Inkörning av en strypt hoj?!

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Finns ju många trådar om inkörning här, men jag vill bestämt hävda att jag är förbannat osäker på om särskillda rekommendatioer gäller när vi snackar 25 kw. :confused:

Som jag har summerat det efter att ha läst era förslag om inkörning, så handlar det om att avväga om man vill satsa på att klämma ut det sista ur nutellaburken eller om man vill ha ett par år extra på livslängden och kanske slippa vart fjärde oljebyte eller nåt.

Undvik husomhelst belastning och att tokvarva första 40 milen. Det verkar gälla alla skolor..

Jag har ju en 03 R6 -25kw och man kan ju tycka att det inte borde existera någon särskilld behandling när det är strypt men jag blir ändå osäker.
Det låter som det vore vettigt att varva upp den till iaf. 13-14 tusen varv snart i mitt fall (kört 30 mil) men efter 9 000 varv handlar det ju om att pressa varvräknarn och det tar säkert ett tag innan man når 14. Dessutom borde detta falla in under vad som kunde kallas "att belasta hojen".

Hur kör man bäst in en strypt hoj?? :confused:

kurre3 skrev:
Finns ju många trådar om inkörning här, men jag vill bestämt hävda att jag är förbannat osäker på om särskillda rekommendatioer gäller när vi snackar 25 kw. :confused:

Som jag har summerat det efter att ha läst era förslag om inkörning, så handlar det om att avväga om man vill satsa på att klämma ut det sista ur nutellaburken eller om man vill ha ett par år extra på livslängden och kanske slippa vart fjärde oljebyte eller nåt.

Undvik husomhelst belastning och att tokvarva första 40 milen. Det verkar gälla alla skolor..

Jag har ju en 03 R6 -25kw och man kan ju tycka att det inte borde existera någon särskilld behandling när det är strypt men jag blir ändå osäker.
Det låter som det vore vettigt att varva upp den till iaf. 13-14 tusen varv snart i mitt fall (kört 30 mil) men efter 9 000 varv handlar det ju om att pressa varvräknarn och det tar säkert ett tag innan man når 14. Dessutom borde detta falla in under vad som kunde kallas "att belasta hojen".

Hur kör man bäst in en strypt hoj?? :confused:

På samma sätt som en ostrypt. Läs i instruktionsboken vilka varvtal som gäller för din hoj. Det är varvtalet som står för de stora belastningarna på kammar, vevstakar, kolvar och cylindrar i alla fall. Gaspådraget spelar större roll för belastningen på lager och växellådskomponenter men mindre för nyss nämnda.

Ok. Vad föreslås vid strypt inkörande om man skulle följa den mer hårt inriktade skolan dvs. köra på direkt..??

Håll igen på varven, men gasa gärna ordentligt och kör varierat = kul på kurvig väg. Slutligen, tokgasa/varva absolut inte när motorn inte är varm.

Har jag mågot för att byta till "10 w 40 Petroleum Car Oil" som denna engelska inkörningssida tipsar om (glömt sidan) efter 35 mils körande med den olja som finns i motorn vid leverand. Jag antar att det är syntetisk olja?..
Man skulle tydligen köra med denna olja första 100 milen och sedan över till syntetsik igen. Men spelar det nån roll när jag redan kört de viktigaste milen med syntetisk olja?

Lika bra att byta filterinsats också?

/r6 -03, 35 mil (blandad inkörning hittils, aldrig över 10.000 varv)

Men..... Om det är en -03 då antar jag att den redan är inkörd för ca. 1-2 år sedan... eller? Du behöver ju liksom inte köra in den igen bara för att du har strypt den!! :va ( utgår ifrån att den inte är utplockad nu -05 )

CaféRacer skrev:
Men..... Om det är en -03 då antar jag att den redan är inkörd för ca. 1-2 år sedan... eller? Du behöver ju liksom inte köra in den igen bara för att du har strypt den!! :va ( utgår ifrån att den inte är utplockad nu -05 )

Uttagen -05 :7peta

Tråkigt ämne, jag vet! Men det vore skönt med svar här alltså!

Strypt R6 -03, gått 36 mil, blandad körning, max 10.000 varv.

1. Ska jag byta (vilket rekommenderas av experter) till mineralbaserad olja (vilken i så fall) när jag redan kört första milen med oljan (förmodligen helsyntet) som fanns i vid leverans.

2. Varva upp till 13-14.000 varv är ju segt när man kör strypt. Är det idé att syssla med detta vilket även det rekommenderas för inkörning.

I övrigt. Är det något särskillt som gäller när man kör strypt vid Break in?!

Tacksam för svar!

kurre3 skrev:
Tråkigt ämne, jag vet! Men det vore skönt med svar här alltså!

Strypt R6 -03, gått 36 mil, blandad körning, max 10.000 varv.

1. Ska jag byta (vilket rekommenderas av experter) till mineralbaserad olja (vilken i så fall) när jag redan kört första milen med oljan (förmodligen helsyntet) som fanns i vid leverans.

2. Varva upp till 13-14.000 varv är ju segt när man kör strypt. Är det idé att syssla med detta vilket även det rekommenderas för inkörning.

I övrigt. Är det något särskillt som gäller när man kör strypt vid Break in?!

Tacksam för svar!

var hojen strypt vid leverans??

Fluxir skrev:
var hojen strypt vid leverans??

JAg sa till pojken på beviks, att du betalar strypningen och besiktningen så köper jag den här och inte i kumla där det står en likadan fast billigare.
Beviks stod för besväret och levererade den strypt till moi...

kurre3 skrev:
JAg sa till pojken på beviks, att du betalar strypningen och besiktningen så köper jag den här och inte i kumla där det står en likadan fast billigare.
Beviks stod för besväret och levererade den strypt till moi...

okej, kumla vet ja ju va det e för ställe...

så den e altså försäkrad på 25kw?? tufft. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...