Inget helljus ZX7R

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Efter en del mätande och många tittar i elshemat vänder jag mig nu hit istället...:tummenupp

När jag slår över knappen till helljuset så slocknar halvljuset, (som sig bör, tror jag) men inget helljus tänds... :confused:
Helljustutan funkar däremot... Så lampan verkar det inte vara fel på... Har mätt från knappen och därifrån får jag 12v ut till helljuset.

Hittade någon slags brun klump på vägen fram till helljuslampan, vet inte vad denna gör. :va Om detta är ett helljusrelä eller nått... Kan det vara denna som gett upp isåfall??? Hojen är en ZX7R 97'a

All hjälp mottages med stort välkomnande. :Bugar

Det är inte en diod?
Mät upp den med en multimeter eller en ohm-meter.Lågt eller inget motstånd i ena riktningen, högt motstånd i andra riktningen (minst 10ggr högre).

Är hojen svensksåld så är klumpen en diod. Om den är englandsimport är klumpen ett relä. Går det två kablar till klumpen är det en diod. Mät den som föregående inlägg beskriver. Är det inte den är det något annat konstigt fel.

Har inte mätt dioden ännu... (stämmer är en diod)

Är lite nyfiken på om någon av er har en aning om vad den gör där... Som jag förstår det ska halvljuset släckas vid omkoppling till helljus, eller???

Varför är då hel och halv kopplat med en diod emellan???

Det är kopplat med en diod för att hindra att halvljuset får spänning från helljusanslutningen när ljusomkopplaren är i helljusläge i och med att det är kopplat till samma punkt. (Dioden spärrar i "backriktningen" och leder endast ström i "framriktningen").

Alternativet är att använda ett relä där man med reläkontakten bryter upp kretsen för halvljuslampan när helljuset går till (och tvärtom).

Jag antar av din beskrivning att halvljuslampan inte slocknar när du använder ljustutan utan endast när du slår om ljusomkopplaren i helljusläge. Fungerar det på detta viset så tyder det på att dioden inte fungerar som den ska (avbrunnen) eller att anslutningen från dioden och till helljuslampan är felaktig.

Så ja!!!

Nu är allt som det ska igen... Hon e tvåögd med helljuset på... :jisses
Kabelbrott på kabeln till helljuset. :huvet
Hatar elfel, allt e så lätt när man bara vet felet! :gnissla

Men ännu ett stort tack till hjälpsamma (Paxel o BlöjRäsern) hojmänniskor :yoparty

Edit: Och Eldstorm :yoparty

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back