inkörning av r6-06

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
hur länge ska man köra in r6:an egentligen?? gör det nått om man varvar fullt med den så länge man inte seg drar den?? när bör man göra första olje bytet..det är ju 100 mil om man går efter boken..

R1Lillen skrev:
hur länge ska man köra in r6:an egentligen?? gör det nått om man varvar fullt med den så länge man inte seg drar den?? när bör man göra första olje bytet..det är ju 100 mil om man går efter boken..

Kör som vanligt men segdra inte och var snäll mot lådan i början. Sen kan du ju byta olja och filter halvägs till 100mila.

men räcker det om man kör typ 10 mil å sen byter olja??
ska ju köra bana det första jag gör i spanien..

Jag startade en tråd om detta förra året och fick ganska mkt bra svar från diverse tävlingsförare.
Runt 30mil normal inkörning sen full fart var det jag kom fram till efter att själv ha analyserat de inkomna svaren. Men det finns många olika åsikter om detta.

www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71637

Last edited:
okej får se om jag hinner med några mil innan vi beger oss till spanien
hehe
å du jag hoppas du kommer med ett fint bidrag till lacken..
tävlingen ska avgöras på söndag..

R1Lillen skrev:
å du jag hoppas du kommer med ett fint bidrag till lacken..
tävlingen ska avgöras på söndag..

Jamen hallå där...du har ju redan fått ett "grymmeförslag" juh :o)!
Håller på med två andra hojar nu så tyvärr blir det nog inget mer förslag på R6:an.

Lycka till med inkörningen !
Ska köras in i bänk helst så det blir ju inte kallt iaf...eller ja...under förutsättning att man har tillgång till en bänk....annars blir det vinterkläder och en "björnfitta" ovanpå hjälmen så ska du se atrt du håller dig varm :)

Som sagt... många teorier finns, och efter att ha sett hur de maxar nya hojar på vissa fabriker, så inser man att de bara vill att man ska köra lugnt och fint för att inget ska hända under garantitiden!!

På fabrikerna fullgasas det i ett "shake-down" test, för det är f-n så mycket billigare för fabriken att nåt går sönder DÄR och då om det nu finns en svag länk någonstans.
För at inte tala om den PR/prestigeförlust man slipper, som ett ras "på gatan" orsakar trots allt.

Finns nån sida, mototune tror jag den hette som oxå förespråkar fullgas direkt.

Jag har testat detta på flera motorer jag renoverat, och ta mig f-n, det funkar.

Dagens motorer har så bra toleranser och ytfinhet på materialen att inkörning inte är motiverbart som förr då råa ytor skulle slita in sig osv.

Läs det här, en mycket intressant artikel från en kille som verkar ha koll på hur motorer ska köras in.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

The results are always the same... a dramatic increase in power at all RPMs. In addition, many professional mechanics have disassembled engines that have used this method, to find that the condition of the engine is much better than when the owner's manual break-in method has been used.

Dr.Bike skrev:
Finns nån sida, mototune tror jag den hette som oxå förespråkar fullgas direkt.
Vad skulle du göra utan mig :2cool

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...