Inget oljetryck!!! HJÄLP

darklow

Eat my dust Dust eaters
Gick med
13 May 2007
Hoj
kawasaki zx6r
Har rivit ner motorn för o fixa min växellåda men nu när allt e fixat o klart så får jag inget oljetryck överhuvudtaget på motorn.
Har testat ventilen o den funkar som den ska.
Några tips?
Kommer verkligen hata o behöva riva ner motorn igen.

Tack på förhand

Sänk skiten i hamnbasängen!

Har du haft nere oljepumpen?

Har du förfyllt oljepumpen?

Har inte gjort så mycket själv men motorn e bara delad så att vi fick ut växellådan.
Tror inte dom har pillat på pumpen.
Är en zx6r jag har

Om motorn varit isär så kan man få fylla på mycket mera olja än
vad som anges som lämplig oljemängd.
Ex mina gamla sänken krävde ca 1,5L mer än vad som står i boken.
Det är inte farligt med mycket olja i motorn så länge du bara kör
den på startmotorn.

Hur är det du konstaterar att du inte har oljetryck? Via olje-lampan? Eller att du har tryckmätare inkopplad?

Om du delat motorn, vevhushalvorna så brukar de finnas en o-ring som skall hålla tätt i en oljekanal som distribuerar olja mellan halvorna. Det breror på konstruktionen.

Japp har testat med tryckmätare, testade även utan men sprutade inte ut en droppe.

Hej
Har du inte glömt att montera något?
Lite grejer att kolla:
Snurrar oljepumpen när motorn går runt?
Kan du ta loss oljetråget och titta?
Sitter olje-pickupen(silen) på plats? Med gummipackning, om det ska sitta en sån?
Sitter övertrycksventilen på plats?

Allting ska vara monterat korrekt. Startade igång motorn för o köra rent den. Tänkte ju byta olja en gång till direkt. Men insåg att olje lampan inte slocknade. Började då först o kolla så att inte ventilen strulade. Men jordade den o lampan slocknade så felet sitter inte där.
Ska börja med o kolla pumpen imorgon så får man börja leta där helt enkelt.

Idag fick jag ordning på det hela.
Testade lite olika saker som inte funkade så skruvade ner oljepumpen o fyllde den med olja sen gick det som på räls.
tackar för alla tips

Idag fick jag ordning på det hela.
Testade lite olika saker som inte funkade så skruvade ner oljepumpen o fyllde den med olja sen gick det som på räls.
tackar för alla tips

Samma procedur som jag fick göra på min 6a efter oljebyte. Måste vara nå skumma pumpar på dom.

Samma procedur som jag fick göra på min 6a efter oljebyte. Måste vara nå skumma pumpar på dom.

Det är väldigt vanligt att om pumpen är helt tömd på olja så förmår den inte att bygga upp tillräckligt tryck för att börja suga. Därför står det i alla meckmanualer att man skall förfylla oljepumpen när motorn varit nere :mattias

Jepp men va ett jäkla meck o få ner oljan i pumpen. Fick nästan lägga hojjen på sidan medans jag tvingade i olja sen på med vattenpumpen snabbt som tusan innan allt rann ut igen :) men men nu går den så det e bra.

Passar på o fråga hur jag lättast kollar om jag verkligen har oljetryck? på em gix 1000.- 03, Har läst i en tråd att oljelampan endast är en visning för oljenivå,? stämmer det?

Passar på o fråga hur jag lättast kollar om jag verkligen har oljetryck? på em gix 1000.- 03, Har läst i en tråd att oljelampan endast är en visning för oljenivå,? stämmer det?

Du laddar hem en versktadsmanual vari där står var du skall mäta trycket. Sedan ansluter man en givare där och mäter tills man blir glad....

Japp det e bara o testa med en oljetrycksmätare. Skruva ut tryckventilen och i med mätaren. Ett snabbare test kan ju vara o skruva av oljefiltret lite o sen dra den lite på starten o se om det sprutar ut lite extra.

Japp det e bara o testa med en oljetrycksmätare. Skruva ut tryckventilen och i med mätaren. Ett snabbare test kan ju vara o skruva av oljefiltret lite o sen dra den lite på starten o se om det sprutar ut lite extra.

Nja skruva ut olje filtret och sen dra runt motorn och se om det kommer olja funkar väl kankse inte så bra...
Att det kommer olja där nere behöver inte alls betyda att det gör det högst upp i motorn dit oljan kommer sist.

Kollade enl manualen , Finns på min hoj en skruv ovanför ettans avgasport
o visst kom det olja där,, så glad jag blev!

Hade haft probs med lampan när jag böt olja,

Back