Inkörning av ny hoj!

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
tjena!

Vet att det är LITE tidigt att fråga detta men gör det ändå!

Vad är den optimala inkörningsvarianten för en ny hoj?

Har hört lite olika teorier om inkörning..

1. Kör efter manualen.. dvs lugn inkörning, trappa upp varvtalet stegvis! detta har jag läst inte skall vara optimalt för hojen(för att få ut så mycket kraft som möjligt och ökad livslängd på motorn)

2. Bland högt varvtal med kraftig motorbroms, inga större restriktioner ang varvtal(bör väl inte ligga på varstoppet iofs) detta för att kolvringarna skall pressas mot cylväggen mm mm kommer inte riktigt ihåg allt(var typ 10 sidor med text)länk till deras sida http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Då är min fråga till er som vet mer än jag.. hur ska jag göra för att motorn ska bli som mest effektiv?

mycket tacksam för svar
Mvh Jonas Windeståhl

Last edited:
skövde_pöjk skrev:
tjena!

1. Kör efter manualen.. dvs lugn inkörning, trappa upp varvtalet stegvis! detta har jag läst inte skall vara optimalt för hojen(för att få ut så mycket kraft som möjligt och ökad livslängd på motorn)

2. Bland högt varvtal med kraftig motorbroms, inga större restriktioner ang varvtal(bör väl inte ligga på varstoppet iofs) detta för att kolvringarna skall pressas mot cylväggen mm mm kommer inte riktigt ihåg allt(var typ 10 sidor med text)länk till deras sida http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Då är min fråga till er som vet mer än jag.. hur ska jag göra för att motorn ska bli som mest effektiv?

mycket tacksam för svar
Mvh Jonas Windeståhl

Man ska väl inte segdra så mycket. Det är de jag har hört.

Det optimala är att köra som vanligt direkt. Dagens motorer har så bra tolleranser på allt att man inte behöver kör in dem.

Jag kan inte mycket om motorer, men det borde väl finnas någon anledning till att de som konstruerat motorn anser att den bör köras in på ett speciellt sätt. :confused: Eller är det marknadsavdelningen som vill slippa garantiärenden? :va

Besök en mc-fabrik! Var i Bologna och kollade. Alla färdigmonterade hojar fick åka ett antal fullgasrepor på ett rullband på alla växlarna. Även Troys hoj ifrån Corse. Triumph gör likadant med sina hojar.

Medin skrev:
Det optimala är att köra som vanligt direkt. Dagens motorer har så bra tolleranser på allt att man inte behöver kör in dem.

Stämmer. Enda skälet till manualens fjantiga rekommendationer är att du inte ska frestas att dra fullt och köra ihjäl dig det första du gör. Variera körningen med mycket växla och gasa. Byt olja efter 100 mil. Done !

skövde_pöjk skrev:
tjena!
Tja! har ju samma dilemma som du,iom ny hoj! :tungan
Funderat lite hit och dit och det blir ju jäkligt svårt att hålla igen gasen men
tänker iaf försöka att ta det lungt iaf de första 800km!
Min hoj har ju garanti i fem år så det är ju lungt på det sättet men är
mest orolig för att det är ngn prao på suzuki som satt ihop delarna
och att motorn skär ihop i 200+ då är man :död
Eg så borde det vara kmh intervaller ist för km men iof så får man ju bara köra max 110 i svedala :lol

FireSalle skrev:
Besök en mc-fabrik! Var i Bologna och kollade. Alla färdigmonterade hojar fick åka ett antal fullgasrepor på ett rullband på alla växlarna. Även Troys hoj ifrån Corse. Triumph gör likadant med sina hojar.
Läste i BIKE (har jag för mig) att de allra flesta märkena kör sina motorer på x-antal rpm i x-antal timmar men det känns ju iof ganska självklart kan man tycka! :va

Dagens motorer har inte samma problem med stora toleranser som gamla. Det handlar om att skava in de sista tusendelarna. Kör varierat och växla ofta den första hundra milen och var byt olja därefter..

Det är de råd jag fått och min 750 går som ett skott! lycka till!

PS du vill inte byta hoj.... :D DS

Läste i länken å fan man blir ju fundersam,Kanske bäst att ösa på järnet ändå :va Blev lite skeptisk till det där med mineralolja,Byter man till det så lär de ju bli lagom roade på verkstaden sen när hojjen skurit och man vill lösa det med garanti!.Vad jag har lärt mig är att mc-oljan måste tunn pga av värmen att hälla i mineral 5w-40w verkar ju helt :kocko Men vad vet jag :3freak

Brum brum en timma ungefär. Byt olja och oljefilter. Gå över och efterdra bultar och skruvar.

Brum brum i vecka ungefär. Byt motorolja och gaffelolja. Gå över och efterdra ALLA bultar och skruvar. Särskilt t.ex motorbultar o.sv.

Är man flitig kan man riva ner och feta in hjuldistanser o.sv. Lägga lite fett i gasrullen o.sv

Det det sådär lungt de 50 första milen... sen håll kanske inte högt varv alltför länge.. det var det rådet jag fick... och efter 3500 mil var motorn helt OK :D ...

du kommer få lika många råd som personer här på SH helt enkelt.. alla gör olika.

en del skiter i det där med att köra in, motorerna är ju redan körda på fabriken.

... hörde nåt ryckte om att Kawa kör motorerna på maxvarv i 10 min innan montering...

//håkan

håkan skrev:
Det det sådär lungt de 50 första milen... sen håll kanske inte högt varv alltför länge.. det var det rådet jag fick... och efter 3500 mil var motorn helt OK :D ...

du kommer få lika många råd som personer här på SH helt enkelt.. alla gör olika.

en del skiter i det där med att köra in, motorerna är ju redan körda på fabriken.

... hörde nåt ryckte om att Kawa kör motorerna på maxvarv i 10 min innan montering...

//håkan

Ska man köra lugnt upp tills 3500 mil, så är ju hojen slutkörd redan då..

Nej du, upp till första oljebytet kan man väl ta lite lite lugnt. Efter första oljebytet är det bara att speta järnet!!!

Det enda du INTE ska göra med en ny hoj.

1) Kör på tomgång.
2) Varva skiten ur den mot varvstoppen.

Allt annat SKA du göra. Mest viktigt är att du ska gasbelasta kolvringarna och inte fisköra den på 1/100 gasutslag.

Hmm, inkörning, nästan lika mycket religion som olja :)

Upp till 80-100 mil
1) Litet gaspådrag, max 20-30 % av fullgas
2) Varvar upp till ca hälften av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Passar på att leta upp lite fina småvägar och varierar varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter, känner på de flesta bultar och muttrar

80-200 mil
1) Mer gaspådrag, 40-50 % av fullgas
2) Varvar upp till ca trekvart av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Fler fina småvägar och variation av varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter

200 mil -
1) Succesivt full belastning

Alla miltal
1) Låter den aldrig stå på tomgång länge, utan kör iväg ganska omgående med lätt belastning
2) Aldrig hård belastning innan full motortemp, alltså...aldrig!
3) Efter ett hårt pass får den gå någon minut på tomgång, för att jämna ut temperaturerna inne i motorn (helt livsavgörande med turbo)

Det här är MITT sätt att köra in hojen, har kört in sex stycken (och sex bilar) på ungefär samma sätt. Alla har gått väldigt bra (effekt, olja/bensinförbrukning, skrammel etc) jämfört med andra av samma sort.

Vet att andra tycker hojen är inkörd när motortempen första gången har nått upp till 70°C, men jag tycker det känns som om den "släpper" - går lättare efter en sju-åttahundra mil. Det syns även på bränsleförbrukningen som brukar stabilisera sig på en lägre nivå vid dom miltalen, samt att oljan slutar vara metallicfärgad...

Måste passa på att tacka alla som gett mig mer kött på benen angående det här med inkörning!
kommer nog allt att lösa sig mred inkörningen av hojen... det jag har uppfattat är att instruktionsbokens anvisningar om inkörning är bara att hiva i sjön... tackar tackar igen

SH = :yoparty :Bugar :tummenupp

Mvh Jonas

På den hoj jag köpte förra sommaren så var instruktionsbokens anvisning ungefär följande:

de första 1000 km, undvik att köra konstant över 4000 varv.
de efterföljande 600 km, undvik att köra konstant över 6000 varv.

(Kan komma ihåg fel angående varvtal, men det är i övrigt korrekt).
Således tycker Yamaha åtminstone att det i princip är att köra som vanligt, bara man inte konstant tokpressar :)

skövde_pöjk skrev:
tjena!

mycket tacksam för svar
Mvh Jonas Windeståhl

Har alltid kört som vanligt direkt men aktat mig för att låta hojen segdra på höga växlar i "lägre" farter....håll varvet upp, det är motorerna byggda för.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!