Inköp av grafikkort. What is teh sh1t?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nu har velmannen äntligen bestämt sig och ett nytt grafikkort skall inhandlas. Om man vill lägga i runda slängar 2000:- på ett kort, VAD ska man köpa? Vill liksom ha så mycket prestanda som möjligt. Kan kanske även gå upp till 2500:- i värsta fall.

[edit] Har 'bara' AGP så dom nyastefetaste är direkt borträknade.

isse skrev:
I den prisklassen:

ATI X800 Pro
alt
ATI X700 Pro

/N

Billigaste X800Pro enligt buggy: 3470:-

Som sagt är 6600GT samt 6800LE bra kort. På LE:t kan man ju också ofta låsa upp lite pipelines och få ännu högre prestanda.

Dez skrev:
Som sagt är 6600GT samt 6800LE bra kort. På LE:t kan man ju också ofta låsa upp lite pipelines och få ännu högre prestanda.

Har du nån koll på mer exakt vilka kort man kan göra det på och HUR man gör? :)

t-rex skrev:
Från en annan tråd. Jag gjorde det, fan vet om det blev bättre men saker och ting fungerar iallfall. Skall utvärdera med ngt värstingspel i helgen.

Kör ett program som kollar prestandan innan och efter moden. t.ex. 3dmark den så kommer du att märka skillnad i poängen

Köp ett GeForce6600GT AGP. Har själv ett sånt och du får inte bättre prestanda för pengarna om du inte orkar klocka och hålla på att låsa upp pipelines och sånt som bara nördar klarar av! :)

Om du däremot kan låsa upp pipelines så tvistar de lärde om ett 6800LE kanske är det bättre valet...dock är det marginellt, så jag skulle absolut välja ett 6600GT, då det garanterat funkar bra och ger bäst prestanda för de pengarna.

6600GT spöar både 9800XT och X700Pro, så tänk inte ens på dem, 9800XT är dessutom ett äldre generations kort, så det klarar inte av de senaste effekterna...

Plåtniklas skrev:
Jo precis. Begagnade datordelar är inget jag behöver syssla med. :crash
Spelar väl kvitta om det är gnagat eller nytt så länge det är i nyskick? :va

OK, då ere X700 Pro då.
Röstar iaf för ATI framför Nvidia.

/N

Dez skrev:
Billigaste X800Pro enligt buggy: 3470:-

hulkenstrong skrev:
Nvidia 6600GT eller 6800LE alternativt ATI 9800pro.

LE? God forbidd.

Senast jag tittade efter så hade 6800LE en riktigt taskig minnesbuss, tror det var 64bitars och det är inte bra.

Men jag sa som någon annan, ATi är processorvärdens motsvarighet på grafikkort, billiga, snabba och bra.

Titta efter ATi kort i den prisklassen.
Vad ska du ha kortet till för applikationer, spel? program? videoredigering?

Radeon 9800XT är prisvärt kan jag lova, det har några år på nacken men nog fasen är det bra.

Titta efter ett Sapphire Radeon 9800XT, tittar du efter extra noga så kanske du hittar ett atlantis, och har du en jäkla tur så hittar du ett gammalt sapphire 9600pro atlantis fireblade edition. Det är grymt bra för sitt pris (sitter på det just nu, lirar farcry på max och det flyter på perdekt, kommit halva spelet utan minsta lilla hacket eller artifacts)

The-PatriX skrev:
LE? God forbidd.

Senast jag tittade efter så hade 6800LE en riktigt taskig minnesbuss, tror det var 64bitars och det är inte bra.

Men jag sa som någon annan, ATi är processorvärdens motsvarighet på grafikkort, billiga, snabba och bra.

Titta efter ATi kort i den prisklassen.
Vad ska du ha kortet till för applikationer, spel? program? videoredigering?

Radeon 9800XT är prisvärt kan jag lova, det har några år på nacken men nog fasen är det bra.

Titta efter ett Sapphire Radeon 9800XT, tittar du efter extra noga så kanske du hittar ett atlantis, och har du en jäkla tur så hittar du ett gammalt sapphire 9600pro atlantis fireblade edition. Det är grymt bra för sitt pris (sitter på det just nu, lirar farcry på max och det flyter på perdekt, kommit halva spelet utan minsta lilla hacket eller artifacts)

Löjligt lööööjligt att vara sånt mäkesbög...gå efter benchmarksen, de ljuger inte. Lyssna inte på ovanstående talar, då 9800/9600 serien förvisso var bra när de kom, men nu är det totalt idiotiskt att köpa ett sådant när det finns mycket bättre senaste generations kort för samma peng.
6600GT är garanterat det snabbaste (oklockade) kortet du kan hitta för 2000:-, TRO mig! Sen om vi börjar snacka i 3000-4000:- klassen så är ATI med i matchen igen.

