Inkörning

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Tenare,
har precis skaffat en ny KTM 625 SXC. Nu skall den köras in.
Polarn har en likadan och han gjorde enligt följande:

1. I med bra bil mineral olja (10W/40)
2. Kör som fan med den på max varv
3. byt oljan var 5 mil.

Efter 20 mil var den klar och han bytte till "riktig" olja.
Har provat den och den gick bra som fan. Kollat lite på nätet och en del sport racer team gör på samma sätt.

Nån som har nån åsikt om detta ?? Eller gjort samma själv...

Jag följde instruktionerna från KTM. 30 minuters körpass + svalna. Max halvgas ett antal timmar, sedan 75% gas och efter det fullrulle.

Har inte haft några motorproblem ännu med EXC520'n efter 450 hårda mil på enduro/cross/supermotardbana (98 timmar).

Svårt att säga ifall man får mer effekt efter en hård inkörning eller inte, tror däremot att hållbarheten blir bättre ifall man kör in lite lugnare.

Har diskuterats många gånger, bl.a. på Mekaniker-forumdelen. Jag kommer själv att köra in nya cylindern och kolven på detta sätt när det blir trimningsdags. Billig mineralolja från Biltema eller nåt och byta ofta till en början (samt rengöra magnetpluggar och se efter hur oljefiltren ser ut).

Jag hade min första service med olja och filter efter 100 mil enl. inst.boken. Men jag gjorde ett extrabyte efter c:a 40 mil + byte vid 100...

kamikaze skrev:
Jag hade min första service med olja och filter efter 100 mil enl. inst.boken. Men jag gjorde ett extrabyte efter c:a 40 mil + byte vid 100...

Samma här!

förlåt att jag tar upp en annan tråd. men jag föredrar det framför att starta en ny. :rolleyes:
Det är nämligen så att snart är det dags för inkörning av min nya kolv. Det jag ville fråga var hur smart eller rättare sagt om det är dåligt att köra med effektsystem och öppet filter under inkörningen. kan det påverka inkörningen?. till ex så slog mig tanken att den skulle kunna skära lättare under inkörningsprocessen.
Endast seriösa svar tack!.

Jag bytte olja första gången på min 660 efter 100 mil (det är ju nästan samma motor). Knappt något på magnetpluggen och då hade jag kört på hårt.

Rekommendationen från verkstan där jag köpte den var: kör hyfsat lugnt första tanken, sen är det bara att gasa.

Ett annat råd är att åka på just en långresa första turen, om man har otur kan den bli tjurig om man inte åker en bit första gången. Marals76 har mer ingo om det.

//jaG

Råd från Husqvarna: Kör den varm, låt svalna.
Kör den varm igen, låt svalna.
Sen fullt ös.
Fiskörning är inte att rekommendera.

SM 570 RR skrev:
Råd från Husqvarna: Kör den varm, låt svalna.
Kör den varm igen, låt svalna.
Sen fullt ös.
Fiskörning är inte att rekommendera.
men jag har ju ingen offroadare.. kanske är samma sak som gäller endå?.

Det där med att köra mineral samt tokgasa låter lite fishy tycker jag. Är nog mer för att spara tid som racearna gör det, kul att köra in en racer på banan i 50-100 mil liksom.

Jag körde in min förra nya hoj på det "vanliga" gamla sättet, ta det hyfsat lugnt de första 100 milen, ingen fiskörning men ca 75% gas max, ett eller annat fullgasax skadar ju inte heller. Hade inte ett fel på den på över 700 mil, sen såldes den.

philsson skrev:
förlåt att jag tar upp en annan tråd. men jag föredrar det framför att starta en ny. :rolleyes:
Det är nämligen så att snart är det dags för inkörning av min nya kolv. Det jag ville fråga var hur smart eller rättare sagt om det är dåligt att köra med effektsystem och öppet filter under inkörningen. kan det påverka inkörningen?. till ex så slog mig tanken att den skulle kunna skära lättare under inkörningsprocessen.
Endast seriösa svar tack!.

