Inkomstskattfråga

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Nu när Alliansen vunnit valet och skall genomföra sina revolutionerande inkomstskattsänkningar, gäller det bara den statliga inkomstskatten eller kan de gå in och pilla i kommunal- och landstingsskatterna också?

:va

Jag tror det är ett grundavdrag, de kommer inte pilla på den statliga skatten mig veterligen (tyvärr) men i Stockholm har de lokala borgarna utlovat sänkningar. :banana

(Typ en hundralapp kan jag tänka mig). :mad:

Så i praktiken kommer de alltså inte att sänka den totala inkomstskatten, bara höja grundavdraget en aning. Lite högre återbäring mao.

Men har regeringsmakten mandat att ändra kommunal- och landstingsskatterna? Om de nu skulle vilja.
De flesta betalar ju trots allt bara dom skatterna.

Pyton skrev:
2468111Men har regeringsmakten mandat att ändra kommunal- och landstingsskatterna? Om de nu skulle vilja.
Kommunalt självstyre :)

Så nix staten sätter inte kommunala skattesatser.

Pyton skrev:
2468111 Så i praktiken kommer de alltså inte att sänka den totala inkomstskatten, bara höja grundavdraget en aning. Lite högre återbäring mao.

Effekten blir ju exakt den samma, men det är väl bästa sättet att styra hur många kronor och ören var och en ska få. Man har ju inte gått ut och lovat t.ex. 1% i sänkning just för att sossarna då hade haft en större trumma för Fettot att dundra på.

Pyton skrev:
Men har regeringsmakten mandat att ändra kommunal- och landstingsskatterna? Om de nu skulle vilja.
De flesta betalar ju trots allt bara dom skatterna.

Ja, genom grundavdrag men alltså inte procentuellt.

Tror jag har koll på det här, är inte 100% dock. :brynad

Men hörde nåt om att dom skulle ju försöka få så att man skulle få ca 1000kr extra av sin lön tack vare lägre skatt,men kanske har drömt(gör det ibland):va

Fall skrev:
2468340 Men hörde nåt om att dom skulle ju försöka få så att man skulle få ca 1000kr extra av sin lön tack vare lägre skatt,men kanske har drömt(gör det ibland):va

Ja, det är väl riktigt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...