Inkörning efter renovering

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
efter att ha skurit och blivit lagad, har nu rg125F n gått 20 mil på "superfet" olja. Det jag undrar är på ett ungefär hur långt man ska åka lungt? eller går det att märka det på någe vis? (vet att det är en såkallad "moppefucko" fråga, men är ganska viktigt för mig att veta. Och ja jag har sökt och inte funnit någon bra info om detta ämne när det gäller 125:or)



//Stenberg
 
lugnt o lugnt.. du behöver ju inte krypa runt med hojen. men inte så bra och ligga och maxxa på lång RS. men 100mil kanske sen är den väl inkörd. (är också lite dålig vid detta område)
 
Kronen skrev:
lugnt o lugnt.. du behöver ju inte krypa runt med hojen. men inte så bra och ligga och maxxa på lång RS. men 100mil kanske sen är den väl inkörd. (är också lite dålig vid detta område)
Ja 100 mil räcker lugnt. Och som sagt du behöver ju inte krypa för det under inkörningen men som kronen säger så ska du ju inte maxxa den. under min inkörning var jag många många ggr uppe vid en 10000 varv och den går ändå bra efter 700 mil. Ser riktigt fin ut, kan nog lätt köra lika långt till, såvida inte oljpumpen slutar att fungera men det är ju en annan sak.
 
Asså, när ska ni som inte är säkra eller vet sluta säga vad man göra under en inkörning när ni inte vet?

När man ska köra in en motor med nya lager, cylinder, kolv osv. så ska man INTE blanda i extra olja eller köra med max 7000varv i 100mil.
Detta har diskuterats flitigt här och det finns massor att söka på.

Inkörningen går till på det sätt att man startar hojen med de vanliga inställningarna, alltså inte med extra olja i tanken eller oljepumpen inställd på en fetare blandning än orginal. När hojen startat småvarvar man den tills man nått arbetstemperatur, låt den inte stå på tomgång. När arbetstemperaturen är uppe stänger man av och låter den svalna helt. Detta för att lagrena ska sätta sig.

När den har kallnat kan man hoppa på hojen och börja köra nästan normalt.
Tvåtaktare, speciellt en sån hoj som RGF:n med ett högt effektuttag ska absolut inte köras under nåt speciellt varvtal under en viss tid eller sträcka, 100mil är riktigt långt.

Jag har gått igenom precis det du gör, med en likadan hoj, och jag vet vad jag pratar om. Innan min uppstart ringde jag runt och rådfrågade diverse kompetenta människor och alla sa att man inte skulle "köra in" en tvåtaktare så som fabrikerna beskriver(t.ex. att man inte ska varva över 8000varv de första 100milen).

Jag har gjort precis som jag beskrivit och har inte upplevt något problem alls, tvärtom känner jag att orken är bättre än innan eftersom jag lät cylinder och kolv slita in sig ordentligt utan extra olja.

/tvålen
 
tvålen skrev:
Jag har gjort precis som jag beskrivit och har inte upplevt något problem alls, tvärtom känner jag att orken är bättre än innan eftersom jag lät cylinder och kolv slita in sig ordentligt utan extra olja.

/tvålen

Kan du beskriva VAD som har "slitit in" sig på din cylinder och kolv.

I en nikasilcylinder har du normalt inte något slitage, om det finns olja med i spelet. Vi får förutsätta att cylindern inte hade massa repor och dylikt som skulle "slitas in" i kolv och ring.
Är det något jag missat i min 2-T utbildning?
 
I manualen till min dtr -02 står det:

0-500 km
Undvik att varva över 6000 v/m. Låt motorn kallna i 5 till 10 minuter efter varje körtimme. Variera hastigheten.

500-1000 km
Undvik längre tids körande över 7000 v/m. Låt motorn varva genom växlarna men undvik fullgas

Efter 1000 km
Undvik varaktig fullgaskörning och motorvarv över 9500 v/m.
 
tvålen skrev:
Asså, när ska ni som inte är säkra eller vet sluta säga vad man göra under en inkörning när ni inte vet?

När man ska köra in en motor med nya lager, cylinder, kolv osv. så ska man INTE blanda i extra olja eller köra med max 7000varv i 100mil.
Detta har diskuterats flitigt här och det finns massor att söka på.

Inkörningen går till på det sätt att man startar hojen med de vanliga inställningarna, alltså inte med extra olja i tanken eller oljepumpen inställd på en fetare blandning än orginal. När hojen startat småvarvar man den tills man nått arbetstemperatur, låt den inte stå på tomgång. När arbetstemperaturen är uppe stänger man av och låter den svalna helt. Detta för att lagrena ska sätta sig.

När den har kallnat kan man hoppa på hojen och börja köra nästan normalt.
Tvåtaktare, speciellt en sån hoj som RGF:n med ett högt effektuttag ska absolut inte köras under nåt speciellt varvtal under en viss tid eller sträcka, 100mil är riktigt långt.

Jag har gått igenom precis det du gör, med en likadan hoj, och jag vet vad jag pratar om. Innan min uppstart ringde jag runt och rådfrågade diverse kompetenta människor och alla sa att man inte skulle "köra in" en tvåtaktare så som fabrikerna beskriver(t.ex. att man inte ska varva över 8000varv de första 100milen).

