Inget tryck i framgaffeln

• Thread starter Thread starter #2
  • Start date Start date

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Nu har jag äntligen fått rätt packboxar och bytt packboxar skrapringar och olja i framgaffeln i min Honda NSR 125 -97.
Monterade ihop gaffeln enligt sprängskissen och hälde i 2,8dl olja i varje gaffelben enligt Honda. och satte fast framhjulet igen..
testar dämparna...inget tryck!!
motståndet är bara det från fjädrarna. VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL!?!? jag har reg besiktning nästa vecka. börjar bli smått orolig.

Bifogat

• schem22.jpg
    schem22.jpg
    24.7 KB · Visningar: 192
Har du luftat ur systemet innan nu monterade samman benen?
Det är viktigt att luften letar sig ur dämpningsbrickorna för att det skall fungera...

Öppna upp däruppe och "gunga" gaffeln några gånger. Du känner när luften försvinner.

Ok. Skruva tillbaka toppen, och gunga med HELA din tyngd på gaffeln. Efter några gungningar så brukar returen komma åter. Skruva då upp toppen och pumpa försiktigt upp och ner. Du kan även använda dig av staven som går innanför fjädern (om du har sådan) för att dra fram och tillbaka.

Tänkte just säga åt dig att komma förbi med dom kan jag titta på det, men du bor ju i Norrland. VAR bor du? Finns säkert någon på forumet som kan hjälpa dig.

Lufta ur gaffeln brukar inte vara svårt. Plocka ur fjädrarna och tryck ihop o dra isär benen några ggr. Ev. kan du behöva ta loss t.ex. hjul o stänka för det. (Kanske passa på o kolla oljenivån. Fast det är nog inte den som trasslar nu.)

Bäst är att lufta ur innan man justerar oljenivån o sätter i fjädern, men det hjälper ju inte dig nu. Men till nästa gång...
/u
EDIT: Såg att du (kanske) lät nån annan fixa det; fråga vad han gjorde.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back