Inkörningsmetod

Jag tycker att hojen går bättre om man skiter i och köra in den, utan kör fullskafft från start. Det har jag gjort med alla mina hojar (de två som vart nya).

Angående sidan: Vem fan skriver en hel site med texten centrerad? Lite jobbigt att läsa!
 
HanneZ skrev:
andersbrink: hur länge ska man låta den stå på tomgång då? Gixxern ska man ju inte varva inom 30 sek då oljan inte nåt toppen?

Ja, det blir väl bra med ca 30 sek på tomgång. Sen kan du smyga iväg. (Om det är minusgrader ute så kan du ha den på hög tomgång en liten stund). Den blir varm fortare när du kör och mår bättre i längden av det. Som bonus minskar avgaserna i naturen åxå. Det är ju ett plus numera... :tummenupp
 
vågen skrev:
Jag fick höra att det är superviktigt med min luftkylda att låta den stå och bli varm innan jag belastar den. Fel?
Superviktigt? Det finns väl viktigare saker här i livet :tuttar

Det står i min instruktionsbok till Ducati att den ska gå jämt på tomgång innan man åker iväg. För att den ska göra det så står det åxå att man ska köra den på hög tomgång en stund. Det går ganska fort att få den tomgångsvarm. :tummenupp
 
Citat Ducati.com:

"Our beloved Desmo is very vulnerable to the adverse effects of a "cold"start, because of the way the oil circuit is laid out.

If the bike is allowed to stand idle for any length of time, the oil tends to trickle down and collect at the bottom of the engine.

When the engine is started up again, the pump will direct the oil back to the top, but not immediately, and in practice, up to 2 minutes will be needed for all parts to be correctly lubricated."

"the engine should be allowed to warm up for at least 2 minutes when started, before it can safely raise its voice…" :nicka
 
Snabbsomfan skrev:
"the engine should be allowed to warm up for at least 2 minutes when started, before it can safely raise its voice…" :nicka

Det är snarlikt även på gsxr'erna (alla). Toppsmörjningen tar 30 sekunder på sig att föda vipporna med olja efter ca 30 minuters stillastående. Kör man iväg direkt på lägre varv, under 3000 (men över 1200 rpm), är det dock inget problem.
 
Jag har en teori om tiden det tar att flöda olja på vipparmar, kamnockar mm.

Oljepumpen drivs ju av motorn, med sitt utväxlingsförhållande relativt motorvarvet. Pumpen är konstruerad så att den pumpar en viss mängd olja per varv.

Om det tar 2 minuter på tomgång (1000 prm ) tills rätt mängd olja är uppe i toppen.

Varvar man på 2000 varv så borde det bara ta en minut.

Varvar man på 4000 varv så borde det bara ta 30 sek

Varvar man på 8000 varv så borde det bara ta 15 sek

Varvar man på 16000 varv så borde det bara ta 7,5 sek

Då minskar man ju tiden när motorn står och tuggar på den skadliga tomgången.

Rätt eller fel ?
 
Du har säkert rätt, men i vartal över 10,000 är det nog inte så nyttigt för toppen utan olja även om det bara är ett par sekunder.
 
cRoC skrev:
Du har säkert rätt, men i vartal över 10,000 är det nog inte så nyttigt för toppen utan olja även om det bara är ett par sekunder.

Nä tror inte det heller, men slitage per tid blir ju samma (kanske) :va
 
johanrehn80 skrev:
Nä tror inte det heller, men slitage per tid blir ju samma (kanske) :va

Fast vid lågt varv och lång tid borde väll friktionsvärme hinna ledas bort, dvs
om det är kort tid ock högt varv blir det nog varmare eftersom det inte hinner
kylas. Och värme är nog inte bra ur slitagesynpunkt.

Sen tror jag inte att flödet är proportionellt mot varvtalet eftersom kanalerna
har en viss storlek som inte kan flöda hur mycket som helst, så vid 3000 rpm
kanske det är samma flöde som vid 10000?
 
Precis som Brink säger..stå inte på tomgång utan kör direkt. Men sen ska man även tänka på att det tar längre tid för oljan att bli varm än vattnet..
 
1) en motor värms upp fortare under belastning, den lämnar ju ifrån sig mer värme då. Dvs. blir varm fortare m belastning. Så kör i stället för att stå still o vänta. Men måttlig belastning innan varm. (upprepar som stöd åt en del inlägg ovan.)

2) flöde vs. varv: dom flesta (alla? ) motorer (m glidlager o oljetryck) har nån tryckbegränsningsventil som skickar en del olja till tråget vid för höga tryck. Så flödet lär knappast vara direkt proportionellt mot varvet. Om nu nån till äventyrs trodde man ska låta den starta (och värma upp) med gasen mot stoppet......
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) en motor värms upp fortare under belastning, den lämnar ju ifrån sig mer värme då. Dvs. blir varm fortare m belastning. Så kör i stället för att stå still o vänta. Men måttlig belastning innan varm. (upprepar som stöd åt en del inlägg ovan.)

2) flöde vs. varv: dom flesta (alla? ) motorer (m glidlager o oljetryck) har nån tryckbegränsningsventil som skickar en del olja till tråget vid för höga tryck. Så flödet lär knappast vara direkt proportionellt mot varvet. Om nu nån till äventyrs trodde man ska låta den starta (och värma upp) med gasen mot stoppet......
/u

:) håller med dig.
Det var inte seriöst det jag skrev om slitage/tid.

En intressant sak är min gamla CBR som hade hydraulisk kamkedjespännare. När den stod på tomgång så rasslade den, men bara 500 varv högre upp så kom oljetrycket och gjorde att den tystnade. = mer (rätt) oljetryck i kanalerna
 
Back
Top