Inget tryck i fotbromsen ! ! ! HJÄLP !

Hammar´n

Hammar´n
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Tuono projekt...
Nu har jag testat ALLT för att få tryck i fotbromsen. Fyllt på med spruta bakifrån, uppifrån och från alla jäv... håll men jag får ingen tryck i systemet. Jag har pumpat så armar och axlar värker....men inget tryck!! I morgon skall hojen besiktas så paniken börjar smyga sig på. Finns det någon som har något avgörande tips. Har letat bland trådar och testat det som jag hittat.

Det brukar alltid finnas någon klurig mek någonstans som kommer med något fiffigt tips, så PLEASE ........:yoparty

Hur började problemet?
Vad har du gjort efter att den senast fungerade?
För det kom väl inte "av sig självt"?

Svaren på ovanstående gör det lättare att hitta några tips.

Hur började problemet?
Vad har du gjort efter att den senast fungerade?
För det kom väl inte "av sig självt"?

Svaren på ovanstående gör det lättare att hitta några tips.

Efter vintern fanns det inget tryck kvar. Försökte pumpa och lufta utan att lyckas. Har nu bytt bromscylindern och gjort om samma procedur utan att lyckas.

Bästa sättet att lufta ett bromssystem är att ha en vakuumsug till en kompressor och helt enkelt suga ut vätska med den, då kommer garanterat all luft ut. Funkar galant nu när jag luftar bromsarna på crossen och då testade jag allt innan.

Tar bromsen när bakhjulet är i luften (depåstöd), men inte när du kör?

Ja den bromsar på depåstödet. Jag tror dock att jag hittat felet.... har nu provat med 3 (!!!) olika bromscylindrar och ALLA verkar vara trasiga....Skall försöka hitta en ny i morgon och testa igen...... Tack för hjälpen så länge!!

Dubbelkolv eller flytande ok?
Om du har dubbelkolv med luftnippel enbart på ena sidan, sätter jag en femtio-öring på att det är rejält med luft i oket. Är kolvarna helt intryckta vid luftningen?

Om det är aprilia-grejer så är det inget ovanligt problem! Bakbromsen är ett gissel på dessa maskiner. Kolla med folket i aprilia-tråden eller på af1-forumet om du inte redan gjort det.

/R

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back