Jag har gjort precis som jag beskrivit och har inte upplevt något problem alls, tvärtom känner jag att orken är bättre än innan eftersom jag lät cylinder och kolv slita in sig ordentligt utan extra olja.

/tvålen
Jag tänkte mest på att han inte skulle ligga på varvstopp det första han gör, men de ska man ju inte göra sedan heller....
 
Jag har alltid gjort som tvålen säger men de beror på att jag inte har pallat köra in. :hihi Så ibland ska man ha tur.
 
när jag köpte ny kolv till dt:n så gjorde jag tomgångpråseduren å sen körde jag i typ 2km på typ 4-6 varv sen köder jag lungt i 6 mil..
sen palla jag inte mer å drog fullt ut... :yoparty

har aldrig haft några problem... kanske bara är tur men men..
 
6008pro skrev:
Kan du beskriva VAD som har "slitit in" sig på din cylinder och kolv.

I en nikasilcylinder har du normalt inte något slitage, om det finns olja med i spelet. Vi får förutsätta att cylindern inte hade massa repor och dylikt som skulle "slitas in" i kolv och ring.
Är det något jag missat i min 2-T utbildning?

Kolvringarna mot cylinderväggen. Något mer du undrade över?
 
När ja köppte ny kolv PLUS att ja hade nicasilerat om cylindern...så körde ja lugnt första 2 milen om de ens var de...sen har ja bara kört som vanligt...och den går bättre nu än innan...:D
 
tvålen skrev:
Kolvringarna mot cylinderväggen. Något mer du undrade över?

De e klart att jag förstår att det var kolvringarna och cylindern det gällde. Men frågan kvarstår fortfarande. Var blev slitaget? Eller förändrades formen på ringen?
Att säga att sakerna ska "slita in sig" är att vara ovarsam med begreppen.
Som jag nämnde, så finns det endast ett minimum av slitage på cylindern respektive ringen OM det finns olja med i bilden. Slitage som är värt att beakta blir det först när något går/gått fel.
Ringen kommer inte att "slita in sig i cylindern" förän det blir brist på friktionshämmande medel eller överhettning av kolven och skärning som följd i båda fallen
Som exempel har jag sett cylindrar från en BMW hoj som gått 40000 mil, honingsreporna såg ut som om det var nya cylindrar fortfarande. Inte heller kolvringarna visade på något slitage. De grejerna borde ha "slitit in sig" om något.
 
6008pro skrev:
De e klart att jag förstår att det var kolvringarna och cylindern det gällde. Men frågan kvarstår fortfarande. Var blev slitaget? Eller förändrades formen på ringen?
Att säga att sakerna ska "slita in sig" är att vara ovarsam med begreppen.
Som jag nämnde, så finns det endast ett minimum av slitage på cylindern respektive ringen OM det finns olja med i bilden. Slitage som är värt att beakta blir det först när något går/gått fel.
Ringen kommer inte att "slita in sig i cylindern" förän det blir brist på friktionshämmande medel eller överhettning av kolven och skärning som följd i båda fallen
Som exempel har jag sett cylindrar från en BMW hoj som gått 40000 mil, honingsreporna såg ut som om det var nya cylindrar fortfarande. Inte heller kolvringarna visade på något slitage. De grejerna borde ha "slitit in sig" om något.


Ge mig inte att jag är "ovarsam med begreppen", för det är så jag har fått det beskrivet personligen av personer som kan det här och även som det står om ämnet på internet...

Jag orkar inte skriva någon lång argumentationstext som ingående förklarar vad jag menar med "slita in sig". Du förstår nog inte vad "slita in sig" innebär i detta sammanhang med tanke på din sista mening i förra inlägget.

Citerar en text och länkar sedan till sidan där informationen är tagen från så att du kan läsa igenom. Om du förstår vad jag menar sen kan du väl skriva det. :)

Moto-man skrev:
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !


Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.

How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??

From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible.


The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.

There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again.

Fortunately, most new sportbike owners can't resist the urge to "open it up" once or twice,
which is why more engines don't have this problem !!

An additional factor that you may not have realized, is that the person at the dealership who set up your bike probably blasted your brand new bike pretty hard on the "test run". So, without realizing it, that adrenaline crazed set - up mechanic actually did you a huge favor !!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 
Bra tvålen.

Håller med tvålen på ALLA punkter, skriv inte om ni inte är säkra!

Och att ligga och fisa i 100 mil är ju löjligt, vad ska motorn/nya delarna vänja sig vid dom sista 90 milen som den inte vant sig vi dom 10 första? :va

Lagren sätter sig som sagt vi första upphettningen och den blir ju inte varmare eller kallare dom kommande 100 milen...

Bytte kolv och ringar i min dt, körde lungt 4-5 mil men dom vanliga inställningarna sen var det bara att köra som vanligt...

Och även om det skulle behövas 100 mil för en inkörning skulle i alla fall inte jag klara av det...

Bränn inte 100 härliga sommar mil på att köra in... gör det lite mer lagom och ha kul... :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top