Inget kolvbyte?!!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hejsan! :musik
Nu kommer jag här igen och tjatar om mitt kolvbyte

Fick idag äntligen tummen ur och lossade på allt vad som lossas kunde på cylindern, utom en cylinderbult. Det tar jag upp längre ner...

Cylindern ser väldigt fin ut, absolut noll stora eller kännbara repor på insidan. Kolven var dessutom helt slät och fin på toppen (dock fint svartsotig) men hade en konstig märkning som helt går emot mina förväntningar:
D
Börjar inte kolvstorleken på A från fabriken, den minsta storleken? Betyder detta att någon redan rasat den, borrat upp cylindern, applicerat nicasil/motsvarande, och sedan behövt använda en D-kolv? Varför så stort hopp? [A-D] Ett mastodontras kanske?

Betyder detta att jag inte behöver byta kolv på ett tag? Verkar som att en kolvintervall är 2000 mil, nu har mcn gått totalt 2080 mil.
*Laddar upp med en partybanan* :banana

Eller måste jag lägga pengarna på något annat tråkigt, när är det dax för lagerbyte?

Och det är med cylinderbulten/mutter... Usch! Det är den vänstra främre muttern som ej vill loss, och till råga på allt kan man inte använda en hylsa. Det enda verktyget som jag kommer åt med är en ringnyckel med säkert 12 urtag/kanter för muttern :zpy
Hur skall jag göra? Den får stå över natten med massa spray på bulten, tvivlar dock på att det hjälper nämnvärt. Skall jag haxxa den med värmepistolen, använda nån frys-spray eller bara slita tills den lossnar? Har inte förstört kanterna än på den, som tur är. Tog i ganska hårt innan, utan effekt. Kan testa senare med att förlänga skaftet, men muttern kanske bara går sönder då :gnissla

Wall of text, borde gjort läxor. Aja, hjälp tack! :smasha
 
Last edited:
Står det bara "D" eller står det någon dimension också?

Ang muttern, om den inte går loss får du svetsa på någon pinne så går det säkert :)
 
D låter som att kolven har den toleransen. Viktiga är att du köper en cylinder med samma tolerans, alltså D.

Vet att på min nsr har man från A till E, det skiljer 5 hundradelar mellan storlekarna och A-D ligger i ungefär samma prisklass, men sen om man har E kostar den mer än dubbelt så mycket som en D-kolv :P Vet inte varför men så är det. Kan ha att göra med om man ska byta kolv och det är för stor tolerans mellan en sliten, låt säga B, cylinder och en ny B-kolv. Då kanske man kan köpa en C-kolv istället som är (i mitt fall) 5 hundradelar större och kanske passar bättre :)

Men observera att det sista bara är en gissning.
 
Lite sent svar, är i Danmark just nu och det är 8-10 grader varmt, molnfritt och endel hojar som kör förbi ibland :huvet

Tror att jag kör vidare på kolven jag har, skall dock försöka få loss cylindern för att inspektera ordentligt. Svets får bli det absolut sista alternativet!
Tror att du missuppfattat det hela lite Trubbis, jag hade tänkt köpa ny kolv och inte cylinder ;)
 
kör med inuktionsvärmaren....

Första träffen, rättstavat, på google ger mig priset 56 000kr. Har läst här att det fungerar bra med en liten gasolbrännare. Får se hur jag löser det, först skall jag givetvis testa med värmepickan :tummenupp
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top