Inköp av Yamaha R1

Har en bankittad 05 för gata som jag är helnöjd med:) väldigt lättkört register och kommer mest på slutet, blev förvånad första gången hur antiwheelie benägen hojen är och dricker ingen olja alls. Egentligen aldrig gillat R1:or men blev positivt överraskad när jag kom över denna i en bytesaffär.
 
Jag missförstår dig inte, jag ironiserar bara över forummedlemmen som på fullaste allvar hävdade att förgasarhästar visst var starkare än insprutningshästar...

Som någon redan nämnt, R1 från 2012 har endast traction control, inga andra former av anti-elektronik. Precis som Aprilia men till skillnad från BMW en mycket väl fungerande sådan. Som går att slå av för den som vill så.

Hur upplever du skillnaden på BMW:s tc och r1:ans?
 
R1 2012 och framåt har bara Anti ditt o inget anti datt... Ett leovince slipon senare så är symaskinen borta ! Jag va grymt nöjd med min 05a och dom har ju kommit ner riktigt bra i pris med så kan man lägga till några tusen o få den modellen så hade inte jag tvekat i alla fall ! Men nu när man kört 12an ett tag så känns en 05a som helt utan botten o mellanregister men när jag hade en så va det ju inget man tänkte på !

Ja, det har flera av er påpekat.
Inte nog med att det är lite löjligt att märka på ord som inte ens är riktiga ord, ni har fel också.
Den har anti-spinn, anti-wheelie (som är en del av anti-spinn) samt ABS.
 
Tyvärr så har den bara tcs alltså antispinn att antispinn går in IBLAND när man wheelar är både underligt och inte särskillt praktiskt och NEJ ingen abs på R1 än. Crossplanen är snarlik en twin i karaktären tycker jag men min mening va inte alls att märka ord eller göra mig löjlig på ditt inlägg.
 
Hur upplever du skillnaden på BMW:s tc och r1:ans?

Det gör jag inte för jag har aldrig kört en BMW. Jag har däremot fått ett antal traction controls recenserade av en som kört allihopa. Favoriterna verkar vara Aprilia och Yamaha för att de går på/av med otroligt korta tidsintervall och de är dessutom lätta att ställa in. Nackdelen med Yamahas är möjligtvis att omdrevning och/eller andra däckdimensioner inte är helt okomplicerat.
 
Det gör jag inte för jag har aldrig kört en BMW. Jag har däremot fått ett antal traction controls recenserade av en som kört allihopa. Favoriterna verkar vara Aprilia och Yamaha för att de går på/av med otroligt korta tidsintervall och de är dessutom lätta att ställa in. Nackdelen med Yamahas är möjligtvis att omdrevning och/eller andra däckdimensioner inte är helt okomplicerat.

Ok :)
 
Tyvärr så har den bara tcs alltså antispinn att antispinn går in IBLAND när man wheelar är både underligt och inte särskillt praktiskt och NEJ ingen abs på R1 än. Crossplanen är snarlik en twin i karaktären tycker jag men min mening va inte alls att märka ord eller göra mig löjlig på ditt inlägg.

Så följande stämmer inte?

There’s also an anti-wheelie system on the R1. It works most in mode six and really restricts wheelying in first gear, while it’s slightly more relaxed in mode five. The anti-wheelie device is deactivated as soon as you switch to level four or below.

http://www.cycleonline.com.au/2012/01/20/launch-test-2012-yamaha-yzf-r1/

Hittar inget officiellt så det behöver det ju inte göra, men jag har som sagt provat en 2014 och inte fan gick den upp på bakhjulet, provade aldrig slå av antispinn.
 
tack för alla svar, för jävla bra forum detta:banana
en annan sak jag tänkte på är, när har en r1 el egentligen vilken sporthoj som helst gått "för" långt?
när ska man börja dra örona åt sig när det gäller miltalen?
 
tack för alla svar, för jävla bra forum detta:banana
en annan sak jag tänkte på är, när har en r1 el egentligen vilken sporthoj som helst gått "för" långt?
när ska man börja dra örona åt sig när det gäller miltalen?

Servade går dom långt. Min 6a har gått 4500 oöppnad, 3 av dom på bandagar och race. Nu har jag bytt låda men det beror på slarv av mig, hade hållt om jag inte slarvat vid nedväxlingar så han till slut slaktade ingreppet till 5:an. Alla övriga drev var felfria iaf. :) bakdämpen är väl den delen som mår sämst efter många mil och är bökig att få fixad, vet inte ens om det går.
 
tack för alla svar, för jävla bra forum detta:banana
en annan sak jag tänkte på är, när har en r1 el egentligen vilken sporthoj som helst gått "för" långt?
när ska man börja dra örona åt sig när det gäller miltalen?
Med tanke på hur olika den här typen av hoj kan behandlas så säger inte miltalet så mycket men 10000mil kan en -07a gå iaf :tummenupp
 
Last edited:
Så följande stämmer inte?

There’s also an anti-wheelie system on the R1. It works most in mode six and really restricts wheelying in first gear, while it’s slightly more relaxed in mode five. The anti-wheelie device is deactivated as soon as you switch to level four or below.

http://www.cycleonline.com.au/2012/01/20/launch-test-2012-yamaha-yzf-r1/

Hittar inget officiellt så det behöver det ju inte göra, men jag har som sagt provat en 2014 och inte fan gick den upp på bakhjulet, provade aldrig slå av antispinn.

Finns bara traction control och därav följer att man har "anti wheeie" också
https://www.youtube.com/watch?v=8zENUCDsjn8
 
tack för alla svar, för jävla bra forum detta:banana
en annan sak jag tänkte på är, när har en r1 el egentligen vilken sporthoj som helst gått "för" långt?
när ska man börja dra örona åt sig när det gäller miltalen?

Alla R1:or (2004-2014 i alla fall) har "stora" servicen vid 4000 mil. Denna service innebär kontroll av ventilspel samt eventuell justering av ventilspel. Om du tänker köpa en som gått längre, kolla att denna service verkligen är gjord och att den är gjord av någon som är auktoriserad för jobbet. Denna service är tidskrävande och dyr och folk tenderar därför att skita i den då hojens värde börjat gå ner. Om du hittar en som gått längre utan att denna service är utförd - avstå från att köpa just den hojen...

Oljebytesintervallet brukar ligga på 1000 mil eller en gång per år. Jag tycker personligen att detta är i längsta laget och jag hinner därför byta flera gånger under 1000 mil såväl som ett år. Men om du ändå kollar serviceboken, se till att oljan är bytt i alla fall var tusende mil eller varje år.

Tändstift och luftfilter brukar ligger på 1000-2000 mil beroende på årsmodell. Köper du en hoj från norra Sverige, se till att luftfiltret är bytt minst en gång per säsong på grund av myggen...

Det finns ingen anledning att tvivla på en hoj som är dokumenterat servad enligt instruktionsboken. Vad som är "för långt" låter jag andra bedöma, men jag skulle hellre ta en dokumenterat servad hoj än en med lite mindre mil som aldrig servats.
 
Nja, det där lär ju inte vara generellt, körde 5000mil med min -99 och det var inte som att den "drog" olja...
Vet inte det där med soppaförbrukningen men jag hade min på justering samt kittade den med dynojet steg2 och körde man inte som en blådåre låg den på 0,50-0,55L/mil..

R1 -99 var en väldigt trevlig och pålitlig hoj men instämmer med många andra, köp något efter -04.
Har haft R1 -99, -05 och -07.

Yamaha själva har gått ut med att det är normalt/ok för en R1 att dra så mkt olja ja.
 
Yamaha själva har gått ut med att det är normalt/ok för en R1 att dra så mkt olja ja.
Det är möjligt, jag kan inte säga emot dej på den punkten fast 1L/100mil kommer jag aldrig tycka vara "normalt" förutsatt att det inte är en 2-taktare.
Tur min -99 inte visste om det i alla fall :)
 
Alla R1:or (2004-2014 i alla fall) har "stora" servicen vid 4000 mil. Denna service innebär kontroll av ventilspel samt eventuell justering av ventilspel. Om du tänker köpa en som gått längre, kolla att denna service verkligen är gjord och att den är gjord av någon som är auktoriserad för jobbet. Denna service är tidskrävande och dyr och folk tenderar därför att skita i den då hojens värde börjat gå ner. Om du hittar en som gått längre utan att denna service är utförd - avstå från att köpa just den hojen...

