Inkörningsport till Isle Of Man

  • Thread starter Thread starter K B
  • Start date Start date

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Något som jag började fundera på förut när jag kollade igenom en massa IOM filmer. Var hur förarna som kör på IOMTT gör för att delta där borta.

Jag har läst lite om Manx TT att det är samma bana och vice versa. Min uppfattning om det är då att det består enbart utav privatteam. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? :glömdet

Om det nu är så, får bara "riktiga" team, alltså sponsrade team, köra Isle Of Man TT? Eller kan man ta sig in där på ett annat sätt?
 
Manx GP är för classicmoppar och amatörer. Men du kan vara helt lugn att det går på tok för fort även där och du får köra även om du har sponsorer. Du får dock inte ha tagit VM poäng eller placerat dig i toppen av IOMTT.

Har du planer på IOM kan jag varmt rekommendera att köra något annat landsvägslopp innan. Finns gott om dem som är lite mindre farliga och dessutom har en bansträckning man snabbare lär sig.
 
Last edited:
Börja med att köra lite landsvägslopp, placera dig gärna topp 10. Lämpliga lopp i tex Tyskland, baltikum, något i Ryssland, och inte att förglömma ett flertal på Irland.

Med tio-i-toppplaceringar samt att du kör tex 2 år på Manx Gp (samma slinga fast för amatörer) skickar du in anmälan till TT

Är du riktigt tuff kör du också Macau Gp :tummenupp

Börja med att köra lite landsvägslopp, placera dig gärna topp 10. Lämpliga lopp i tex Tyskland, baltikum, något i Ryssland, och inte att förglömma ett flertal på Irland.

Med tio-i-toppplaceringar samt att du kör tex 2 år på Manx Gp (samma slinga fast för amatörer) skickar du in anmälan till TT

Är du riktigt tuff kör du också Macau Gp :tummenupp
 
Last edited:
Arrangören på IoM väljer ut vilka dom vill ha som kör deras race. Bara 15st nya förare tas in i varje klass för varje år. Resten av dom 55st i klasserna har kvalificerat sig genom sin placering eller tid från året innan. Så man måste ha något att visa upp för arrangören för att dom ska ta ut en till ett IoM race. Finns även en kvalgräns man måste klara för att sen få lov att köra racet.

Har funnits regler på hur många andra race man måste ha kört innan man får köra IoM. Vet inte hur dom ser ut nu. Tror man har en gräns på hur länge man måste haft sin licens.

Dom som kör race som IoM har kört en hel del andra rrr lopp och kör även rr. Finns massor av rrr lopp att välja på för att lära sig den typen av körning.

Dom som kör IoM brukar säga att det är 50 veckors förberedelser för dom 2 veckornas race. Kolla onboardfilmer, köra andra race, fixa sponsorer osv. Dom flesta förare åker även över minst 1-2gg innan racet för att köra runt banan med tex en bil för att lära sig den bättre på plats för det blir lättare att memorera den då.
 
Last edited:
Skal du kjøre TT/Manx burde du først ha kjørt en del på bane. Såpass at du føler du har koll på sykkel, utstyr og deg selv i ulike situasjoner.

Det er også noen krav. Du må de siste 12 mnd ha kjørt minimum 6 løp og fullført tilfredstillende. Dobbelt løp teller kun som 1 løp. Du må ha helseattest fra lekare, hatt lisens de siste 6 mnd og startbekreftelse fra Svemo.

Fyller du kravene kan du sende inn påmelding til Iom TT. Det virker som arrangørene er ivrige på å få med utenlandske førere, så mulighetene er der.

Dog husk, du får kun 1 sjanse!
 
Skal du kjøre TT/Manx burde du først ha kjørt en del på bane. Såpass at du føler du har koll på sykkel, utstyr og deg selv i ulike situasjoner.

Det er også noen krav. Du må de siste 12 mnd ha kjørt minimum 6 løp og fullført tilfredstillende. Dobbelt løp teller kun som 1 løp. Du må ha helseattest fra lekare, hatt lisens de siste 6 mnd og startbekreftelse fra Svemo.

Fyller du kravene kan du sende inn påmelding til Iom TT. Det virker som arrangørene er ivrige på å få med utenlandske førere, så mulighetene er der.

Dog husk, du får kun 1 sjanse!


Skal du kjøre noe der i år da Seb? gikk jo veldig bra med deg på manx i fjor :banana :Bugar
 
Skal du kjøre TT/Manx burde du først ha kjørt en del på bane. Såpass at du føler du har koll på sykkel, utstyr og deg selv i ulike situasjoner.

Det er også noen krav. Du må de siste 12 mnd ha kjørt minimum 6 løp og fullført tilfredstillende. Dobbelt løp teller kun som 1 løp. Du må ha helseattest fra lekare, hatt lisens de siste 6 mnd og startbekreftelse fra Svemo.

Fyller du kravene kan du sende inn påmelding til Iom TT. Det virker som arrangørene er ivrige på å få med utenlandske førere, så mulighetene er der.

Dog husk, du får kun 1 sjanse!

Självklart ska jag köra på bana innan jag börjar med detta, så mycket vett innanför huvudet har jag allt!

