Men visa mig lite benchmarks. Och som du tydligen missade så sade jag att äldre kort såsom 9600Pro Atlandis Fireblade Edition är mycket kort för pengarna, har man tur och hittar ett så kostar det omkring 700:- och klarar t.ex. Farcry utan problem. En sak du bör veta, istället för att jag förklarar och du kräver mig på fakta så tycker jag att du ska regga dig på
www.sweclockers.se och söka (måste regga för att kunna söka) så söker du på just "Tomshardware" och face the facts, deras tester är inte objektiva. Utan bla. så ger dom intel och nVidia stora fördelar och ibland även rent utsagt skit snack i sina tester. Vet inte om de har slutat, men ananova, gör opartiska tester.
Men för att gräva vidare och se hur kraftfullt grafikkort killen vill ha så är det dessa frågor som måste besvaras.
Hur snabb är dator, alla specs.
Vad för applikationer ska köras med hjälp av dessa kort.
Vad för "grafikeffekter" stödjer inte 9800 chippet? Stödjer t.ex. DirectX9,0
Det stödjer även HW/TL , AA (till villken grad kommer jag inte ihåg) osv.
Men ska jag rekomendera det absolut bästa så säger jag, ATi´s X800XT PE med nyaste Catalyst drivarna och DirectX9,0c.
Föresten, vet du ens vad minnesbussen (i bitar) har för roll i prestandan?
Men men, åter till trådskaparen.
Hur snabb är datorn?
Har du tänkt att uppgradera den utöver grafikkortet alls senare?
Till villka applikationer vill du använda den till?
Edit: Äh, sidan hette inte ananova, blandade ihop den med nyhetssidan, men men, kommer inte ihåg adressen och även den lär du finna när du söker på sweclockers.se