inkörning,

Sök på "inkörning" på sporthoj och du finner att det bara är kolvringarna som ska köras in - och hur man gör det.

Modifier skrev:
5 tankar 6% ,låga varv enligt min manual jag fick med hojen.
jag fick också det, men det är HELT FEL! rent för mycket olja.
jag rekommenderar ca 1 tank med 3% HELsyntetisk BRA (alltså inte det billigaste skitet), kör inte på höga varv för länge, sen efter en tank så kör du på 2% med samma olja. hoppas det går bra!

Med 6 % olja kan man nästa skita i bensinen och bara köra på olja.. :7peta

hmm okay. men helsynteetisk?! troddde d bara vaanli 2taktsolja lr e ja helt ute o cycklar

gybi skrev:
Hur länge bör man köra in sin mini?! :rolleyes:

10 tim gång tid på motorn

första fyra timmarna ska du inte ha mer en max halvgas

efter de kan du köra på trekvarts gas till 8 tim

sedan kan du köra på trekvartsgas och några enstaka gånger på fullt efter 10 tim e de bara tuta och köra :banana

men shit. 10 timmar!!!!! d e bara o starta hojjen o låta den stå o hitta på nå annat under hela dagen då =)

gybi skrev:
Hur länge bör man köra in sin mini?! :rolleyes:

Om det finns någon som kan förklara det här med inkörning för mig så ska jag för evigt lyssna! Ni andra som inte vet bör inte heller ge några råd....
Gör som "MELI" säger.. blanda lite (lite) fetare första tanken, och ta det lite lugnt så att du känner och hör att allt är som det ska. Sen är det bara att gasa. Är det så att någonting går itu beror detta inte på att maskinen inte är tillräckligt inkörd, utan på att det är något annat fel, antingen på den som kör eller på det maskinella....
Som alltid med en 2-taktare ska du akta dig för att köra på maxvarv för länge, då motorn magrar ur och kan därefter "skära"....Vet du med dig att du gillar du gillar höga varv allt för lång tid, kan man, blanda i 1/2% mer olja så att den ialla fall har olja när den magrar ur.....men den mår ändå inte bra av det...

Som sagt; den som vill förklara för mig varför det skulle vara nödvändigt med bla. 10timmar halvgas, 6%olja och liknande får gärna göra det...
För att förstå det här med inkörningen, MÅSTE man förstå hur motorn fungerar, inte bara ana.....

MVH Joakim :tummenupp

Kan man köra in den på alkylat bränsle?`
vet inte om det stavas så, men det är sånt som är "no smoke" färdigblandat...
det är väl bara 2% i det nämligen, och jag antar att man skulle ha lite mer vid inkörningen?

Enligt min instruktionsbok till min Cross. Honda CR250.

Inkörningstid av kolv 15 timmar.
Bytesintervall 7,5 timmar.

Mao, Man ska aldrig gasa fullt med en 2 taktare. :lol

OM man häller i fler % olja i bensinen MÅSTE man bestycka upp förgasaren för att kompenser den viscositetförändring som blir på bränslet. Annars går motorn för mager och skär, pga för mycket olja.

Det är bara varvtal som kräver mer olja. Är man uppe och sniffar på 18-20k rpm så krävs det 5-6% olja (Gokart) Det är vartalet som sköljer ut oljan ur motorn. Och vid inkörning skulle vi ju inte varva så mycket. :va
Men för att kolvringarna ska köras in krävs det gastryck i motorn, ett tryck som man bara får när man gasar fullt.

Varmkör ordentligt så den inte värmenyper, vilket kan hända lättare om den inte är inkörd. Bestycka "rätt". Kör på den oljeblandning du brukar, och kör som vanligt. Precis som crossförarna gör med sina hojar.

Mats757 skrev:
Enligt min instruktionsbok till min Cross. Honda CR250.

Inkörningstid av kolv 15 timmar.
Bytesintervall 7,5 timmar.