Att 9800 kort kan få lika höga FPS som nyare kort i vissa spel beror på att 9800 korten inte har stöd för de senaste grafikeffekterna och därmed skippar dem helt, vilket drar ner grafiken i spelet men höjer fps något.

Läs mer om diverse kort på
Tomshardware

McFille skrev:
Löjligt lööööjligt att vara sånt mäkesbög...gå efter benchmarksen, de ljuger inte. Lyssna inte på ovanstående talar, då 9800/9600 serien förvisso var bra när de kom, men nu är det totalt idiotiskt att köpa ett sådant när det finns mycket bättre senaste generations kort för samma peng.
6600GT är garanterat det snabbaste (oklockade) kortet du kan hitta för 2000:-, TRO mig! Sen om vi börjar snacka i 3000-4000:- klassen så är ATI med i matchen igen.

Att 9800 kort kan få lika höga FPS som nyare kort i vissa spel beror på att 9800 korten inte har stöd för de senaste grafikeffekterna och därmed skippar dem helt, vilket drar ner grafiken i spelet men höjer fps något.

Läs mer om diverse kort på
Tomshardware

Men visa mig lite benchmarks. Och som du tydligen missade så sade jag att äldre kort såsom 9600Pro Atlandis Fireblade Edition är mycket kort för pengarna, har man tur och hittar ett så kostar det omkring 700:- och klarar t.ex. Farcry utan problem. En sak du bör veta, istället för att jag förklarar och du kräver mig på fakta så tycker jag att du ska regga dig på www.sweclockers.se och söka (måste regga för att kunna söka) så söker du på just "Tomshardware" och face the facts, deras tester är inte objektiva. Utan bla. så ger dom intel och nVidia stora fördelar och ibland även rent utsagt skit snack i sina tester. Vet inte om de har slutat, men ananova, gör opartiska tester.

Men för att gräva vidare och se hur kraftfullt grafikkort killen vill ha så är det dessa frågor som måste besvaras.

Hur snabb är dator, alla specs.
Vad för applikationer ska köras med hjälp av dessa kort.

Vad för "grafikeffekter" stödjer inte 9800 chippet? Stödjer t.ex. DirectX9,0 :tungan

Det stödjer även HW/TL , AA (till villken grad kommer jag inte ihåg) osv.

Men ska jag rekomendera det absolut bästa så säger jag, ATi´s X800XT PE med nyaste Catalyst drivarna och DirectX9,0c.

Föresten, vet du ens vad minnesbussen (i bitar) har för roll i prestandan?

Men men, åter till trådskaparen.

Hur snabb är datorn?
Har du tänkt att uppgradera den utöver grafikkortet alls senare?
Till villka applikationer vill du använda den till?

Edit: Äh, sidan hette inte ananova, blandade ihop den med nyhetssidan, men men, kommer inte ihåg adressen och även den lär du finna när du söker på sweclockers.se ;)

Last edited:
6800LE är i samma standard som 9800pro men stödjer tex HDR vilket är jäkligt snyggt och kul att ha på i tex far cry. Enbart minnesbussens bred betyder inte allt för prestandan. Sen om du läser på www.nvidia.com så ser du att den lägsta bussbreden är 128 för 6600 och 256 för 6800 serien. Så om man går på det som ända faktor skulle ju tom ett 6600 ultra bli slaget av ett 6800LE :va ...Snälla kolla fakta innan.

Skillnaden mellan 6800LE ohc 6800ultra är helt enkelt mindre antal aktiva pipelines och lägre klockfrekvens inte minesbussen. Har jag fel? visa en länk så ska jag ändra min åsikt om det. Men faktum kvarstår ett 6800LE är bättre än 98000XT.

Länken till swec var dock bra där under deras skärm avdelning på forumet kan man söka och se samma sak och benchmarks gjorda av vanliga svensons.

Står kvar vid min åsikt och väntar på bättre fakta innan jag ändrar mig.

ATI 9800 PRO/XT bra
Nvidia 6600GT bättre
Nvidia 6800le bättre

Last edited:
The-PatriX skrev:
Men visa mig lite benchmarks. Och som du tydligen missade så sade jag att äldre kort såsom 9600Pro Atlandis Fireblade Edition är mycket kort för pengarna, har man tur och hittar ett så kostar det omkring 700:- och klarar t.ex. Farcry utan problem. En sak du bör veta, istället för att jag förklarar och du kräver mig på fakta så tycker jag att du ska regga dig på www.sweclockers.se och söka (måste regga för att kunna söka) så söker du på just "Tomshardware" och face the facts, deras tester är inte objektiva. Utan bla. så ger dom intel och nVidia stora fördelar och ibland även rent utsagt skit snack i sina tester. Vet inte om de har slutat, men ananova, gör opartiska tester.

Men för att gräva vidare och se hur kraftfullt grafikkort killen vill ha så är det dessa frågor som måste besvaras.

Hur snabb är dator, alla specs.
Vad för applikationer ska köras med hjälp av dessa kort.

Vad för "grafikeffekter" stödjer inte 9800 chippet? Stödjer t.ex. DirectX9,0 :tungan

Det stödjer även HW/TL , AA (till villken grad kommer jag inte ihåg) osv.

Men ska jag rekomendera det absolut bästa så säger jag, ATi´s X800XT PE med nyaste Catalyst drivarna och DirectX9,0c.

Föresten, vet du ens vad minnesbussen (i bitar) har för roll i prestandan?

Men men, åter till trådskaparen.

Hur snabb är datorn?
Har du tänkt att uppgradera den utöver grafikkortet alls senare?
Till villka applikationer vill du använda den till?

Edit: Äh, sidan hette inte ananova, blandade ihop den med nyhetssidan, men men, kommer inte ihåg adressen och även den lär du finna när du söker på sweclockers.se ;)

1. Ja, använder sweclockers forum regelbundet, dock kan jag inte påstå att jag hänger där 24/7...

2. Jo, det snackas mycket, men jag kollar även andra benchmarks än Tomshardware, och du kan inte förneka att 6600GT är det snabbaste och bästa kortet för framtida bruk i 2000-2500:- AGP klassen, som han frågade om. Alltså försvinner beggade kort för under 1000 lappen direkt, då han sa han inte ville köpa begagnade kort. Men visst är det billigt med begagnade kort, men för framtida bruk tycker iaf. JAG att det är värt att köpa ett kort som kommer att hålla en liten stund längre.

3. Ang. 256 bit så kan jag inte påstå att jag är någon expert, men som jag förstår det så påverkar det den möjliga bandbredden. Alltså kan man TEORETISKT sätt (vid tillräckligt snabb kort) trycka ígenom dubbel så mycket information per klockcykel på med en 256bit processors jämfört med en 128bit. Detta märks främst i högre upplösningar...
Dock skulle jag välja ett 6600GT framför ett 256 bit 9800 ändå

4. Ang. grafikeffekterna så är det väl främst Pixelshader 3.0 som endast 6600GT stödjer, men om vi börjar snacka 9600 som du tog upp som exempel så har det bara hälften så många pipelines och stödjer endast smartshader 2...sen vad det gör för reell skillnad i dagens spel är en sak, men jag tänker också på framtida spel.

Skulle jag rekommendera det absolut bästa skulle det bli X850XT/PE, men eftersom det är PCI-X och långt ifrån 2000-2500:-, så är det ganska ointressant.

Här har ni en jämförelser med bl.a. 6600GT och 9800/9600 serien.
Jämförelse

Men visst, jag håller med dig, det är ju upp till vad han skall använda kortet till. Men om han skall lägga 2000:- på ett kort, så är onekligen 6600GT det bästa alternativet just nu, om du vill ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna.

Ojoj! Mycket fakta blev det. :)

Varför jag inte vill köpa ett 9800 är till största delen att jag inte vill köpa en gammal modell eftersom jag inte kommer uppdatera kortet på ett tag. Just nu sitter jag med ett GeForce4 TI4600 som har funkat kanon.

Kommer endast ha det till spel så jag tror det lutar åt ett 6600GT. Nu gäller det att hitta en butik i stan som har det till vettigt pris då jag, som alltid när jag köper datorprylar, vill ha det NU! :banana

Tack för hjälpen gossar! :tummenupp

[EDIT] Vilket av dessa två skulle ni rekommendera?
http://www.mycom.se/produkt/pny_geforce_6600gt_128mb_39784.html
http://www.mycom.se/produkt/xfx_geforce_6600gt_128mb_dual_dvi_39785.html

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...