanske inte måste köpa en ny blandare bara för diskmaskinen.

Ja du kan använda kopplingarna igen men du måste byta skärringarna kostar inte många kronor.
Förhoppningsvis så ska inte kulventilerna läka igenom så det ska räcka med att bara stänga dom.

Tackar för svaret. Ny blandare är dessvärre nödvändigt och redan inköpt... Dessvärre kan jag inte hitta huvudbrytaren till lägenheten så det får vänta tills imorgon så man kan hitta den...

De flesta blandare har möjlighet att plocka bort ett av vreden (lämpligen kallvattenvredet) för att istället sätta dit en anslutning. Vredet fungerar som vanligt efteråt, men där sitter även en diskmaskinsanslutning.

Fördelen är att alltihopa är ovanpå diskbänken, vilket innebär att du får göra det själv. Skall du ner under bänken och rodda runt måste du i allmänhet ha dit en rörmokare p g a risken för vattenskada om det blir fel - kolla dina hyresvillkor, eller försäkringsvillkor om du bor i bostadsrätt/villa.

Qvint skrev:
2141971 Tackar för svaret. Ny blandare är dessvärre nödvändigt och redan inköpt... Dessvärre kan jag inte hitta huvudbrytaren till lägenheten så det får vänta tills imorgon så man kan hitta den...

Det ska räcka att stänga ballofixen ifall de sitter under alla anslutningarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg