Inkörning av hjullager??

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag funderar på om vissa hjullager behöver köras in. Bakhjulet snurrade minst sagt segt. Tror inte jag pressat in lagrena för hårt bak. Det gjorde jag fram, men det lossade jag på med lite bank (ja på nya lager).

Lager ska vara bra från början, om dom var gjorda att "köras in" så skulle dom vara så mjuka att du antagligen behöver byta efter varje race.

Om det är lite spel och mycket/segt fett så blir det nog lite trögare.

Kör ett varv med den och känn hur det känns att snurra efteråt, är det trögare så hade jag fel! :rolleyes:

///Fredde

Går det trögt har du antingen stukat lagerna eller monterat dom fel. Lager ska inte köras in, dom är rätt från början.

Kom just på att det nog är kedjan som är kocko. Ska montera av den och testa snurra på hjulet.

Framdreven som var ikörda rätt hårt fick jag banka lös litegrann pga de tryckte på cylindern inuti i hjulet och hindrade lagrena från att snurra. Kunde gått rätt illa där... eller iaf varm metall o kanske ett nyp.

Swedie skrev:
Kom just på att det nog är kedjan som är kocko. Ska montera av den och testa snurra på hjulet.

Framdreven som var ikörda rätt hårt fick jag banka lös litegrann pga de tryckte på cylindern inuti i hjulet och hindrade lagrena från att snurra. Kunde gått rätt illa där... eller iaf varm metall o kanske ett nyp.

Måste vara nåt fel vid monteringen, så skall det inte kunna bli.
Lagrets ytterbana skall in till stoppet i lagerläget och distansen mellan lagren skall passa där då.
gör det inte det är det fel.

Swedie skrev:

Då har du något annat fel.
Distansröret håller lagren på rätt distans från varandra. När du drar åt kläms distansrör, innerringar, yttre distanser och hjulaxelns skalle/mutter ihop som ett paket.
Recessen i navet för lagrets ytterringar ska nu ge ett litet spel så att inte lagret ligger i kläm axiellt.
Obs att precisionen på bredden på ett lager är ganska generös. Ett hjullager kan förmodligen variera mer än 0.1 mm i bredd.

Tätade lager går ganska tungt när de är nya. Det viktiga är att det inte finns hack i dem och att motståndet inte varierar över varvet.

Visserligen åter igen så här i efterhand så kanske det skulle fungerat. Jag försökte snurra för hand från ena hållet. Röret låg inte helt löst, men löst nog att flytta på sidleds. Ska banka in dom litegrann :) (varsamt)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år