Inget ljud genom förstärkaren med PS3

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Fick idag hem mitt PS3 och kopplade genast in det. Från tv:n (PX70) kör jag HDMI, och för ljudet optisk. Det går alldeles utmärkt att spela spel och kolla film. Men något ljud genom förstärkaren får jag inte. (Pioneer VSX-D814) Har läst igenom båda manualerna till stärkaren och PS3:an, men det vill sig inte. Har använt min optiska kabel till DVD:n som jag nu tänkte sälja (Pioneer DV-550) och det har alltid fungerat. Från PS3:an har jag som instruktionsboken säger kopplat in den på DVR/VCR i vilket den alltid suttit. Testade även TV/SAT-ingången, men icke. Sen om jag går in i PS3:ans inställningar för ljud (sound output) så kan jag välja: "HDMI, Optical, scart". Väljer jag något annat än HDMI så får jag inte ens ljud i TV:n. Blev lite förvirrad av att det står att man ska välja anslutning från TV:n ELLER förstärkaren... Har testat att starta om, kört både auto och manual på stärkaren. Hmmm... Det boppar till i min aktiva sub iaf. då jag testar att ändra läge från t.ex DVD, AUX, VIDEO o.s.v. Förresten... Köpte paketet på Discshop och fick med "Motorstorm" och "Resistance - Fall Of Man". Det sistnämda hänger sig just när man ska till och börja spela efter introt. Någon som upplevt detsamma?

Testa en annan port på förstärkaren? Det är väl det jag kommer på sådär på rak arm.
Vad gäller spelet så lär då få ringa och få ett nytt.

Testa en annan port på förstärkaren? Det är väl det jag kommer på sådär på rak arm.
Vad gäller spelet så lär då få ringa och få ett nytt.

Har bara två att välja på. Mailade genast D.S. ang. spelet. Får garanterat ett nytt.

Låter skumt att spelet hänger sig :S Har inte haft några som helst problem på min ps3. Jag kör med optisk kabel rätt in i hemmabion funkar kalas :) Sen måste du även köpa The Darkness det spelet är såå grymt :yoparty Motostorm är jäkligt skoj :) spec att köra online mot polare :P

Låter skumt att spelet hänger sig :S Har inte haft några som helst problem på min ps3. Jag kör med optisk kabel rätt in i hemmabion funkar kalas :) Sen måste du även köpa The Darkness det spelet är såå grymt :yoparty Motostorm är jäkligt skoj :) spec att köra online mot polare :P

Det spelet skall jag ha i åtanke nästa gång jag shoppar...

Enkelt!

Du måste ställa in i ljudinställningar att du ska "sända" ut ljud på optiska utgången. Hoppas att jag inte är för otydlig men det där ska inte vara några problem. Om du inte löser det kan jag kolla upp på mitt exakt vad jag menar.

Men jag hoppas du löser det för det verkar jobbigt...

Välkommen till Ps3 klubben! :tummenupp

Kolla så förstärkaren tar just det dolby/dts PS3 sänder. Funkar inte det kan du kanske välja PCM i PS3'an.Förstärkaren är ganska ny så den borde ta alla varianter.

Kolla även så du inte har förstört din optiska kabel.

Last edited:
Jag har löst problemet! Bekräfta det bara! Annars börjar jag ju tvivla på mig själv... :(

Tack för svaren. Kom precis hem, så nu ska jag greja vidare med detta.

Tack för svaren. Kom precis hem, så nu ska jag greja vidare med detta.

Nu måste jag ju få veta att jag har löst problemet!

Speciellt eftersom jag vill sno tråden och fråga:

Hur gör jag för att streama musik och film från datorn till min PS3?

Vore sjukt nice att slippa löpa med USB-minnet fram och tillbaka.

Lånar din tråd en snabbis!:)

Jag får ingen bild när jag pluggar i HDMI kontakten, de är bara svart!

Någon som vet va de kan bero på?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...