INKÖRNING för MAXIMAL PRESTANDA

Eftersom jag är så ruskit gammal :D, har jag haft förmånen pratat med Piatti när han försökte att sälja sitt patent på förbränningsrum till SAAB. Jag kan meddela att även han förespråkade den "hårda" skolan. Hans "track record" är imponerande, har bl.a. hjälpt Ferrari och Ford med att få snurr på sina F1-motorer. Han berättade att han under inkörningen dessutom hällde i ~matsked med "tvättpulver" typ Fenom direkt i förgasartrattarna när motorn satt i bromsbänken, det ansåg han ge en lagom slipande effekt under de första minuterna.

Saab köpte aldrig patentet men det gjorde Suzuki och kallade det för TSCC och användes till alla 16-ventilare under 80 och 90-talet.

/Ingvar


Åhhhh - nostalgi - TSCC aka Twin Swirl Combustion Chamber... väcker minnen från Storgatan och de nattliga dragracen från tiden då de riktigt håriga grabbarna gav järnet med för tunga motorer, gummiramar osv.
 
Tjeená..... D som brukar va'D svåraste å'smörja ,i en ottomotor,
e kammaxelnockar å kolvbultar , å D'e väldigt sant......
Fö D'e där hallkan i oljan har sin betydelse...Därför Biltema's
bil olja i moppen......

HADE J.Wayne.........
 
Tjeená..... D som brukar va'D svåraste å'smörja ,i en ottomotor,
e kammaxelnockar å kolvbultar , å D'e väldigt sant......
Fö D'e där hallkan i oljan har sin betydelse...Därför Biltema's
bil olja i moppen......

HADE J.Wayne.........

Snälla, skriv så det går att läsa! Alla dina inlägg är helkonstiga!
 
Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.

Varför skulle livslängden bli sämre med den "hårda" inkörningen? Borde rimligen vara tvärtom, att en tät motor håller längre...
 
Kör du folkrace, eller är det bara en busbil?

Jag har aldrig sett dig på en folkracebana förutom Bussjö, och då körde du motard.

Naj inte än, kanske ska göra beroende på hur mycke ork man har att bygga på bilen för att få den reglementsgodkänd. Annars kör jag is med bilen :)
 
Anledningen till att tillverkarna inte rekomenderar "hårdinkörning" är att det inte ses som lämpligt att åka ut och gasa fan i trafiken med en ny hoj man inte känner och ev oerfaren förare.
 
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797
 
Ett kärt gammalt debattämne på SH. Finns mycket om detta om du söker.

Jag har kört in mina senaste motorer på detta vis.
Faran med mototune är ju dock att det oftat massuppfittas. De som inte orkar läsa missar helt varmkörnings- och motorbromsdelen och tror att det är fullt skaft som gäller. Då är det nog bättre med en traditionell inkörning, annars är risken stor att man får brusten film, överhettade ringar och därmed blanka polerade hotspots i cylindern.

/J

Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?
 
Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?

Min erfarenhet är att det sker samma sak när man släpper gasen på tvåtaktare. Dvs att på tvåtaktare ger iaf korta avslag samma nyttiga effekt då det drar upp ny olja till ringarna.

När man transportkör endurohojar på landvägen var det iaf på den luftkylda tiden en vanlig rekommendation att inte ligga på jämn gas länge när man transportkörde dem på landsvägen. Man skulle ist variera gaspådraget just för att dra upp ny olja till ringarna.

Jag brukade göra så när jag körde längre transportsträckor med mina luftkylda enduro HVA på 80-talet minns jag (390:or och 500). Om det gjorde ngn nytta vet jag inte, men det var vad man fick lära sig av de äldre.

Fast tvåtaktskompetensen är nog större i racingforumet jämfört med mitt svammel :D
 
Last edited:
Motorbromsdelen ska man väl skippa på tvåtakt, eller?

På måttliga varvtal och gasavslag behövs det minimalt med olja för att smörja en 2 taktare. Gasflödet genom vevhus och cylinder är största boven att man behöver så mycket olja som man behöver. Mycket gaspådrag+ högt varvtal= stort gasflöde.

Mats
 
Om jag inte missminner mig så gjordes faktiskt en undersökning på flygplansmotorer (Lycoming med stötstänger och annat "Jörgentjafs").

Problemet är ju att varje gång du ska starta vill man ju ha maxeffekt oavsett om det är en ny eller gammal motor.

Det visade sig att motorerna höll bättre av att belastas ganska hårt under inkörningsfasen varför rekommendationen blev att köra in dem så som de är tänkta att användas.
 
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797

Eftersom du rasar motorer med jämna mellanrum så gissar jag på 27,5h längre än så kom du aldrig mellan rasen.... (eller var det någon annan som trimmade SC väl hårt?:va )


2-t och motorbroms är ett annat kärt ämne. På den gamla goda tiden var ras under motorbroms inte helt ovanligt då kolvarna nöp på avgasidan då trotteln tvärstängdes efter en fullgas-session. Lösningen var mellangas och manuell uppriktning under bromsning. Med dagens vattenkylning, nicasil och bra oljor är dessa problem betydligt mindre men man kan ändå tänka på sin kolv och inte motorbromsa i onödan.
Den enda moderna 2-t cykel jag sett nypa i år var en kille som åkte KTM 125 på en backtävling och när han dumpade trotteln efter mål toknöp cykeln....
 
