Inkörning av ny motor (Break in Secrets)

Intressant läsning med tanke på att rek. inkörning till kund ofta är
motsatsen... Ska se om säljaren reagerar när jag kommer tillbaka
samma eftermiddag och ber om ett oljebyte och berättar om varvningen ><

Nya motorcykler är ju inte så kritiska, eftersom de oftast körs i bromsbänk i ett provrum. Under en uppvärmningscykel kollas växellåda och bromsar, reglage osv, när allt är varmt så tar de kortvaring upp motorn till maxeffekt för att se att den ger vad den ska och håller avgasoch bullervärden etc. Så då har de redan slitit in ringarna ganska korrekt.

Det är nog värre när man som i mitt fall har satt ihop en motor själv, och sedan följer safety-first-inkörningsinstruktionen till kunderna från tillverkaren.

Nya motorcykler är ju inte så kritiska, eftersom de oftast körs i bromsbänk i ett provrum.

Det är nog värre när man som i mitt fall har satt ihop en motor själv, och sedan följer safety-first-inkörningsinstruktionen till kunderna från tillverkaren.

Delar denna åsikt, innan motorn "går ut på linan" har den redan körts, förhoppningsvis på rätt sätt dessutom. Anledning till inkörningsbeskrivning i boken kan även bero på att där är fler delar som ska "slitas" in såsom växellåda.

De motorer jag snickrat ihop från "scratch" har gått en motsvarande inkörningscykel som beskrivs av div. länkar här i tråden och leak-down på dessa har varit väl godkänt.

Har idag beställt en helt ny hoj...
Är nyfiken på den "hårda" inkörningsmetoden...
Men undrar e det någon fara med garantier o dylikt??
Ser dom OM det mot förmodan skulle hända något att jag kört den på annat sätt än enligt manualen???

Jag har också varit duktig på att köra in mina hojar en gång i tiden men nu är jag tveksam!
Köpte en ny K5a och tänkte att jag skulle köra in den på banan, (racehoj) det gick väl 5 varv sedan var det bara att inse att det här går ju inte, bara att ge stum vajer :)

Och nu har vajern varit sträckt i 2000 mil bana och inte en skruv eller tändstift ens bytt, så jag tror inte att det är så noga idag som det var förr, idag är väl allting bättre vad det gäller maskinerna som tillverkar delarna :)

Så är man gatåkare tror jag det bara är att åka som vanligt!

Jag köpte en ny BMW f800st förra säsongen, den rekomenderades att köras in lugnt, inte varva mer än 5000rpm dom första 100 milen. Och i höstas köpte jag min CB1000R ny och då frågade jag säljaren om inkörningen, till svar fick jag att varva gärna men belasta inte motorn, alltså ligga och dra från låga varv på hög växel.

Så olika kan rekomendationerna vara. Och jag har följt båda, men vilket som är det bästa får jag nog aldrig veta eftersom jag troligen inte kommer äga denna hoj heller tillräckligt länge.

men en verkstad kan inte bevisa efteråt att man kört in den på "fel" sätt??

men en verkstad kan inte bevisa efteråt att man kört in den på "fel" sätt??

Vadå efteråt? Efter att motorn rasat, om det mot förmodan skulle ske? Då är det att betrakta som fabriksfel som alla andra fel som uppstår inom 6 månader efter nyinköp. Fast visar det sig att du legat och nött på varvstopp tills den sprutat kylarvatten runt omkring sig och skurit så får du naturligtvis inte ett öre.

En normal "hård" inkörning är inte mer än vad en hoj utsätts för under ett normalt 15-minuters pass på en bandag. Du drar igenom alla växlar och motorbromsar (och bromsar) upprepade gånger.

Vadå efteråt? Efter att motorn rasat, om det mot förmodan skulle ske? Då är det att betrakta som fabriksfel som alla andra fel som uppstår inom 6 månader efter nyinköp. Fast visar det sig att du legat och nött på varvstopp tills den sprutat kylarvatten runt omkring sig och skurit så får du naturligtvis inte ett öre.

En normal "hård" inkörning är inte mer än vad en hoj utsätts för under ett normalt 15-minuters pass på en bandag. Du drar igenom alla växlar och motorbromsar (och bromsar) upprepade gånger.

Ja alltså det är ju bara min nojjjighet... kommer ju inte köra på varvstopp EN gång ens... Men kan man dra upp den i mer än 7000varv utan att riskera skador på motorn så vill man ju det... svårt att hålla sig till halvgas i massa mil...
Men gör själklart det om jag riskerar att stå utan hojj med avbetalning kvar...

Ja alltså det är ju bara min nojjjighet... kommer ju inte köra på varvstopp EN gång ens... Men kan man dra upp den i mer än 7000varv utan att riskera skador på motorn så vill man ju det... svårt att hålla sig till halvgas i massa mil...
Men gör själklart det om jag riskerar att stå utan hojj med avbetalning kvar...

Jag vågar nog säga att du inte riskerar nåt genom att köra hojen som du normalt gör fastän den är ny.

Varje ny motorcykel som lämnar bandet på fabrikerna körs i bänk och kollas innan dom levereras till respektive land och återförsäljare. Klarar dom en effektkoll från 0-100% bara minuter efter att dom blivit ihopskruvade så ska dom nog klara 0-80% när du fått den själv.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park