Inkörning av kolv

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Har satt på en ny kolv på min nsr och undrar hur långt jag bör köra in den ungefär?

Är det nån som vet vart jag hittar munstycken till min nsr?
Det verkar inte krylla av munstycken till dellorto.
 
Kör ca 50 mil för att vara på den säkra sidan. Jag köpte dellortomunstycken från Sulas MC, typ 40 kr styck.
 
50 mil är väl för en cylinder ?
När man byter kolv på cross så behöver man bara låta den stå på tomgång ett tag sen är det klart...
kör ca 10 mil skulle jag tro
 
Lånar den här tråden lite :tuttar

Nån som vet när rekomenderat kolvbyte är på en cagiva mito -92?
 
Jämför inte med crossar(som man definitivt ska köra in mer än på tomgång iaf, var nog det dummaste jag hört). 20-25 mil varierad körning så är du nog helt på säkra sidan. Belasta inte motorn får hårt och spara ett par tusen varv på topp.
 
Nykan skrev:
Har satt på en ny kolv på min nsr och undrar hur långt jag bör köra in den ungefär?

Är det nån som vet vart jag hittar munstycken till min nsr?
Det verkar inte krylla av munstycken till dellorto.

30-35 lugna mil med mig nykan!!, snart är det jhu åka av, typ 1½ månad skulle jag tro att det är tort ute :tummenupp :tummenupp
 
Chris Ash skrev:
Jämför inte med crossar(som man definitivt ska köra in mer än på tomgång iaf, var nog det dummaste jag hört). 20-25 mil varierad körning så är du nog helt på säkra sidan. Belasta inte motorn får hårt och spara ett par tusen varv på topp.

Jasså, så pass. Hade för mig att det var mer. Jag har nyss bytt kolv +ringar också, så ca 20-25 mil sen är det klart?
 
Jag lörde iaf 50 mil vid bytt cylinder och kolv... höll mig alltid under 7k varv... förutom vid rödljusen då såklart.
 
Jag kör in ny cylinder nu, har hittils kört 21 mil och har dragit den till 9500 en gång som mest. Annars ligger jag under 7000 rpm o puttrar ett tag till. Efter 50 mil börjar jag nog dra på lite då o då. Men jag kommer inte att "tokköra" förns efter 100 mil :rolleyes:
 
Det är inte lätt att hålla sig när man ligger bakom varvande moppepojkar vid ett rödljus... :)
 
kaZmur skrev:
Det är inte lätt att hålla sig när man ligger bakom varvande moppepojkar vid ett rödljus... :)

haha nä, o jag kör ju med en gasgas som inte håller igen på gasen. Jag e fan stolt över mig hittils, har iof inte kunnat hålla mig några ggr. Men jag e ändå riktigt nöjd :tungan
 
Enligt min instruktions bok är det 50mil under 5000varv som gäller...låter som dom tar i lite väl men så står det i den iallfall...
 
Mito mannen skrev:
Lånar den här tråden lite :tuttar

Nån som vet när rekomenderat kolvbyte är på en cagiva mito -92?

Ca: 1000 mil skulle jag tro. Minst ett ringbyte imellan, helst 2.
 
Jag pratade med mc proffsen och dom sa att cross kolvar behöver man knappt köra in , bara ta det lite lugnt första varvet , jag vet folk som tävlar i cross och dom gör så också , att köra 20-25 mil för en kolv tycker jag är och ta i , 30-50 mil om man bytt/ borrat cylindern , men det är så jag gör.
Men att säga att det är det dummaste man hört , det var nog lite att ta i eller ...ja. :D
 
"Behöver knappt köra in".. Det är snarare så att det inte finns tid/ork till att
köra in.
Många banor kan man inte ens köra runt utan högt varv.
 
marcus_136 skrev:
Jag pratade med mc proffsen och dom sa att cross kolvar behöver man knappt köra in , bara ta det lite lugnt första varvet , jag vet folk som tävlar i cross och dom gör så också , att köra 20-25 mil för en kolv tycker jag är och ta i , 30-50 mil om man bytt/ borrat cylindern , men det är så jag gör.
Men att säga att det är det dummaste man hört , det var nog lite att ta i eller ...ja. :D

Inte i jämförelse med gatkolvar nej. Men att köra en 2-4 varmkörningar varefter man låter motorn kallna helt och därefter köra en fyra fem varv utan att belasta max och spara ett par tusen varv på topp gör alla vettiga crossförare, ger minst slitage och mer effekt, dessutom nyper den inte.
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top