Mao, Man ska aldrig gasa fullt med en 2 taktare. :lol

OM man häller i fler % olja i bensinen MÅSTE man bestycka upp förgasaren för att kompenser den viscositetförändring som blir på bränslet. Annars går motorn för mager och skär, pga för mycket olja.

Det är bara varvtal som kräver mer olja. Är man uppe och sniffar på 18-20k rpm så krävs det 5-6% olja (Gokart) Det är vartalet som sköljer ut oljan ur motorn. Och vid inkörning skulle vi ju inte varva så mycket. :va
Men för att kolvringarna ska köras in krävs det gastryck i motorn, ett tryck som man bara får när man gasar fullt.

Varmkör ordentligt så den inte värmenyper, vilket kan hända lättare om den inte är inkörd. Bestycka "rätt". Kör på den oljeblandning du brukar, och kör som vanligt. Precis som crossförarna gör med sina hojar.

Hej,
du har rätt i det mesta du skriver, vill bara lägga till lite.
Tävlat inom Kart i 10 år och vi körde på 5% men det berodde mest på att
det var luftkylda motorer som varvade mellan 14000-20000rpm.

När dom vattenkylda motorerna kom för ett par år sedan så blev oljeinblandningen 2-3%, då cylinder/kolv expansionen blev lättare att kontrollera.

Har tävlat nu i 6 år med "äkta" minimotos och det ska inte vara mer än 2%
olja enligt motortillverkarna.
Vid inkörning så kan man feta upp bränslet för att på det sättet både kyla och ge lite mer smörjning , det är inte så bra att blanda i mer olja då detta kan medföra att kolvringar inte får det rätta trycket under körning och sen inte tätar som dom ska = tappad effekt.

Det finns 2 skolor i hur man kör in en motor och numer så ska det inte behövas någon inkörning då dom flesta cylindrar har en Nicasilfodring eller annan sorts beläggning och kolvar och annat motormatrial är av mycket bättre kvalitet.

Dock så ska motorer ifrån Kina kollas lite noggrannare då jag själv sett 4 st motorras under det första varvet på nya hojjar, vevstakslager alla gångerna som gav upp.( troligen felaktiga toleranser vid tillverkning)

När det gäller oljor till Få-taktarn så är dom vegetabiliska oljorna( typ Castrol R30 och R40) dom som har den överlägdet bästa smörjförmågan men dom sotar rejält och när man blandat en sats med bränsle så måste den användas inom 8 tim, annars så tappar oljan sina fina smörjande egenskaper, får heller ej utsättas för minusgrader för då "skär" sig oljan

Det man "bör" använda idag är dom del eller helsyntetiska oljorna som man använder till högvarviga motorer som Cross eller Karting, INGET annat såsom utombordsolja för 60:- då går motorn sönder å det snaraste.
Det finns ingen olja under 120:- / litern som duger, sorry men sant om man vill ha en bra livslängd på sin motor och många timmars skoj.
Är motorn ny , starta upp den och varmkör , ut på banan och kör det första varvet utan att dra ur den helt, funkar det då så är det bara och gasa järnet sedan.

Jörgen , Vobbla Racing

Själv tycker jag att man bör köra 4% i ca 2 första tankarna.
Och håller med Jörgen när det gäller Nicasil/fodring-yta
Denna yta en stenhård ( detta vet dem som brukar porta cylindrar)

Och själv klart så ska man köra på en bra olja, själv kör jag med Cross olja för 179kr/l och fungerar ypperligt.

Däremot så har jag provat billigare olja, en low smoke för ca 89kr ifrån Statoil.
Körde mellan 4-5 mil isträck på maxgas. Kontrollerade både kolvringar och cylle och detta var i bra skick. Däremot otrimmad motor, så där har man en förklaring.

Men om man kör en ordentlig minimoto, eller motor med högbelastning/komp så ska man absolut inte snåla på kvalitét när det gäller olja.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman