Inget oljetryck efter oljebyte

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.
 

Bifogat

  • Bild 072.jpg
    Bild 072.jpg
    109.3 KB · Visningar: 106
Ingoberra skrev:
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.

Hej!

Vet inte hur det är på din hoj, men jag ställde samma fråga när jag bytte olja på min GSXF. Det ska inte behövas luftas något! Det ska bara vara att byta filter och olja och köra på! Funkade kanon för mig, och då hade jag även haft kylaren demonterad. Så luftning är det nog inte, om det är som på min!

/luka
 
Saker kan väl inte gå sönder bara för man byter olja, Jag hör att den inte får smörjning.
 
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Plockade ur stiften och körde på startmotorn 30sek åt gången men icke. Det verkar som pumpen inte suger nå. Filtret blir inte fullt. Kan det spela nån roll vad det är för olja i. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.
 
Ingoberra skrev:
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.

Olika viskociteter kan ge olika oljetryck framförallt om du har en sliten oljepump. Syntetolja är ju normalt tunnare än mineral vid rumstemp, dock inte vid arbetstemp. Troligtvis borde oljan som du hade i tidigare vara tunnare än den nya oljan så man misstänker ju något annat som att t.ex. en luftficka som hindrar oljan att komma fram till pumpen. Är det kugghjulspump på din knarr?
 
Provade det gamla igen men kanske böt tillbaks för fort. Hur går oljan, från pumpen igenom filtret, till kylaren eller.
 
Låter inget vidare. Det första jag misstänkte var ett felaktigt filter. Men eftersom du inte fick något tryck med gamla filtret så gick ju det bort.

Hur vet du vilket tryck du har? har du monterat tryckmätare? Eller är det bara oljetryckslampan du går på?
 
Ledning till oljetryckskontakten är som den ska?
Annars har väl själva tryckkontakten sagt upp sig.
 
Ingoberra skrev:
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.


Hejsan.
Jag har själv varit med om det problemet, eller rättare sagt en kompis, på en exakt lika dan hoj (vet dock inte årsmodellen på din)
Om du kollar länken som RG skickade så ser du hans problem där.
Vi bytte allt man kan tänka på, tex oljetrycksgivaren, en bypass ventil i tråget, provade att lufta, men inget funkade.
Så han plockade ur motorn ur sin och lämnade in på en firma i Bromma.
De kollade och hittade inge problem, förutom två små repor i oljepumpen.
Så de beställde en ny och monterade och sen dess har den funkat kanon.
Nu vet ja inte om det är samma på din, men det verkar ju vara samma symtom.
tråkigt men kanske så det är. :(
 
På min zx6r-97 tog det alltid lång tid att få upp oljetrycket efter byte,man fick varva rätt bra innan lampan slocknade.
 
Fyll i en liter olja extra. Luta hojen maximalt åt båda sidor. Dra runt utan stift. Har du nu inget oljetryck efter 60 sekunder med startmotorn... suger den luft någonstans internt och du lär kolla igenom bottendelen, dvs o-ringar, packningar och oljepump.

Kom ihåg att tömma den på den extra litern olja du pytsade i, dvs innan du kör iväg. Använd en sportdrycksflaska med lång slang för att suga upp oljan bakvägen.

Ingoberra skrev:
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Plockade ur stiften och körde på startmotorn 30sek åt gången men icke. Det verkar som pumpen inte suger nå. Filtret blir inte fullt. Kan det spela nån roll vad det är för olja i. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.
 
smälltan skrev:
På min zx6r-97 tog det alltid lång tid att få upp oljetrycket efter byte,man fick varva rätt bra innan lampan slocknade.

Oj... stackars din vevaxel. Oljetrycket bör komma upp med stiften urtagna, inte med motorn igång, dvs efter ett oljebyte.
 
Hmm...menar du att man alltid ska göra tändstiftsproceduren eller bara om man har tryckproblem?
 
Ninjaboy skrev:
Hmm...menar du att man alltid ska göra tändstiftsproceduren eller bara om man har tryckproblem?

Well, det finns ju iaf en oljefilm på vevaxeln... som räcker ett litet tag. Det är upp till dig att chansa. De flesta tar den chansen.
 
Fick fart på den idag iallafall. Tog isär oljepumpen och den såg väl okej ut , såg inget slitage direkt. Smörjde in grejerna och satt tillbaks det gamla filtret. Startade, och lampan slocknade på en gång. Tror inte det var filtret som gjorde det då jag hade provat med det redan. Det nya filtret var ett MIW filter iallafall om nån undrade.
 

Bifogat

  • Bild 087.jpg
    Bild 087.jpg
    54.8 KB · Visningar: 115
Back
Top