ingen vidare tur med hoj köpet idag =(

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Hoj: Honda Dominator 650 -01, en ägare, drygt 800 mil.

Har aldrig haft hoj förut..så där här var den första...hade med en polare som testkörde o kollade hojjen...

När jag åkte iväg efter köpet tyckte jag att styret var snett när man körde rakt...men tänkte att de "ska va så?" eftersom man inte e nån van hojåkare...(polarn åkte aldrig ordentligt på nån raksträcka när han testa, så han märkte inte detta)

När polarn fick titta igen så visar det sig ju att den drar till vänster...nånstans är något inte riktigt ok i styret...förhoppningsvis något som går att rätta till....han jag köpte den av säger att den har vält en gång, men inget annat allvarligt skall ha hänt...

Till råga på allt(nån där uppe tycker inte jag ska ha hoj), jag åker på en punka också!!! MEN, det är bara att fylla bakdäcket med luft igen..sen har det hållt....ventilen som fick fnatt? Hade tur me att en polare kom förbi med en kompressor...tänk om de hänt när jag låg i 100 på motorvägen... :näsblod .VILKEN DAG! :(

Hur som helst, om detta nu blir något kostsamt om de nu är något jätte knas med styret......har man nån "rätt" på sin sida att kräva att han står för kostnader, eller har man rätt o häva köpet? eller får man bita i det sura...?

Mvh...en båda glad o ledsen ny hojägare...

(edit: nu ringde han upp mig då jag försökt o nå honom tidigare...och på min fråga om detta blir kostsamt, "vad gör vi då?", så sa han att "vi löser det", så det verkar va en reko kille!)

Men, om nån har haft erfarenhet om någon av händelserna så får ni göran kommentera ändå!

Last edited:
kan lätt bli så om man tappar hojen i backen, lossa skruvarna till gaffelbenen och vrid det rätt. Får jag göra i princip varje gång jag lägger hojen, inget att vara orolig över. :tummenupp

Prova att lossa hjulbulten istället, det brukar funka det med och det är bara EN bult. :tummenupp
(Förutsatt att det bara vridit sig, är nåt krokigt blir det en annan situation).

Jämför hur mycket mellanrum du har mellan styrändarna och tanken vid max styrutslag åt bägge hållen. Har han åkt ikull kan ena sidan av styret blivit lite böjd, eller ena styrpinnen om det är ett delat styre på den där modellen.

Kolla om gaffelbenen är parallella. Lägg ett kvastskaft eller liknande tvärs över gaffeln genom framhjulet och ett till uppe vid styrhuvudet. De skall vara parallella. Är de inte det är det bara att lossa på bultarna som klämmer fast benen i styrhuvudet, vrida till det rätt och tighta till. Borde ha rätt stor sannolikhet att rätta till det hela!

Kolla även så hojen spårar, d v s att bakhjulet står rakt mot framhjulet. Syfta bakifrån längs en planka eller kontrollera så att bakhjulet går i samma spår som framhjulet då du rullar hojen längs en rak linje.

Jag är långtifrån en expert, men jag har lyckats få några hojar att "gå snett" och även rätat till det... :)

OK, tack för alla svar allihopa.... :tummenupp

Nu när jag prata me han nyss så bedyrade han att det verkligen inte hänt något annat än att den vält en gång...(de får man ju ta, sånt händer ju)

Nån som varit med om liknande punka då??? Däcket bara pang bom blir tomt!...och sen går det att fylla på igen....

Ventil error?? :va

..tänker ändå byda bakdäck(slitet, priset vart nedsatt, så de räkna ja med)...o ja byter nog slang samtidigt så man får ny ventil!

mkillen skrev:
2103885 OK, tack för alla svar allihopa.... :tummenupp

Nu när jag prata me han nyss så bedyrade han att det verkligen inte hänt något annat än att den vält en gång...(de får man ju ta, sånt händer ju)

Nån som varit med om liknande punka då??? Däcket bara pang bom blir tomt!...och sen går det att fylla på igen....

Ventil error?? :va

..tänker ändå byda bakdäck(slitet, priset vart nedsatt, så de räkna ja med)...o ja byter nog slang samtidigt så man får ny ventil!

som dom säger...ofta bara o skruva upp o vrida till allt..
lätt att de vrider sig bara den står på stödet o ramlar..

de där med bakdäcket har jag för mig jag har upplevt..
ventilen som kärva lite..
kan vara gruskorn o annat likn som kommt in o släppt ut luften..
håller luften nu är de nog ingen fara.

ozeo skrev:
2104048 som dom säger...ofta bara o skruva upp o vrida till allt..
lätt att de vrider sig bara den står på stödet o ramlar..

de där med bakdäcket har jag för mig jag har upplevt..
ventilen som kärva lite..
kan vara gruskorn o annat likn som kommt in o släppt ut luften..
håller luften nu är de nog ingen fara.

oki....ja, hoppas de va en tillfällighet....man blir ju lite nojjig....hade inte varit kul o fladdrat av hojjen i 100 km/h....brr :3freak

mkillen skrev:
2104177 oki....ja, hoppas de va en tillfällighet....man blir ju lite nojjig....hade inte varit kul o fladdrat av hojjen i 100 km/h....brr :3freak
Sluta noja nu! Ut och skruva på gaffelbenen och kör istället! :tummenupp

philsson skrev:
2104198 Sluta noja nu! Ut och skruva på gaffelbenen och kör istället! :tummenupp

jodå, har varit ute o kört en hel del! trist nog så vakna man sjuk i morse....men de blir nog en sväng efter jobbet ändå!...

..ska förbi en meck på torsdag...byta bakdäck & slang o sen så ska de kolla på styret/gaffeln...

mkillen skrev:
2112839 jodå, har varit ute o kört en hel del! trist nog så vakna man sjuk i morse....men de blir nog en sväng efter jobbet ändå!...

..ska förbi en meck på torsdag...byta bakdäck & slang o sen så ska de kolla på styret/gaffeln...
Gött. Hoppas det löser sig. :tummenupp
Surt med förkylningen. :gnissla

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026