Inkomstförsäkring för 100%, nå tips?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Det är ju bistra tider just nu :näsblod Många företag som lägger varsel både till höger och vänster. Har själv nyss klarat mig kvar. Men man var ju lite orolig innan och kollade upp det här med A-Kassa & inkomstförsäkring.
Eftersom A-Kassan knappt ger kaffepengar och min nuvarande inkomstförsäkring täcker upp till 85% av den ursprungliga lönen tänkte jag hitta något bättre. Försökt googla lite snabbt men hittar inget.

Vilka bolag erbjuder 100% av lönen i ersättning de första 100 dagarna?

Nåt jag funderat på är följande, säg att man har en hyfsad lön och en inkomstförsäkring. Man blir uppsagd och försäkringen kickar in så man får 80% av sin tidigare lön. Arbetsförmedlingen förmedlar ett jobb som ger mig tex 50% av min tidigare lön. Vad händer då? Man kan vad jag vet inte neka till att ta jobbet eller i vart fall inte neka flera gånger. Inkomstförsäkringen gäller endast då jag är registrerad som arbetslös. :va

Har inte www.insplanet.com massa sådana inkomstförsäkringar? Väldigt säker på det, har en polare som jobbar där och har för mig att han nämt något om det.
Kolla och lycka till!:tummenupp

Last edited:
Arbetsförmedlingen förmedlar ett jobb som ger mig tex 50% av min tidigare lön. Vad händer då?

Man går på intervjun iklädd palestinasjal och lite annat krafs. Talar om vikten för företaget att strukurera om sin affärsidé till att börja skicka hjälpsändningar istället. Eller så går du dit i högklackat, läderkjol & en tajt topp. Presentera dig som Pernilla och kräv en egen toalett! Du lär slippa bli anställd...

Har inte www.insplanet.com massa sådana inkomstförsäkringar? Väldigt säker på det, har en polare som jobbar där och har för mig att han nämt något om det.
Kolla och lycka till!:tummenupp

Får kolla den! Tack frö tipset.

Man går på intervjun iklädd palestinasjal och lite annat krafs. Talar om vikten för företaget att strukurera om sin affärsidé till att börja skicka hjälpsändningar istället. Eller så går du dit i högklackat, läderkjol & en tajt topp. Presentera dig som Pernilla och kräv en egen toalett! Du lär slippa bli anställd...

Högklackat i strl 45...kan ju bli spännande!:D

Är inte 80% helt vanlig A-kassa? Eller hur ligger det till nu? Har aldrig känt ett behov av att kolla upp detta innan.
Vill också ha iaf 90% av lönen om det händer nåt...

Hörde att det fanns nåt som hette höginkomsts skydd?

Är inte 80% helt vanlig A-kassa? Eller hur ligger det till nu? Har aldrig känt ett behov av att kolla upp detta innan.
Vill också ha iaf 90% av lönen om det händer nåt...

Hörde att det fanns nåt som hette höginkomsts skydd?

Max a-kassa tror jag är 680:- per dag. Pengar utöver det fås genom inkomstförsäkring som isf täcker upp till 80% av lönen. Har dock ej hört att det finns några som har 100%.... kanske finns?...

nej..

ingen försäkring KAN täcka över 80% av din inkomst enligt lag.

Jag grävde i detta för ngr månader sen och enligt lag så kan man inte försäkra sig till mer än just 80% av din verkliga inkomst.

Taket som går för den vanliga a-kassan är runt 17k före skatt tror jag..tjänar du över detta får du teckna en egen försäkring om du inte ingår i en a-kassa som har en inkomstförsäkring.

Sen går nästa gräns vid 32-36 k där man får teckna en till..osv..

Men att försäkra sig över 80% är enligt en dum lag förbjudet då det skulle lalla runt en massa slöfockar..i 100 dagar el vad det nu är fråga om..

det ska svida att bli arbetslös..:confused:

Men att försäkra sig över 80% är enligt en dum lag förbjudet då det skulle lalla runt en massa slöfockar..i 100 dagar el vad det nu är fråga om..

det ska svida att bli arbetslös..:confused:
Det är väl just det man vill slippa, att folk går på anställningsintervjuer i högklackat för att slippa jobba å istället lever lyxliv på bra "lön" för att pilla naveln.

Jag fick iaf sänkt skatt pga dom tankarna, så jag klagar inte :)

Det är väl just det man vill slippa, att folk går på anställningsintervjuer i högklackat för att slippa jobba å istället lever lyxliv på bra "lön" för att pilla naveln.

Jag fick iaf sänkt skatt pga dom tankarna, så jag klagar inte :)

Fast en helt privat inkomstförsäkring påverkar ju inte din skatt, så att man tydligen lagstiftat bort möjligheten till 100% är ju rena Sovjetfasonerna om du frågar mig.

Man kan faktiskt tjäna mer än 21.371kr/månad! :)

Precis. Har du dessutom över 21k netto så är det många pengar man förlorar genom att gå ner till 80%. Vilket parti vill ta bort denna dumma regel? Det räcker för min röst :rolleyes:

100%

Hmm, när jag var på mitt förra jobb vill jag minnas att jag hade 100% ersättning vid arbetslöshet via ett försäkringspaket (liv-, sjuk-, olyck-, etc) som Länsförsäkringar hade...

Dvs jag hade:
- vanlig A-kassa 80% upp till taket ca 21000,
- därefter 80% av det mellan 21000 och min lön, av fackets inkomstförsäkring,
- sen de resterande 20% skulle betalas ut av den här försäkringen.

Det var ett tag sen jag hade koll på detta men jag vill minnas att det var så.:va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti