Inkörning av Yamaha R6:a

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Hej

som nybörjare så undrar jag vad ni som köpt ny hoj har för erfarenhet av inkörningen av er hoj. Det står i mitt fall en sak i instruktionsboken och säljaren hävdar en helt annan story. Man kan väl säg att säljaren version är lite mer kapad och rolig men instruktionsbokens version är lite mer långdragen med visst maxvarvtal att hålla sig till vissa mil och sen höjs gränsen en etapp efter 100-mils servicen osv. Detta gäller en ny R6 -05 som jag troligtvis kommer köpa på fredag...

För gata så kör halvaktivt men ligg inte på högre varv (över 10k) så länge. Det som skadar är att ligga och skorra på ett och samma varv hela tiden. Blir fel inskrapning av lagerbanor då. Vilket är vad det hela handlar om.

Finns mängder av trådar i ämnet, sök!

Men följ instruktionsboken på ett ungefär.
Alltså, kör normalt, inga höga belastningar på motorn, kör varierande så att motorn inte får ligga på ett & samma varv. Se till att motorn får kylning, inget fis-körande. Alltså, ströga inte omkring inne i stan :)

Kör så du får växla genom hela växellådan, mjukt & fint. Vad det handlar om är att under de första milen sliter alla rörliga delar in sig mot varandra så som konstruktören har tänkt sig. Kör man med hårdare belastning fungerar det också, det som händer är att du sänker motorns totala livslängd samt att delarna slits in hårdare mot varandra vilket brukar leda till te x högre oljeförbrukning.

X-up skrev:
2062901 Finns mängder av trådar i ämnet, sök!

Men följ instruktionsboken på ett ungefär.
Alltså, kör normalt, inga höga belastningar på motorn, kör varierande så att motorn inte får ligga på ett & samma varv. Se till att motorn får kylning, inget fis-körande. Alltså, ströga inte omkring inne i stan :)

Kör så du får växla genom hela växellådan, mjukt & fint. Vad det handlar om är att under de första milen sliter alla rörliga delar in sig mot varandra så som konstruktören har tänkt sig. Kör man med hårdare belastning fungerar det också, det som händer är att du sänker motorns totala livslängd samt att delarna slits in hårdare mot varandra vilket brukar leda till te x högre oljeförbrukning.

vilket är precis tvärtemot vad mototunegubben i min länk hävdar, det om oljeförbrukningen alltså.... :confused: enligt hans tes skulle dagens lagerytor egentligen inte tarva någon inkörning utan det som eftersträvas är att få bästa möjlig tätning mellan kolv och cylinder. Vilket skulle uppnås genom en rätt hårdhänt inkörning där ringarna slipas in mot cylinderns nyhonade/lite råa yta.....

Last edited:
De svar jag fått än så länge ger mig inte heller någon hint om vad som är rätt eller fel. Någon som är expert?

überkill skrev:
2063016 De svar jag fått än så länge ger mig inte heller någon hint om vad som är rätt eller fel. Någon som är expert?
Kör in enligt manualen isåfall. Yamaha är experter på sin egen hoj och rekommenderar endast det som är säkert.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D