MasterDanne
Danne ;)
Hur länge ska man köra in minimotorn ?
Innan man kan börja gasa full o trimma
Innan man kan börja gasa full o trimma
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MasterDanne skrev:Hur länge ska man köra in minimotorn ?![]()
Innan man kan börja gasa full o trimma![]()
KristianAE86 skrev:Castrol´s bästa mc-olja eller MOTUL...
vet inte om GS311 har oljefilter eller ej - men det e lämpligt att byta oljan ett par ggr de 1-3 första timmarna av inkörningen av motorn.
för att vara säker på att allt e som det skall så gör jag följande.
---------------------------------------------------
packar upp hojen
går genom den rejält & ser över alla skruvar
(speciellt hjulaxlarna, styrkrona & motorfästena)
byter oljan som e i den utan att starta den först
inte alls säkert att det är speciellt mkt olja i motorn från fabriken
startar upp - max 10 sek för att lyssna efter oljud
låter den svalna helt
startar upp igen i max 1 min
Den första minutens/minuternas tomgångskörning är det som på många motorer avgör om de kommer att hålla länge eller ej. Då det i ALLA motorer finns metallpartiklar som ej borde vara kvar i motorn från tillverkningsproceduren. - Och dessa partiklarna värms då upp lite grann & lossanar från motorn inre & blandas ut med oljan & följer då med olan ut i de flesta fall när man sedan byter oljan
stänger av & låter svalna & byter oljan
kollar efter lösa delar & oljud
startar upp - igång max 5min genom att köra genom
växellådan i LÅGA varvtal - typ max 2500 varv
stänger av - låter svalna helt
byter oljan en gång till
kollar efter lösa delar & oljud
nu kan man starta upp & låta den bli varm under ett par
minuter & sedan ge sig ut på en lite längre tur - LUGNT & SANSAT
dessa motorer är ju av "tvivelaktig" kvalitet så att ta det EXTRA försiktigt skadar inte & allt detta tar inte mer än en timme eller så
alla motorer behöver inkörning -även om vissa experter säger att det skall köras in med trottlarna i topp.
Detta kan verka som rejälv overkill - men jaghar jobbat som mc-mek & sett en del roliga saker med motorer som inte körts in rejält.
rena tävlingsmotorer så e det ännu viktigare med.
K
¨WestW skrev:Denna gillar jag![]()
Killen är noga om man säger så.
Kanske lite overkill på en Kinahoj för några tusenlappar.
WestW skrev:Denna gillar jag![]()
Killen är noga om man säger så.
Kanske lite overkill på en Kinahoj för några tusenlappar.
Therudeboy skrev:Sett vad killen ska göra med den då? Han lägger lite väl mycket para på den.
Therudeboy skrev:Sett vad killen ska göra med den då? Han lägger lite väl mycket para på den.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |