Inget nordiskt mästerskap 2011

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu är det officiellt att det inte blir något nordiskt mästerskap i roadracing 2011.

http://www.scandinavianopen.nu/news.aspx?title=pressrelease-scandinavian-open-2011

Vad jag har hört inofficiellt, från folk utanför SO, är att det norska förbundet och deras förare satt sig på tvären angående reglementet vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de blev diskade i parti och minut under förra säsongen (kanske en lätt överdrift).

Edit. Trodde Nordiska mästerskapen va SO :) och Nm va norska mästerskapen. Hahaha

Last edited:
Är det någon i Sverige som bryr sig? Väl ingen här som kör NM ändå. Det är SM eller SO som gäller. Kanske bara bra att en faller bort, så kvar blir kanske bättre fokus på de 2 som finns. NM har känts som att det alltid hakat på eller bara råkar vara med.

Det ska enligt länken ovan komma ut en ny inbjudan från SO.

EDIT: Tror det här är den nya inbjudan, Våler saknas:
http://www.scandinavianopen.nu/files/Official information and invitation 2011 ver II.pdf

Btw! Pris pengarna är dom för hela serien lr per race? På SO
För serien, tyvärr. Knappt värt att serieanmäla sig eftersom man då måste åka med dekaler och ska man inte köra alla tävlingar blir det ännu mindre intressant.

Ja, jag är negativ från födseln...

Last edited:
För serien, tyvärr. Knappt värt att serieanmäla sig eftersom man då måste åka med dekaler och ska man inte köra alla tävlingar blir det ännu mindre intressant.

Ja, jag är negativ från födseln...

Är det serie anmälan som kostar 800?

Finns det serie anmälan till sm oxå?

Är det någon i Sverige som bryr sig? Väl ingen här som kör NM ändå. Det är SM eller SO som gäller. Kanske bara bra att en faller bort, så kvar blir kanske bättre fokus på de 2 som finns. NM har känts som att det alltid hakat på eller bara råkar vara med.

Tror rätt många faktiskt bryr sig både innom och utanför våran sport om det har en status som Mästerskap eller om det bara körs som en cup. Blir ännu mera ett steg mot att våra race här körs som vilken bandag som helst..

SO har fått lov att ha hand om att arrangera Nordiska Mästerskapet sen 1998. Så förstår inte vad du menar med "haka på"?

Tror rätt många faktiskt bryr sig både innom och utanför våran sport om det har en status som Mästerskap eller om det bara körs som en cup. Blir ännu mera ett steg mot att våra race här körs som vilken bandag som helst..

SO har fått lov att ha hand om att arrangera Nordiska Mästerskapet sen 1998. Så förstår inte vad du menar med "haka på"?
Pratar nog mest ur personligt perspektiv och antagligen så pratar jag i nattmössan. Jag har iaf i genom mina rookie och superbikeår kört SM och SO. Dock under so så har det var / NM på rubriken... men alltid benämnts SO av alla. Ingen går runt och säger "jag kör NM". Men jag kan ju så klart ha fel.

Pratar nog mest ur personligt perspektiv och antagligen så pratar jag i nattmössan. Jag har iaf i genom mina rookie och superbikeår kört SM och SO. Dock under so så har det var / NM på rubriken... men alltid benämnts SO av alla. Ingen går runt och säger "jag kör NM". Men jag kan ju så klart ha fel.

Nä det är rätt självklart att man kallar serien för det namn den har.

NM har mera varit en status på dom klasserna som kört om det. Så den som tex vunnit Superbike som gått i SO har kunnat kalla sig Nordisk Mästare. Eller den som kommit 10:a kan säga att den varit 10:a i ett Nordiskt Mästerskap. Nu kommer ingen kunna få köra om den utmärkelsen. Nu degraderas alla dom klasserna som tidigare hade statusen NM till att inte vara mera värda än vad supportklasserna som tex rookie i den serien har.

Last edited:
Vadå, kör inte vi om SM?

Det är ju en supportklass, så det är ju inte SM officiellt, men det är ju SM, för hela sverige och även utbölingar kör där. Jag skulle nog säga att jag körde RR SM om jag körde R1000 och nån frågade.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien