Inget ventilspel på KTM LC4 efter portning av topp

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Jag har lämnat in toppen för portning/plastning samt ventilslipning.
Nu när jag skall montera ihop så får jag inte till något ventilspel alls varken på insug eller avgas, trots att jag öppnat upp justeringen till max.. :va

- Kan det vara så att det har slipats "för mycket" i säte och på hatt att ventilerna nu är för långa?

- Kan man i så fall slipa bort lite på längden av ventilen så att det blir ett spel?

Ja det kan man göra. Hör med den som slipat in ventilerna. Försök inte slipa av ventilskften själv. Man måste ha rätt maskin till detta så man får en fin yta på toppen på ventilskaftet.

Ja det är inte helt ovanligt att man sänker ned ventilerna för långt vid ett ventiljobb om man inte är bekant med modellen.

Tackar för hjälpen. Skickar tillbaka ventilerna för justering av längd.
Men innan tänkte jag kolla med två kammar för att se hur mycket det skall justeras.
För med en ny factory kam verkar det krävas en minskning med ~2mm...

Känns mycket.. eller?

Tackar för hjälpen. Skickar tillbaka ventilerna för justering av längd.
Men innan tänkte jag kolla med två kammar för att se hur mycket det skall justeras.
För med en ny factory kam verkar det krävas en minskning med ~2mm...

Känns mycket.. eller?

Skicka tillbaka hela toppen med kam och överfall så han kan mäta själv...

Vilken factorykam är det? Rally Factory eller MSP1?

Jag flyttar ut ventilsätet på ventilen när jag fräser det så ventilen hamnar lite längre ner än standard. Detta är faktiskt första gången det varit nåt problem med spelet. Det är bara att skicka toppen om du inte kan fixa det hemmavid och som Boris säger med kam så ordnar jag det. Erland.

Jag flyttar ut ventilsätet på ventilen när jag fräser det så ventilen hamnar lite längre ner än standard. Detta är faktiskt första gången det varit nåt problem med spelet. Det är bara att skicka toppen om du inte kan fixa det hemmavid och som Boris säger med kam så ordnar jag det. Erland.

Ok.

Tackar.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back