Inköpsställen sökes, bygger garage i helgen.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo

Har köpt ett lövångersgarage (garage i byggsats) o i helgen kommer farsan o en kompis till honom ner för o hjälpa oss slå upp det. Ja behöver därför sticka runt o panikshoppa lite grejer imorn o behöver hjälp med vart ja hittar det till bäst pris. Ja behöver följande saker:

* Syllpapp
* Armerad plast(Att lägga på tak-reglarna för att sedan lägga tegel utanpå)
* Taktegel
* Målarpenslar
* Grundfärg
* Penselrengöring
* Spik, 3- o 4-tum
* Hyra bult-pistol eller liknande för o fästa syllen i betångplattan.

Tror inte ja glömt någe... Så, nån som vet vart ja köper detta billigast?

-Karin

Billigast köper du det mesta på byggmax, inte alltid så bra kvalitet, men plast och spik och sånt kan du shoppa där, färg bör du köpa på en riktig färgaffär. Bultpistol kan du hyra på cramo

Billigast köper du det mesta på byggmax, inte alltid så bra kvalitet, men plast och spik och sånt kan du shoppa där, färg bör du köpa på en riktig färgaffär. Bultpistol kan du hyra på cramo

Ja var där o kolla efter plast, men de hade bara vanlig issoleringsplast som man brukar ha i väggar o så. farsan prata om att det fanns nån armerad plast som var tåligare, som man inte trampa igenom när man höll på o byggde. Letade ja för dåligt eller ska man gå till en "proffsigare" byggaffär för o hitta sådant?

Som innan sagt Byggmax.

Har inte dom så är det bara att åka till någon av dom större trävaruhandlare så dom har det du söker.

Spikbeslag och ankarspik ?

Last edited:
Jag handlade allt vi behövde när vi renoverade lägenheten på hornbach. Kvaliten är väl inte bäst men dom hade massor med grejer.

Ja var där o kolla efter plast, men de hade bara vanlig issoleringsplast som man brukar ha i väggar o så. farsan prata om att det fanns nån armerad plast som var tåligare, som man inte trampa igenom när man höll på o byggde. Letade ja för dåligt eller ska man gå till en "proffsigare" byggaffär för o hitta sådant?

Genomtrampningsplast:rolleyes: , det kan du nog inte köpa på byggmax. Men Beijer har det, läggs normalt mellan våningsplan i hus eller upp mot vinden på ovansidan av takgipsen. Den är vit och egentligen ingen plast. Det är som en grov fiberduk.
Fäst syllen i plattan med ankarmassa (borra hål med kraftig hammarborr, fyll med ankarmassa och sedan med "ankarspik"), sitter som berget sedan. Då kan både Gudrun och Per göra barn, ditt hus lär ändå klara den stormen.
Taktegel springer man oftast inte bara iväg och köper sådär i brådrasket. Skall ni ha tegel eller betongpannor? Finns en firma på Flöjelbergsgatan (vid Ericsson Mölndal) som har bra saker, men jag kommer inte ihåg om dom säljer till privatpersoner.
Lycka till i regnet:huvet i helgen.

Tex en balksko (se bild) eller en hålplatta,ankarspiken används till att fästa dessa (special spik,finns även som skruv)

Beronde på vad dom skickar med och vad som behövs.

Thunder har i sak rätt när det gäller ankarmassan.

Ankarmassa 2komp expoxiharts fungerar bäst ihop med gängstång kapad i lagom längder.

Dock är det nog mer jobb än vad det är värt i detta fallet,enklare att använda vanliga expandrar eller fjäderspik.

Blåser det så att garaget håller på att lätta så går nog reglen innan infästningen.

Läs mer här (produktkatalog)
http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/menu/se-902

Bifogat

• 750993.gif
    750993.gif
    1.4 KB · Visningar: 552
Last edited:
Thunder har i sak rätt när det gäller ankarmassan.

Ankarmassa 2komp expoxiharts fungerar bäst ihop med gängstång kapad i lagom längder.

Dock är det nog mer jobb än vad det är värt i detta fallet,enklare att använda vanliga expandrar eller fjäderspik.

Blåser det så att garaget håller på att lätta så går nog reglen innan infästningen.

