Inkörning av helt ny motorcykel. Hur?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ska hämta ut min KTM 950 Supermoto -07 på onsdag och insåg igår att jag inte har en susning om hur man kör in en ny hoj. Är helt bortdribblad gällande motorcyklar. Den enda erfarenhet jag har är mopedåkning samt 6-7 år på cross.
Så, nu behöver jag tips på hur man kör in motorn, vad man ska tänka på, ha lite extra koll på etc.

Tack på förhand!

Läs manualen, tror inte det är någon specifik "inkörning" längre. Man kanske inte skall dra det in på rött när allt är nytt, jag drar inte ens min gammelhäck in på rött..

sök på inkörning här på sh, finns några bra trådar som jag läste igenom när jag köpte min i sommras.

Ska stå i manualen...gör som det står där...sen kan du ha rent mjöl i påsen ifall motorn rasar..då har du i alla fall följt det som står i manualen. :)

...och hur vet verkstaden att du har kört enligt manualen? Kör inspirerat, dvs buskör på krokiga vägar utan att varva skiten ur den.

Vissa säger hälften av vad mc varvar i 100mil.

Jag säger maxvarv i 10mil :D Så får du det inkörning avsedd för buskörning.

Min motor blir renoverad i ett garantiärende och jag kommer att köra in den i bänk helt enligt länken ovan. Även mekanikern (mp-racing) förespråkade detta:tummenupp
På hondaverkstan sa dom att det var "bara dumheter":mad:
Vad jag har förstått handlar det om att få kolvringarna att slita in sig mot cylindrarna. Bättre tätning ger mer hk och mindre oljeläckage och enda sättet att få kolvringarna att pressas mot cylindrarna är att belasta dom.
Viktigtaste är väl att motorn är varmkörd innan man belastar ordentligt och att man gör inkörningen under första timmen och sen byter olja direkt.:tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8