Oljebytesintervallet brukar ligga på 1000 mil eller en gång per år. Jag tycker personligen att detta är i längsta laget och jag hinner därför byta flera gånger under 1000 mil såväl som ett år. Men om du ändå kollar serviceboken, se till att oljan är bytt i alla fall var tusende mil eller varje år.

Tändstift och luftfilter brukar ligger på 1000-2000 mil beroende på årsmodell. Köper du en hoj från norra Sverige, se till att luftfiltret är bytt minst en gång per säsong på grund av myggen...

Det finns ingen anledning att tvivla på en hoj som är dokumenterat servad enligt instruktionsboken. Vad som är "för långt" låter jag andra bedöma, men jag skulle hellre ta en dokumenterat servad hoj än en med lite mindre mil som aldrig servats.


Men hur ska man resonera kring en gammal banhoj då? Oftast så har de inte gått så långt samt servade oftare än gathojar. Men de går mycket hårdare, ofta varvas till varvstoppet osv. Ska man avstå en gammal banhoj eller tål supersport motor bankörning?


Sen just med r1or från 09 och framåt har väl en del problem med kylare vid bankörning?
 
Men hur ska man resonera kring en gammal banhoj då? Oftast så har de inte gått så långt samt servade oftare än gathojar. Men de går mycket hårdare, ofta varvas till varvstoppet osv. Ska man avstå en gammal banhoj eller tål supersport motor bankörning?


Sen just med r1or från 09 och framåt har väl en del problem med kylare vid bankörning?

Beror väl på, original håller dom för mycket men börjar man fixa så kanske det blir lite mer på marginalen. Tunnare topppackning, höjt varvstopp osv. tar väl lite extra på grejerna. Min har ju som sagt gått 3000 mellan 12 och varvstopp och håller än iaf., helt original då.
 
Men hur ska man resonera kring en gammal banhoj då? Oftast så har de inte gått så långt samt servade oftare än gathojar. Men de går mycket hårdare, ofta varvas till varvstoppet osv. Ska man avstå en gammal banhoj eller tål supersport motor bankörning?


Sen just med r1or från 09 och framåt har väl en del problem med kylare vid bankörning?

Att köpa en begagnad hoj är alltid en risk och detta gäller även banhojar. Jag skulle personligen inte köpa en hoj som gått tävling mer än två-tre säsonger utan att ge vevlager, vevstakar och hela ventilbryggan en rejäl översyn. Är motorn hårt trimmad - max en säsong. Jämfört med den genomsnittlige gathojen så varvas dessa hojar rejält och den samlade tiden på varvtalsregulatorn kan vara flera minuter per säsong. Detta sliter oerhört på vevlager och ventilkomponenter och jag skulle därför gå igenom dessa eller helt strunta i att skaffa en så pass gammal banhoj om priset inte är riktigt rätt.

En riktig supersportmotor (från VM eller BSB, inte svensk låtsas-supersport) är att betrakta som direkt olämplig för de flesta bandagsåkare då de är väldigt "high maintenance" gällande ovanstående komponenter.

En helt standard R1 09-14 klarar sig nog med original kylare, särskilt i svenska temperaturer. Ägaren lär dock notera att den går ett antal grader varmare än föregående modeller, så man kan ju undra över Yamahas strategi att inte förse den med större kylare. Eftermarknads avgassystem (som eliminerar katalysatorn) kombinerat med ommappning lär sänka temperaturen några grader och det finns allehanda rapporter om att silikonslangar, tillsatser som Red Line Water Wetter och kylarlock med högre öppningstryck (ZX10R passar rakt av) sänker temperaturen ytterligare.
Motor med högre kompression än standard kräver extra kylare eller kitkylaren.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top