Sant! Det var ju bara ett garage:) . Därtill så var det ju en solid gjuten grund, inte några porösa betongblock.
Men när det gäller regeln kontra infästningen så har det visat sig att vid extremt väder typ kraftig blåst så kan skillnaden på om ett tak släpper eller ej vara en så enkel sak som två extra spik på rätt ställe per takstolsinfästning. Men jag håller med om att taket säkert släpper innan infästningen i plattan.:tummenupp

Ska vi starta byggfirma ihop farbrorn, så slipper vi Högsbo:D

Last edited:
Sant! Det var ju bara ett garage:) . Därtill så var det ju en solid gjuten grund, inte några porösa betongblock.
Men när det gäller regeln kontra infästningen så har det visat sig att vid extremt väder typ kraftig blåst så kan skillnaden på om ett tak släpper eller ej vara en så enkel sak som två extra spik på rätt ställe per takstolsinfästning. Men jag håller med om att taket säkert släpper innan infästningen i plattan.:tummenupp

Ska vi starta byggfirma ihop farbrorn, så slipper vi Högsbo:D

Jag håller på att byta fasad och fönster...du är välkommen hit :hihi

Eller så väntar du tills garaget kommer framöver.

Jag håller på att byta fasad och fönster...du är välkommen hit :hihi

Eller så väntar du tills garaget kommer framöver.

Vi kan göra ett byte!
Du målar de två sista varven på min kåk, bygger färdigt källaren, fixar det sista i badrummet och monterar alla jäkla lister i hela huset som jag aldrig kommer att få upp. Så kan jag lätt fixa din fasad och fönster:tummenupp .

Eller så skiter vi i allt, dansar en soldans och sedan är det mc-åkning resten av denna sommar:tummenupp :yoparty .

Vi kan göra ett byte!
Du målar de två sista varven på min kåk, bygger färdigt källaren, fixar det sista i badrummet och monterar alla jäkla lister i hela huset som jag aldrig kommer att få upp. Så kan jag lätt fixa din fasad och fönster:tummenupp .

Eller så skiter vi i allt, dansar en soldans och sedan är det mc-åkning resten av denna sommar:tummenupp :yoparty .

Nja Skrutt skulle nog döda mig om jag jobbade hos någon annan nu när jag dragit igång och byta fasad.

Det är så tråkigt med allt sådan där,man måste köpa något fint verktyg för att det skall bli skoj att göra all småskit.

Prova en tryckluftsdriven dyckertpistol så blir det iaf lite roligare :hihi

Jag har lagt första semesterveckan på att sätta lister,spackla och måla dom :gnissla

Nja Skrutt skulle nog döda mig om jag jobbade hos någon annan nu när jag dragit igång och byta fasad.

Det är så tråkigt med allt sådan där,man måste köpa något fint verktyg för att det skall bli skoj att göra all småskit.

Prova en tryckluftsdriven dyckertpistol så blir det iaf lite roligare :hihi

Jag har lagt första semesterveckan på att sätta lister,spackla och måla dom :gnissla

Den dyckertpistolen får jag komma förbi och kolla på, fräcka verktyg kan uppväga mycket.

Sådär ja, nu har man lärt sig lite mer om vad ankarspik och vinkeljärn är. Tack för tipsen! Har farit runt till både byggmax, k-rauta, bauhaus, jula m.m för o få tag i allt.

Så här fint har det blitt:

Bifogat

• DSC02605s.jpg
    DSC02605s.jpg
    134.7 KB · Visningar: 180
  • DSC02590s.jpg
    DSC02590s.jpg
    131.4 KB · Visningar: 82
  • DSC02594s.jpg
    DSC02594s.jpg
    135.3 KB · Visningar: 106
Sådär ja, nu har man lärt sig lite mer om vad ankarspik och vinkeljärn är. Tack för tipsen! Har farit runt till både byggmax, k-rauta, bauhaus, jula m.m för o få tag i allt.

Så här fint har det blitt:

fiint! när e det garage fest då?
----------------------------------------------------

körning på arendal ikväll :)

fiint! när e det garage fest då?
----------------------------------------------------

körning på arendal ikväll :)

Tja... Är inflyttning i huset i mitten på november så det får la bli en stor infyttningsfesst för hela alltet nångång i december... Luciafest kanske?

Fasiken va ni kör! Vill oxå mä, men ja måste bli färdig med garaget först...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8