Last edited:
En motor som får gå lätt med varierande temperaturer (för att undvika hotspots) och varierande varv och ganska snart höga varv i omgångar, håller riktigt tätt och fint. Inget konstigt med det. Ta en titt på den här kolven och berätta hur länge den använts (virtuell jordnöt till den som gissar rätt :) och nej, den är inte tvättad):

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=229538&d=1207546797
Så där fin var min Husakolv efter 106 timmar så jag gissar på det.Och då har jag inte ägnat Mototune någon större uppmärksamhet...
 
Eftersom du rasar motorer med jämna mellanrum så gissar jag på 27,5h längre än så kom du aldrig mellan rasen.... (eller var det någon annan som trimmade SC väl hårt?:va )

Nä, det måste varit någon annan. Jag har hittills inte haft något ras - bytte dock kopplingslager av den gamla modellen för några år sedan (gamla engelska kullager som byttes mot SKF rullager). Bilden är från en förebyggande service i våras, när jag (någon annan eg :) ) passade på att fräsa ur toppen ytterligare.

Rätt svar är ca 180 mil på bana (asfalt och is) och 20 gatmil.
 
Inte inkörning men väl vanlig körning. Mors kära gamla passat brukar jag i omgångar låna mer eller mindre :D
När hon själv kört bilen några månader och jag kört den en helg brukar hon ringa på måndagen och fråga om jag gjort någonting med bilen.

Nää, har bara kört 120 mil eller någonting.. Ok, jag öppnade huven och kollade oljenivå etc men det var ok. Jag har inte gjort några burnouter eller något sådant, jag hoppas bilen fungerar som den ska och jag städade ur den ordentligt.

Ja, det var ingenting sådant, men den känns så mycket piggare nu. Svarar mer direkt på gasen :tungan

Min sextioåriga mor som aldrig varvar ur den eller trycker full gas känner direkt skillnad, har hänt att jag haft möjlighet att låna den eller skulle ha lånat den och sedan inte gjort det. Inte ett ord. När jag kört den (återställt stolsposition) så ringer hon och undrar varför den är pigg.
Ungefär som när jag lånade farsans ex-sambos bil. Golf 1.9TD -93 (75hk). Gammal dieselbil plus tant som knappt vet vart gaspedalen sitter ger ett sotigt avgassystem. Så när jag kom ut på stora vägen som vi bor vid och gav motorn lite anständiga varvtal för första gången på tusen mil trodde jag nästan att det svarta molnet bakom mig skulle täcka hela byn.

Den kändes lite spänstigare efter det. :)
 
Om man tvivlar på principen att köra in ringarna med högt gastryck kan man ju fundera över hur den mer fulländade kolvmotorn, dieseln, kan klara sin cylinder- och kolvlivslängd så överlägset.

Nu beror ju även bensinmotorns sämre smörjning på att den lider av att oljefilmen på cylindervägg delvis tvättas bort pga av att en bensinmotor suger in en bensin/luftblandning till skillnad från dieseln som suger in (eller turboladdas) med ren luft. Bränslen är ju ofta tyvärr bra lösningsmedel

Ända sen jag slog den här tråden så har jag grubblat och diskuterat huruvida man ska köra in på det ena eller det andra sättet.
Högt gastryck kan jag förstå men kan det verkligen ha så stor betydelse cylinder, kolv och kolvringar är väl det så har betydelse på en motors effekt och det som ska slitas in på ett korrekt sätt, men jag har svårt att tror att en kolvring kan ge olika prestanda om om den slits in under högt eller lågt gastryck.
Jag skulle vilja mäta hur mycket spänst det är om man skulle jämför 2 kolvringar från 2 motorer som är inkörda på de 2 olika metoderna, har svårt att tro att skillnaden är mätbar.
Cylinderloppet, vad är bäst för dess inslitning, ja jag kan inte komma på vad som är bästa metod för cylindern,,,, nånting säger mig att en mjukare inkörning där motortemperaturen stegras långsamt ska vara det bästa.

Kolven då, vad gör det om det blir lite sot ner till första kolvringen, kanske att kompressionen hindras lite när den ska ner till kolvringen med result att det blir ett lägre gastryck bakom kolvringen, men kompressionen påverkas ju negativt / positivt.

Om jag ska tror nått angående hur man kör in en ny motor, så tror jag att max vridmoment är det man ska använda sig av för där är ju den optimala driftan på en motor.

Lite gissningar, lite kunskap och erfarenheter skapade dessa funderingar.
 
Ungefär som när jag lånade farsans ex-sambos bil. Golf 1.9TD -93 (75hk). Gammal dieselbil plus tant som knappt vet vart gaspedalen sitter ger ett sotigt avgassystem. Så när jag kom ut på stora vägen som vi bor vid och gav motorn lite anständiga varvtal för första gången på tusen mil trodde jag nästan att det svarta molnet bakom mig skulle täcka hela byn.

Den kändes lite spänstigare efter det. :)

Ge den 300mil långtouring-motorväg på 2-3 dagar så kommer motorn att kännas som ny och gå som en Veyron.

Ang att köra in motorer så är det inte för inte som motortrimmare slipar in kammar och andra ytor med diverse ventilpasta / slippasta o smörjor.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top