Inkörning av tvåtaktshoj

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Detta med inkörning är ett ämne som man ofta hör olika saker om.
Det vanliga är ungefär: inte segdra, inte alltför höga varv, inte ligga på samma varv under en längre tid. Jag har nyss bytt cylinder och kolv och ska köra in hojen så fort det är torrt på vägen. Nu är frågan hur jag ska göra. Ska jag köra in hojen som jag alltid gjort, dvs "lagom" varv och undvika segdragningar, eller ska man testa att göra som tex Mototune USA säger, köra in den relativt hårt så att kolvringarna slits in ordentligt?

Jag gjorde såhär:

• Under 8500 rpm i tre kilometer.

• Under 9500 rpm i tre kilometer.

• Under 10500 rpm i tre kilometer.

• Stanna, kolla efter läckage eller annat konstigt.

• Ge benet.

på dom tvåtakts crossar jag haft så har jag bara varmkört hemma en gång o sen när jag kommer till banan så kör jag fullt så fort den är varmkörd.
o jag har inte haft ngt haveri med kolv o cylinder. så det borde funka bra...
verkar inte va så noga

Mattias skrev:
Jag gjorde såhär:

• Under 8500 rpm i tre kilometer.
• Under 9500 rpm i tre kilometer.
• Under 10500 rpm i tre kilometer.
• Stanna, kolla efter läckage eller annat konstigt.
• Ge benet.

En ny cylinder ska alltså köras in ungefär en mil enligt dig? Låter lite lite :va

ozto skrev:
på dom tvåtakts crossar jag haft så har jag bara varmkört hemma en gång o sen när jag kommer till banan så kör jag fullt så fort den är varmkörd.
o jag har inte haft ngt haveri med kolv o cylinder. så det borde funka bra...
verkar inte va så noga

Att man bara ska varmköra den låter ännu mindre :tungan

Kanske är annnat på crossar?

Mototune USA rockar!
Fast jag har bara provat på fyrtakt...

NatoN skrev:
En ny cylinder ska alltså köras in ungefär en mil enligt dig? Låter lite lite :va

Du ska naturligtvis varmköra innan du åker ut och kör. Och ha inte en massa extra olja blandad i soppan, det motverkar liksom själva inkörningsprocessen.

greven skrev:
Mototune USA rockar!
Fast jag har bara provat på fyrtakt...

Fast dom förklarar ju att den hårda inkörningen ska slita in kolvringarna ordentligt, och inte "polera" dom genom försiktig körning. Detta bör väl också gälla tvåtakt?

Hur gick det när du provade då?

Mattias skrev:
Du ska naturligtvis varmköra innan du åker ut och kör. Och ha inte en massa extra olja blandad i soppan, det motverkar liksom själva inkörningsprocessen.

Självklart varmkör man innan man kör iväg. Okej, ska inte ha i extra olja altså. Sen så gör ju oljan att oktanhalten i bensinen sjunker, vilket inte är så bra då jag har rätt hög komp i den nu.

Så vitt jag kan förstå så stämmer det som Mototune USA säger. Visade sidan för min far som är teknisk licensiat(doktorsavhandling till våren) innom smörjning och framför allt kolvringar, och han sa att det verkade stämma.

Lyssna och känn efter missljud och spikningar och grejer. Verkar den gå dåligt på nåt vis, stäng av och kolla. Man kan inte varva bort motorfel, även om det är populärt att försöka.

Vad mototune säger är i mångt och mycket rätt fast att ge fullt direkt när motorn är varm tycker jag är lite väl elakt i en helt ny motor. Tvärt emot vad bla motoman säger levereras 2-taktare från japan ostartade från fabrik (montera ner en ny motor så får du se) och då är jag klart skeptisk till att belasta allt fullt direkt.

Själv brukar jag räkna värmecykler när jag kör in en ny motor.
1. Första cykeln. Varmkörning och därefter någon minuts körning på relativt låg belastning
2. Låt svalna helt
3. Värmecykel. Varmkörning följd av ett körpass i normaltempo skippa extrema övervarv bara.....
4. Klar.

Med denna procedur inbillar jag mig att alla gjutningar och lagerbanor etc får en lite snällare start. Man skall tänka på att det är material med olika värmeutvidgningsgrad som samsas i en motor och där är en del rörelser i alla gjutningar innan de får sin slutgiltiga form, då tycker jag det är väl elakt att utsätta motorn för max belastning direkt.....

Jag var obefogat livrädd för att starta min TZ 250 förra våren efter att ha demonterat motorn och bland annat satt i nya kolvar/ringar/lager/clips. Fick hjälp av Racerpelle här på forumet (luttrad tvåtaktsmeck) att köra in de nya delarna: igång med motorn, varmkörning där man hela tiden låter motorn hämta och tappa varv: "BRAPP, BRAPP, BRAPP, BRAPP!!!" etc. Succesivt ökar man taket där man låter motorn tappa varv. Efer några minuter var det tydligen ok att tangera den femsiffriga regionen och därefter var det till min förvåning klart. Dagen efter körde jag för fullt på bana och motorn gick klockrent. Med andra ord: som ozto skriver.

Nyteknik skrev:
Jag var obefogat livrädd för att starta min TZ 250 förra våren........hela tiden låter motorn hämta och tappa varv., BRAPP, BRAPP!!!" etc. Succesivt ökar man taket .......den femsiffriga regionen och därefter var det till min förvåning klart...

Förkortat: Vansinnet i alla RR-depåer!! :D

[/QUOTE] Själv brukar jag räkna värmecykler när jag kör in en ny motor.
1. Första cykeln. Varmkörning och därefter någon minuts körning på relativt låg belastning
2. Låt svalna helt
3. Värmecykel. Varmkörning följd av ett körpass i normaltempo skippa extrema övervarv bara.....
4. Klar.

Med denna procedur inbillar jag mig att alla gjutningar och lagerbanor etc får en lite snällare start. Man skall tänka på att det är material med olika värmeutvidgningsgrad som samsas i en motor och där är en del rörelser i alla gjutningar innan de får sin slutgiltiga form, då tycker jag det är väl elakt att utsätta motorn för max belastning direkt..... [/QUOTE]

:tummenupp Helt klockren beskrivning på bra inkörning. :tummenupp

Tack för svaren :) Ska alltså inte spara så mycket på krutet som jag trott !

Skyller på er sen om nåt går dåligt :D

bebbe skrev:
Lite nyfiken. Vad är det för trimm du har på hojen :)

Lite tillfixad Polini 154cc cylinder + tillhörande topp och jollymoto helsystem. Orginal 34mm fugge räcker bra. KN-filter åker nog på i sommar.

Borsiin JR skrev:
Själv brukar jag räkna värmecykler när jag kör in en ny motor.
2. Låt svalna helt
4. Klar.

Precis så brukar jag också göra, och som sagt var mer olja i soppan ger i princip motsatt effekt, mer olja ger en magrare blandning->varmare förbränning.. så behåll vanlig blandning!

NatoN skrev:
Lite tillfixad Polini 154cc cylinder + tillhörande topp och jollymoto helsystem. Orginal 34mm fugge räcker bra. KN-filter åker nog på i sommar.

Vad bör det ge tror du?

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back