Kolla in tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54986 och
kanske speciellt mitt bidrag till denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=863012&postcount=19. MegaRaid som jag refererar till är nämligen samma person (99% säker) som Robbah99 använder som källa. Min beskrivning är dock lite mer detaljerad så.... Och hojen går som ett skott.

.

Spider skrev:
Kolla in tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54986 och
kanske speciellt mitt bidrag till denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=863012&postcount=19. MegaRaid som jag refererar till är nämligen samma person (99% säker) som Robbah99 använder som källa. Min beskrivning är dock lite mer detaljerad så.... Och hojen går som ett skott.

.

Man kör ju inte in alla rörliga delar i växellådan så väl med den principen, bara 2:an o 3:an. Jag skulle aldrig få för mig att tokgasa/varva en helt ny maskin iallafall, men som sagt det är ju upp till var och en. Flera metoder fungerar ju bevisligen. Tror det ska bra mycket fulkörning till för att en ny motor ska nypa och skära ihop iofs, och gör den det så skulle den nog rasat förr eller senare oavsett inkörning.

philsson skrev:
men jag har ju ingen offroadare.. kanske är samma sak som gäller endå?.

Framförallt har du en tvitaktare, medans denna tråden handlar om 4-takts stånkor... starta du en egen tråd om inkörning av tvåtaktare, så blir det inte så invecklat!

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Framförallt har du en tvitaktare, medans denna tråden handlar om 4-takts stånkor... starta du en egen tråd om inkörning av tvåtaktare, så blir det inte så invecklat!

//jaG

samma princip

Bästa inkörning är enligt "Motoman" Bankörning i vanligt träningstämpo! viktigt att dra den fullt gärn, men spara de sista rpm"et! motorbromsa så mycket som möjligt, (kovlen kyls och smörjs bra då) Att köra så pass hårt är viktigt för att ej cylindern ska bli glaserad för tidigt, och på så sätt täta dåligt mot kolvringarna! Man får en renare sotfriare mer pullver, minst 1 kus till på en sådan häringa maskin! och 0 oljeförbrukning! Motorvägskörning på jämn gas är absolut förjuden!
Kör på detta sättet minst 50 mil Om du (orkar) Olja = mineral minst 100 mil!

SM 570 RR skrev:

Är det? Tvåtakt har ingen olja som byts, där har vi väl skillnad numero uno.

Sedan byter man motordelar i en tvitaktare oftare än en dito 4takt.

som sista kör man ju inte in en 2taktare som en 4taktare. Tvåtakt ska väl köras lugnt en kort stund och sedan gasas hårt för att ge rätt effekt och hållbarhet?

//jaG

Boost 2 skrev:
Bästa inkörning är enligt "Motoman" Bankörning i vanligt träningstämpo! viktigt att dra den fullt gärn, men spara de sista rpm"et! motorbromsa så mycket som möjligt, (kovlen kyls och smörjs bra då) Att köra så pass hårt är viktigt för att ej cylindern ska bli glaserad för tidigt, och på så sätt täta dåligt mot kolvringarna! Man får en renare sotfriare mer pullver, minst 1 kus till på en sådan häringa maskin! och 0 oljeförbrukning! Motorvägskörning på jämn gas är absolut förjuden!
Kör på detta sättet minst 50 mil Om du (orkar) Olja = mineral minst 100 mil!
om en 2takt ska köras in som en 4takt så börjar jag tveka lite här.. en 2taktare får ju inget bränsle vid motorbromsning (ingen smörjning heller). det kan inte vara bra .. :D

philsson skrev:
om en 2takt ska köras in som en 4takt så börjar jag tveka lite här.. en 2taktare får ju inget bränsle vid motorbromsning (ingen smörjning heller). det kan inte vara bra .. :D
Helt riktigt.. Men grundprincipen är den att kolven behöver expandera kall ihop med cylinder ett par gånger. Det räcker.

SM 570 RR skrev:
Helt riktigt.. Men grundprincipen är den att kolven behöver expandera kall ihop med cylinder ett par gånger. Det räcker.
tror jag kör mina 50 mil endå.. vill inte att det ska skära ihop. :4skrika

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back