Inkörning efter renovering

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har bytt lite lager i min motor, vevstakslager, några kullager samt kamdrevslager, måste man hålla på och köra in motorn igen, alltså typ 100 mil meskörning, eller räcker det att man tar det lite lugnt de första 10 typ?

/Pajje

Jag skulle vilja säga..
Kör en sväng i lungt tempo utan motorbroms o så..
sen kör som vanligt

Psychobiker skrev:
Jag har bytt lite lager i min motor, vevstakslager, några kullager samt kamdrevslager, måste man hålla på och köra in motorn igen, alltså typ 100 mil meskörning, eller räcker det att man tar det lite lugnt de första 10 typ?

/Pajje
Behöver man köra in nya lager? När man byter kolvar brukar man ju torrgasa lite i depån, sen är det klart. När det gäller tvåtakaktare sägs det att man inte bör belasta motorn hårt när den är helt rå. Däremot är inte varv någon fara, man ger alltså fullt på ettan innan man slår av. :tummenupp

Det var ungefär nått sånt jag tänkt mig, puttra på ett par mil lugnt och fint, innan man vrider fullt!

Det blir bra det!

/Pajje

Psychobiker skrev:
Det var ungefär nått sånt jag tänkt mig, puttra på ett par mil lugnt och fint, innan man vrider fullt!

Det blir bra det!

/Pajje

hört av många nu att man ska låta lager / kolv gå varm[ta det lungt då] sen låta den svalna sen starta och bara köra

Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli mycket bättre än nytt? Bara att gasa, tycker jag.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D