Inköpslista för turbo-konvertering.

sylta nr1

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 BMW f900gs
Hej!
Ska turbokonvertera en motorcykel närmare bestämt en Honda cx500. V twin motor med förgasare än så länge.
Tanken är att köra med insprutning istället.
Vilken liten turbobil kan vara lämplig som donatorbil?
Tänker på att man ju inte behöver så stort spjällhus till den lilla motorn men man vill ju ändå ha en motor utan luftmassemätare
utan bara mapsensor och spjälllägesgivare(för det finns väl båda lösningarna?)
Tänker mej att jag bygger en liten extratank under tanken som jag sätter pumpen i med en slang upp till orginaltanken. Kan jag använda en pump ifrån en modern lite större motorcykel med en platta som man skruvar fast undertill?
Vilken bränsletrycksregulator kan vara lämplig?
Är det lämpligt att montera gasspjället innan plenumet under tanken och alltså bara ha ett spjäll?
Behöver jag använda tomgångsmotorn?
Hur stora spridare kan behövas? Motorn har 50 hk original och en tanke hade ju varit att kanske komma upp till det dubbla?!
Kan man blanda mellan japanska och Bosch grejer på tex spjäll lägesgivare spridare Mat & Map sensorer mm.
Vilket styrsystem funkar bra till 2 cyl?
Finns det styrsystem som både har bränsle och tändning?
Är dom vattentäta?
Behöver jag använda kamaxelgivare?
Vilka anslutningar/uttag vill bänkköraren ha på insug/ avgas?
Gängdimensioner?
Behöver man köra med lambda efter mappning eller är det bara en miljögrej?
Vad har jag glömt?
Tacksam för många kloka svar och kommentarer så att jag har att göra i vinter
 
Iom at de ät en twinn som pulserar kraftigt så måste du ha en lite större turbo än om du haft en rad 4a. Jag skulle rek Mih 12t den sitter på bla Volvo v40t. Jag körde denna turbo på min enstånka xr650r den ger 50hk org och jag tog ut 100-125hk i ett fint register. Den turbon är god för 200hk max
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top