Inget tryck bakbroms R6 -08

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Jag har precis bytt till nya stålomspunna bromsslangar fram och bak på min R6 -08.
Fram gick utan bekymmer och är färdigt.

Dock lyckas jag inte bygga upp något tryck på bakbromsen igen efter att jag fyllt på med ny bromsvätska.

Har fyllt på bromsvätska i behållaren och luftat mycket från nippeln på bromsoket. Kommer inga fler luftbubblor när jag luftar. Har haft bromsen under tryck över natten och sen luftat igen, gjorde dock ingen skillnad. Kolven i oket rör sig något när jag bromsar, så lite tryck är där väl..

Någon som har några knep att testa?
 
Kläm för hand ihop gummislangen mellan behållare och bromspump för att pressa ev. luft där upp till behållaren.

Knacka försiktigt med t.ex. gummiklubba runtom oket och på bromspumpen. Kan ev. lösgöra någon bubbla som gömt sig.

Prova tryck vätskan åt andra hållet, d.v.s. pressa försiktigt in kolvarna och se om det kommer bubblor i bromsvätskebehållaren (nippeln stängd under tiden).
 
Jag har precis bytt till nya stålomspunna bromsslangar fram och bak på min R6 -08.
Fram gick utan bekymmer och är färdigt.

Dock lyckas jag inte bygga upp något tryck på bakbromsen igen efter att jag fyllt på med ny bromsvätska.

Har fyllt på bromsvätska i behållaren och luftat mycket från nippeln på bromsoket. Kommer inga fler luftbubblor när jag luftar. Har haft bromsen under tryck över natten och sen luftat igen, gjorde dock ingen skillnad. Kolven i oket rör sig något när jag bromsar, så lite tryck är där väl..

Någon som har några knep att testa?
Kolla om du har någon mer än 1 luftnippel på bromsoket.
 
Alt 1) Ta loss bromsoket från hjulet och häng upp det högre så luft i bromslangen kommer ut.
Ha något logom tjockt och rent mellan beläggen så dom inte trycks ihop och blir hopplösa dela efteråt. Det måste ju gå få in bromsskivan när luften är ute.
Alt 2) Använd en sugpump för fordonsvätskor för att omväxlande trycka i bromsvätska och suga ut bromsvätska genom luftnippeln. Luftnippeln har jag först skruvat ut och satt gängtätning på de översta gängorna innan jag skruvar in den för att inte dra in luft.
 
Funkade bromsen innan bytet? Bakbromsar brukar ju leva ett ganska bortglömt liv, och det är ju inte omöjligt att den har ledsnat med åren. I så fall är det renovering av pumpen som gäller.
 
Uppdatering:
Bromsoket i högläge och lite försiktigt knackande på bromspump och ok gjorde att jag fick ut lite bubblor till igår kväll, och trycker blev något bättre.

Har legat i högläge under natten, så bli förhoppningsvis ytterligare lite bättre vid nästa luftning!
 
Uppdatering:
Bromsoket i högläge och lite försiktigt knackande på bromspump och ok gjorde att jag fick ut lite bubblor till igår kväll, och trycker blev något bättre.

Har legat i högläge under natten, så bli förhoppningsvis ytterligare lite bättre vid nästa luftning!
Något som gör underverk efter avluftning vid nipplarna fram med dubbla bromsslangar direkt till styret är att
låta hojen stå på sidostödet över natten med bromshandtaget intryckt, tex med ett buntband
att köra en sväng med hojen och sedan lufta nipplarna nästa dag när losskakade bubblor stigit upp i bromsoken fram
och jag gissar att samma gäller bak, en del bubblor lossnar i bromsoket när man kör en sväng och kan tas ut nästa dag.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top