Inget luftfilter!!!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Skall göra 600:a-mila service på min hoj i nästa vecka, så då tänkte jag kolla lite grejor själv innan så att se om de gör sitt jobb på servicen eller inte.

Ok, vad kan dom strunta i på servicen? Rengöra luftfiltret kanske... bäst att kolla hur det ser ut innan då.

Och vad får man se till sin stora fasa när man öppnar luftburken... INGET LUFTFILTER!!!! :skrämd

Jaha... jag har åkt ca 500 mil utan luftfilter då... vet att det inte är bra, men vad kan ha hänt, är motorn "körd"? Och framförallt vad ska jag göra? Jag har garanti på den, hojen är en GSXR-750 -00.

Jag antar att det är firman som gjorde 100:a-mila servicen som är ansvarig? Eller kommer de att skylla på mig, att jag borde ha kontrollerat detta?

Behöver hjälp!!
Jag ska kontakta firman imorgon, tacksam för konstruktiva svar!

/Förtvivlad

Vad som händer när du kör utan luftfilter är att motorn suger in damm och fint grus som följer med färskgasen in till cylindrarna. Detta sliter då på cylindrar, kolvar och kolvringar. Hur mycket det har slitit beror på i vilken miljö du har kört med hojen. Grusväg för med sig mer damm än asfalt osv. Damm och grus kan även slita på förgasarna/insprutningen på sin väg genom motorn.

Bästa sättet att kolla om något har hänt är att ta ett kompressionsprov för att få svart på vitt ifall motorn är onormalt sliten.

WASP skrev:
...Jag antar att det är firman som gjorde 100:a-mila servicen som är ansvarig? Eller kommer de att skylla på mig, att jag borde ha kontrollerat detta?...

Du bor i Mölndal, och jag är inte så förvånad...
Jag handlar i princip allt från Nässjö (!!) det är ju egentligen bedrövligt att dom kan ge mig kortare lev-tider, bättre priser och service därifrån än vad någon av firmorna i stan kan

Jag hade velat ha en ny motor, även om den säkert går bra ett halvår till, så har den ju garanterat tagit en del stryk, delvis med allt damm, och delvis har den säkert gått snålt som fasen.

Lider med dig / XJR

LUGN!

För en del år sedan körde jag Ducati. :D
2500mil utan filter eller "insugningsburk",inklusive en vurpa
som slutade med hängd gas och fullvarv i GRUSfållan. :skrämd
Efter detta så öppnade jag motorn för att byta kammar.
Till min förvåning så fanns "heningsmärkena" i cylindrarna kvar. :fakta :tummenupp
Sätt i luftfilter och kör vidare. :squid

inte bra för motorn, jag skulle bli vansinnig på säljstället som utsatt dig för nåt sånt. Nu kommer du alltid att få undra vilka skador motorn har fått.

Filterlös

Jag är inne på min tredje säsong utan filter, och har då inte märkt nått nämnvärt slitage ,byter ju dock ringar varannan vinter .
Anledningen att jag kör med tom luftburk är den att jag hittade 11Kw med lite modifierad luftburk och utan filter.
K&N ,pipercross och standard filter testades åxå men tappade så mycke kräm att jag tyckte ringbyte å översyn fick bli standard istället.....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT