Inkörning av ZX10R 2008..

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
Hej alla kloka,

nu har jag hört så grymt mkt olika bud av mina polare för vad som gäller vid de första 100 milen på en sprillans hoj. Förmodligen kommer handlaren vid leveransen ha ngt att säga men vad har ni för erfarenheter/tips?:confused:

Hojen är en Kawa ZX10R-2008.

Tack på förhand!

Mvh

//

J.

Varva den inte fullt vad du en gör. De står i manualen troligtvis hur man ska köra.. Finns en hel del olika åsikter om hur man ska köra in den.. här finns en http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen om de är rätt eller fel kan jag inte svara på. Finns ju folk som säger kör du som en tok med hojen under inkörningsperioden så kommer den gå som ett as sen.. men kanske drar mer olja,soppförbrukning etc... kör lagom, kör som vanligt skulle jag säga, varva som du brukar, men inte fullt. Sen är de bara kötta :yoparty

kan man inte sätta på tillfälliga strypningar för själva inkörningen, kanske är lite dyrt men men..

Det är BULL att inkörning handlar om att ligga på fisvarv. Inkörning handlar om att du har helt rena cylindrar. Kolvarna/kolvringarna behöver göra sina egna spår och detta görs bäst med varierad körning. Ligg inte längre streckor på konstant varv när den är ny helt enkelt.

Kör en tank där du går igenom alla växlar, alla varvlägen . Och under lite påfrestning. Dvs man ligger inte i 70 och slår på fullt på 6an. De ska gå lätt och fint men det betyder itne att man behöver fisköra för det.

det man ska tänka på är att inte köre tungt(segdra) typ köra 15km/h på 6:an annars är det bara att gasa utav helvete det är en sporthoj gjord för att varvas ,plågas,skrämmas köras bostavligen skiten ur

Varva den inte fullt vad du en gör. De står i manualen troligtvis hur man ska köra.. Finns en hel del olika åsikter om hur man ska köra in den.. här finns en http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen om de är rätt eller fel kan jag inte svara på. Finns ju folk som säger kör du som en tok med hojen under inkörningsperioden så kommer den gå som ett as sen.. men kanske drar mer olja,soppförbrukning etc... kör lagom, kör som vanligt skulle jag säga, varva som du brukar, men inte fullt. Sen är de bara kötta :yoparty

Mkt intressant länk!!! Låter ju vettigt...

Thanx igen!:tummenupp

jag hade oxo samma dilemma med min nya kawa. har iaf kört in den rätt (håller fortf på) "lagom", inte för hårt o inte för mjukt. har haft en ny hoj tidigare o vid första oljebytet fanns det lite metallslam i oljan så e knappast helt nyttigt att tokköra. har dock för mig att det i instruktionsboken står att man ska hålla sig under 4000 rpm de första 80 milen, verkar dock jäkligt överdrivet...

Last edited:
Jag kör in min egen just nu och fick bara rådet från affären "strunta i manualen, följ trafikrytmen och varva bara inte ur den innan 160 mil".

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph