Inkörning av motor - hårt eller snällt?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ligger det ngt i vad dem skriver på mototuneusa.com???
Där påstås det att man ska "smiska" motorn så tidigt som möjligt för att
få kolvringarna täta. Det låter galet, men beskris ganska utförligt...

Ska själv köpa en ny LC4 snart o det är ju roligare att köra hårt från början :yoparty
 
cubic skrev:
Ligger det ngt i vad dem skriver på mototuneusa.com???
Där påstås det att man ska "smiska" motorn så tidigt som möjligt för att
få kolvringarna täta. Det låter galet, men beskris ganska utförligt...

Ska själv köpa en ny LC4 snart o det är ju roligare att köra hårt från början :yoparty

Den är inkörd redan från fabrik, men behöver köras in nån timme till.
Och det ska smiskas hårt. :hihi Inget finlir. Ingen övervarvning men hög belastning. Med en icke syntetolja.
 
vänta här nu...
en lc4 är fan inte inkörd i fabrik.
min förra -02a var jag tvungen att lusköra i 10 mil, riktigt försiktigt.
sen hyffsat lugnt till 100 mil. enligt Ragge på Lelles vare max 90knyck som gällde på 5an.

en 660 går riktigt dåligt de första timmarna åxå, så de e knappast inkörda från fabrik... :tungan

kanske så dära tjålburkar från huskvarna vill straffköras direkt!!!
 
När jag köpte min sprittans nya 750 på Lelles (hopers år sedan) hade dom glömt dragit åt främre bromsoken, främre hjulaxel, batterifåfyllningshattarna samt bake bromsok. Nu vet du varför du ska lusköra de första milen. Inte är det för att motorn ska må bra, utan för att Lelle ska må bra.

Inkörning av motor. ALDRIG tomgångskörning, inte ens 5 sekunder. Kör varierat men övervarva inte, håll dig under 3/4 av maxvarvet. Variera gaspådraget från frökenaktigt till wide open. Motorbromsa hellre än att använda bromsarna. Kör aldrig på samma varvtal mer än nån minut åt gången. Undvik E4'an. Kör hellre på kurviga småvägar.
 
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart
 
Biifer skrev:
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart

Andersbrink får min röst iallafall.. ;)
 
Biifer skrev:
Vad jag har hört ska man bara vara noga med att varmköra den dom försa gångerna! Asså starta kör lungt, när den e varm GAssa :fart

Varmköra gör man genom att köra iväg försiktigt och ta det lugnt de första minutrarna och växla ofta så att varvtalet håller sig över 2 men under 4 tusen.

Dränka motorn i oförbränd bensin med choken påslagen är nästan lika illa som att vrålvarva en kall motor.
 
Inkörningen är till för att slita in motorns olika slitytor mot varandra.
Görs det på rätt sätt ökar livslängden.
Finns massor att skriva om detta, men det hetaste förslaget är att läsa böcker om tribologi och annan relaterad litteratur.
 
Raggarn skrev:
vänta här nu...
en lc4 är fan inte inkörd i fabrik.
min förra -02a var jag tvungen att lusköra i 10 mil, riktigt försiktigt.
sen hyffsat lugnt till 100 mil. enligt Ragge på Lelles vare max 90knyck som gällde på 5an.

en 660 går riktigt dåligt de första timmarna åxå, så de e knappast inkörda från fabrik... :tungan

kanske så dära tjålburkar från huskvarna vill straffköras direkt!!!

ju sämre kvalite desto längre inkörningstid :D :arsele
Fullt spätt!
 
SM 570 RR skrev:
ju sämre kvalite desto längre inkörningstid :D :arsele
Fullt spätt!
Visst :confused: En husqvarna håller inte länge nog för inkörning! :arsele Det är därför och inget annat som gör att man kör dom hårt från början :kocko

//Anders :hej
 
svar

andersbrink skrev:
När jag köpte min sprittans nya 750 på Lelles (hopers år sedan) hade dom glömt dragit åt främre bromsoken, främre hjulaxel, batterifåfyllningshattarna samt bake bromsok. Nu vet du varför du ska lusköra de första milen. Inte är det för att motorn ska må bra, utan för att Lelle ska må bra.

Inkörning av motor. ALDRIG tomgångskörning, inte ens 5 sekunder. Kör varierat men övervarva inte, håll dig under 3/4 av maxvarvet. Variera gaspådraget från frökenaktigt till wide open. Motorbromsa hellre än att använda bromsarna. Kör aldrig på samma varvtal mer än nån minut åt gången. Undvik E4'an. Kör hellre på kurviga småvägar.
Ha ha ha,missförstå mig rätt men början på inlägget var riktigt syrligt o skojjigt.buss på bara.
 
svar

Zana skrev:
Andersbrink får min röst iallafall.. ;)
Tja,du ringde aldrig?????Din biljett ligger fortfarande här o gråter*ler* ordnade du entre på nåt annat vis eller?
 
ktmjacke skrev:
Ha ha ha,missförstå mig rätt men början på inlägget var riktigt syrligt o skojjigt.buss på bara.

Jag fick iaf ersättning för det förstörda avgasröret, batterisyra gör underverk på kromade detaljer. :D
 
En del påstår att eftersom motorerna numera tillverkas med stor precission så behövs det ingen inkörning för att några delar ska gå in sig gentemot andra..

Andra däremot påstår att dagens motorer behöver mera inkörning än vad dom äldre motorerna behövde för att materialen som används nu till lager, cylindrar, kolvringar mm är hårdare än vad dom var innan och behöver längre tid till inkörning därför..

Många stora 4-taktshojar ger mer effekt efter att dom körts 100-200mil.

Innom racing och speciellt innom cross finns det många som inte bryr sig om inkörning eftersom dom bara kommer ha hojen en säsong...

Ska man ha hojen till att gå en längre tid är nog inkörning som andersbrink rekomenderar att föredra!
 
Jovisst har man hög precision vid produktion, det är ett måste för att få jämn kvalitet. Men oavsett det så förekommer toleransskillnader eftersom produktionsverktygen slits. Man har därmed en toleransvidd på prylarna man tillverkar och det är förmodligen där som skillnaden mellan för övrigt likadana hojar visar sig.


Axxexs skrev:
En del påstår att eftersom motorerna numera tillverkas med stor precission så behövs det ingen inkörning för att några delar ska gå in sig gentemot andra..

Andra däremot påstår att dagens motorer behöver mera inkörning än vad dom äldre motorerna behövde för att materialen som används nu till lager, cylindrar, kolvringar mm är hårdare än vad dom var innan och behöver längre tid till inkörning därför..

Många stora 4-taktshojar ger mer effekt efter att dom körts 100-200mil.

Innom racing och speciellt innom cross finns det många som inte bryr sig om inkörning eftersom dom bara kommer ha hojen en säsong...

Ska man ha hojen till att gå en längre tid är nog inkörning som andersbrink rekomenderar att föredra!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top