Inkörning?????

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
R1 ´09
Hej.
Undrar hur pass skadligt kan det vara för motorn om man inte är noga med varvtalet under inkörningen av nyköpt hoj?
Var ute och glänste runt lite med hojen igår och kunde inte hålla fingrarna i styr och vid flera tillfällen kom jag upp,mycket mera upp,än det rekomenderade 6900varv.
Bör jag ha dåligt samvete?


p.s. ber om ursäkt för mina stavnings fel:)))
 
absolut inte, dåligt att köra in för fjanting ;), kolvringarna behöver ganska högt gastryck för att slita in sig ordentligt (uppnås bäst med kraftig motorbroms)

finns en hel den trådar om inkörning sen innan, och även väldigt mycket info på nätet
 
absolut inte, dåligt att köra in för fjanting ;), kolvringarna behöver ganska högt gastryck för att slita in sig ordentligt (uppnås bäst med kraftig motorbroms)

finns en hel den trådar om inkörning sen innan, och även väldigt mycket info på nätet



Tack,känns bättre nu :)
Men varför rekomenderar yamaha att man inte varvar den över 6900 varv?Det är det som k..... min hjärna:confused:
 
Tack,känns bättre nu :)
Men varför rekomenderar yamaha att man inte varvar den över 6900 varv?Det är det som k..... min hjärna:confused:

en gammal kvarleva från när lager och sånt va smidda med yxa ;), nuförtiden har alla lager väldigt exacta spel efter vilken temp de kan tänkas komma upp i och finns ingen som helst risk att ett nytt lager nyper, på en modern motor handlar inkörningen enbart om att slita in kolvringarna mot cylinderväggen

du kan ju kika lite här http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen ut och brassa järnet :yoparty
 
absolut inte, dåligt att köra in för fjanting ;), kolvringarna behöver ganska högt gastryck för att slita in sig ordentligt (uppnås bäst med kraftig motorbroms)

finns en hel den trådar om inkörning sen innan, och även väldigt mycket info på nätet

Under motorbroms får du inte mycket gastryck!
Men för att inte överbelasta motorn under inkörningen så är det bra om man motorbromsar, för kylningens skull.
Men för övrigt är det rätt. Full gas! Men inte i flera minuter i taget. Motor bromsa där emellan, sedan på igen...

Mats
 
Tack grabbar :)
Ni anar inte hur bättre det känns nu....vaknade flera gånger under natten och mådde piss,men nu känns det :yoparty:D:banana
Tack verkligen!!!!
 
Se till att hojen är varm innan du kör "aktivt" ;)

Segdra inte.. övervarva inte. Annars är det bra om du använder registret. Torr inte utan belastning.
 
Tack grabbar :)
Ni anar inte hur bättre det känns nu....vaknade flera gånger under natten och mådde piss,men nu känns det :yoparty:D:banana
Tack verkligen!!!!

Undrar om du ligger vaken o grubblar över hur du sköter din egen kropp efter en riktig fylla också.:D
 
Undrar om du ligger vaken o grubblar över hur du sköter din egen kropp efter en riktig fylla också.:D

Nej,det gör jag inte faktiskt.Drack mig full 2ggr i hela mitt liv så sådana "grublingar" under natten har jag,som tur är,inte :tungan
Är väldigt noga om min kropp,tränna&kost&somn....ett freak med andra ord:D
just därför tog "övervarvet" hårt på mig....
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top