Men som sagt, det kommer dröja några år innan jag kommer börja delta i RRR-tävlingar.

Men tack för all info som jag får!
 
Låter lika säkert och smart som rysk roulett. Baltikum. Det var där Joey Dunlop smashades ihjäl mot en lyktstolpe eller om det var ett träd. Smack!!! Coolt som fan...

:rolleyes:

http://viraldeath.com/?category_name=accident

Just det stället Joey körde av på hade han kritiserat arrangörerna för att det borde göras säkrare. Sen finns det kanske andra orsaker med som han själv hade kunnat kontrollera bättre. Bl.a ledde han det racet stort och hade inte behövt köra som han gjorde i det blöta partiet som gick genom ett skogsparti.

Efter att Joey dog där så har inte det racet körs mer. Man hade planer på att ta upp racet förra året för att hedra honom på 10-årsdagen. Men det stupade pga ekonomin som man inte fick ihop för att arrangera den. Tror inte det finns nån annan rrr tävling heller som nu körs i Baltikum.
 
Last edited:
Låter lika säkert och smart som rysk roulett. Baltikum. Det var där Joey Dunlop smashades ihjäl mot en lyktstolpe eller om det var ett träd. Smack!!! Coolt som fan...

:rolleyes:

http://viraldeath.com/?category_name=accident


Ett personligt val gjort av Joey, med vetskap om att folk ibland kraschar och dör på dessa banor. En hel bunt med kompisar till Joey har genom åren försvunnit, han har även kraschat på denna bana tidigare själv!

Han väljer att köra.

Vet man lite mer så var det troligen 'ren' otur som gjorde att han fick vattenplaning. På de Irländska loppen kör de inte med riktiga regndäck utan intermediate. Regnar det för mycket rödflaggar man räjset och kör det senare.
Anledning är att riktiga regndäck överhettar på de långa rakorna.
Gissa vad för däck som satt på?

Även hans bror har dött under racing, men det är ingen som gnäller på den banan.
 
...
På de Irländska loppen kör de inte med riktiga regndäck utan intermediate. Regnar det för mycket rödflaggar man räjset och kör det senare.
Anledning är att riktiga regndäck överhettar på de långa rakorna.
Gissa vad för däck som satt på?
...

Njae.. Alla kör med regndäck även där.

Jag råkade köra regndäck på ett helt pass på Dundrod 150 förra året som det var torrspår runt hela banan. Fanns ingen vattenpöl att hitta för att kyla några däck. Var bara lite fuktigt i en sväng där det var mycke skugga av träden. Var Bridgestone som satt på den hojen som jag fick köra på för ett Irlänskt team. Dom regndäcken ju är kända för att brinna upp så fort det blir bara lite halvtorrt. Syntes knappt inte på däcken att dom körts i torrt! Dundrod är ju inte direkt en långsam bana.. Dom största hojarna kanske kan bränna upp ett regndäck på 3-4 varv där iof. Men det blir ju rätt många mil på en sån bana.

Köpte även ett set Dunlop regndäck hem till en av våra förare i teamet då alla regndäck av både Dunlop och Bridgestone var slutsålda ett tag i norden. Där fanns det massor av regndäck av alla modeller att köpa. Samma soft som vi har hemma på våra Dunlop. Men han som skar upp slicksen till intermediate hade som sagt fullt upp att göra där då det är ett passande däck ofta där över! :)

Det sitter regndäck på den ena av Joey´s hojar som är på hans pub i Ballymoney. Den är precis i det skick som senast han körde den.
46074_425376053669_623463669_4525774_5525922_n.jpg
 
Last edited:
Njae.. Alla kör med regndäck även där.

Jag råkade köra regndäck på ett helt pass på Dundrod 150 förra året som det var torrspår runt hela banan. Fanns ingen vattenpöl att hitta för att kyla några däck. Var bara lite fuktigt i en sväng där det var mycke skugga av träden. Var Bridgestone som satt på den hojen som jag fick köra på för ett Irlänskt team. Dom regndäcken ju är kända för att brinna upp så fort det blir bara lite halvtorrt. Syntes knappt inte på däcken att dom körts i torrt! Dundrod är ju inte direkt en långsam bana.. Dom största hojarna kanske kan bränna upp ett regndäck på 3-4 varv där iof. Men det blir ju rätt många mil på en sån bana.

Köpte även ett set Dunlop regndäck hem till en av våra förare i teamet då alla regndäck av både Dunlop och Bridgestone var slutsålda ett tag i norden. Där fanns det massor av regndäck av alla modeller att köpa. Samma soft som vi har hemma på våra Dunlop. Men han som skar upp slicksen till intermediate hade som sagt fullt upp att göra där då det är ett passande däck ofta där över! :)

Det sitter regndäck på den ena av Joey´s hojar som är på hans pub i Ballymoney. Den är precis i det skick som senast han körde den.
46074_425376053669_623463669_4525774_5525922_n.jpg


Det är vad de öbor (Walesare, Irländare, britter etc) sa på telefon några timmar efter olyckan...

Joey körde ju ibland closed circuit också så att det sitter regndäck på en hoj är ju inte något konstigt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top