Inkörning av tvåtaktshoj

NatoN skrev:
Tjaa,Polini själva uppger 37 hästar på veven, men jag vet inte riktigt. Vet ej heller om den går bäst med mitt jollysystem eller med orginal. Ska testa båda sen i vår. Sen ska jag försöka få den bänkad också.

Borde bli rätt kul :tummenupp

bebbe skrev:
Borde bli rätt kul :tummenupp

Ja det rör nog på sig relativt bra när allt är inställt och klart :)

Jösse skrev:
NatoN har du bild på motorn med Jollymotopipan på skulle va kul o se :)

Antar att du vill ha en bild på ett klarlackat system med vackra svetsfogar, mitt system är tyvärr inte så vackert som det är när det är nytt.
Du ville nog se något sånt här :kär :

nsr250_2.jpg

Har en bild när jag precis hade lackat om det:

Bifogat

• Bild 18.jpg
    Bild 18.jpg
    139 KB · Visningar: 130
Mattias skrev:
Lyssna och känn efter missljud och spikningar och grejer. Verkar den gå dåligt på nåt vis, stäng av och kolla. Man kan inte varva bort motorfel, även om det är populärt att försöka.
Provade det en gång.....rasad cylinder,kolv,ramlager,tändplatta,svänghjul,spricka i blocket :huvet :fatta! :död :4skrika :kocko

Men då lät det faktiskt som om det vart en loppa på stiften och inte ett ramlager som skulle skära :(

Last edited:
Brännström skrev:
Provade det en gång.....rasad cylinder,kolv,ramlager,tändplatta,svänghjul,spricka i blocket :huvet :fatta! :död :4skrika :kocko

Men då lät det faktiskt som om det vart en loppa på stiften och inte ett ramlager som skulle skära :(

Känns inte som om det berodde på inkörningen utan snarare på att motorn var felaktigt ihopsatt eller helt slut......

NatoN skrev:
Tjaa,Polini själva uppger 37 hästar på veven, men jag vet inte riktigt. Vet ej heller om den går bäst med mitt jollysystem eller med orginal. Ska testa båda sen i vår. Sen ska jag försöka få den bänkad också.

37 hästar på veven är väl inte så bra med tanke på att den har väl ca 35-36 hästar orginal i motorn?

Vet inte riktigt om det här med effekten. Det står iofs ingenstans om vevaxeleffekt, står bara effekt.

Denna effektkurva har dom under beskrivningen av cylindern.
Orginaleffektkurvan verkar lite väl klen, även fast det skulle vara bakhjulseffekt. Fast bhp kan det inte vara,
37 hästar på bakan är knappast troligt.

Polini 154cc, Rotax 123

146,0800_CV.gif

Ett effektdiagram som en aftermarkettillverkare anger har väl hittils aldrig stämt, förutom möjligen någon rr kitttillverkares.

Last edited:
Att köra in en "racer" som t.ex. TZ 250 har inte mycket att göra med inkörning av gathoj.
En racer har inte många mil per kolv och man plockar isär motorn ofta. Att hålla på och "köra in motorn" varje gång man bytt kolvringar är därför rätt meningslöst. En tävlingscross går ju längre, men det är väl 30 timmar max mellan kolvringsbyte där som gäller.

En gathoj däremot vill man väl i allafall kunna köra 1000 mil på innan man byter kolvringar och då rekomenderar jag starkt att man följer tillverkarens rekomendationer (med extra olja i inkörning när så rekomendreas).

Rickard skrev:
Att köra in en "racer" som t.ex. TZ 250 har inte mycket att göra med inkörning av gathoj.
En racer har inte många mil per kolv och man plockar isär motorn ofta. Att hålla på och "köra in motorn" varje gång man bytt kolvringar är därför rätt meningslöst. En tävlingscross går ju längre, men det är väl 30 timmar max mellan kolvringsbyte där som gäller.

En gathoj däremot vill man väl i allafall kunna köra 1000 mil på innan man byter kolvringar och då rekomenderar jag starkt att man följer tillverkarens rekomendationer (med extra olja i inkörning när så rekomendreas).

Proceduren jag beskrev var för en helt ny motor där sättningar i gjutgods etc kan spela dig ett spratt (har varit med om block som slagit sig bla).Även när man endast monterar en ny kolv på en racer tycker iaf jag att det är ide att ge den en värmeutvidgningscykel innan den belastas till fullo, mycket tro och lite veta just där men det känns åtminstone bättre.

Sedan över till gatcyklar:
Vad skall du med den extra oljan till, koxa igen ringspåren så att ringarna kan skära?
Mer olja ger högre temp på kolv/ringar då de isoleras effektivare från cylinderloppet, varför vill man ha det under inkörning?
Givetvis skall motorn alltid förses med korrekt mängd olja för att hålla oljefilmen intakt men varför behöver du mer oljefilm under inkörning?
Läs A.Bell:s bok, många av hans terorier har jag bekräftat under 10 års raceande...

Sen kan vi bortse från mycket som mototune säger det är populärvetenskaplig förpackning på vad många i branchen redan gör ungefär lika bra som att ange Aftonbladet som källa i en vetenskaplig rapport om atomfysik.

NatoN skrev:
Vet inte riktigt om det här med effekten. Det står iofs ingenstans om vevaxeleffekt, står bara effekt.

Denna effektkurva har dom under beskrivningen av cylindern.
Orginaleffektkurvan verkar lite väl klen, även fast det skulle vara bakhjulseffekt. Fast bhp kan det inte vara,
37 hästar på bakan är knappast troligt.

Polini 154cc, Rotax 123

146,0800_CV.gif

okej, vet att det är en liten fjortis fråga, men jag är själv väldigt sugen på big bore kit till min rs. Är det värt pengarna? Storskillnad mot orginal?

Mvh/Dennis

Mr_Malossi skrev:
okej, vet att det är en liten fjortis fråga, men jag är själv väldigt sugen på big bore kit till min rs. Är det värt pengarna? Storskillnad mot orginal?

Mvh/Dennis

Det blir störst skillnad på låg och mellanregister, men på topp också.
Men det är rätt mycket pill med att få dom att gå bra och hålla.

*/ ?>
Back