Ingen värme i bilen

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Skrev tidigare en tråd "kallvärme i bilen" eller nåt sånt, där jag inte fick ngn värme i kupen trots att motor tempen låg på 100 grader.
Bilen i fråga är en S40 med ECC.

Lämnade in den på volvo i hallstahammar då v-ås hade fetlång kö.
Ringer mig idag och säger att jag knappt hade kylarvätska kvar i bilen då locket låg på sidan. Det hade dom tydligen glömt att lägga tillbaka på servicen jag gjorde i västerås för 500 mil sedan.

Det jag undrar är om det inte kommer någon värme i fläkten om motorn inte blir ordentligt kyld?

Det dom debiterar mig för är som följer:
*Termostatpaket samt byte av den.
* Kylarvätska till klimatorn
* Avläsning felkoder
* Konstaterade felkoder, (ECC-431 fläkthastighetsväljare / ECC-312 temp spjällmotor, ej åtgärdat.
* Felkoder avlästa och nollställda. Kontroll att felkoder är raderade efter funktionskontroll av värme. Ej åtgärdat

Tydligen så fungerade värmen nu efter att han fyllt på kylarvätska och bytt termostat. Han gjorde inget med ECC koderna förutom att nollställa och dom kom inte tillbaka.

Berodde detta på att jag inte haft kylarvätska som frågan ovan oxo lyder?

Tacksam för svar då dom ringer tillbaka imorgon då jag inte betalade detta.

// Opti

Det är kylarvätskan som bär med sig värmen in i bilen till en omvänd kylare(dom ser lika ut) ett element för att vara exakt.
Så är det lite kylarvätska sä blir det inte varmt. I bilen alltså, motorn blir rejält varm om man har alldeles för lite.
Vi hade en kund som hade fått en kylarslang kapad av en remskiva, motorn gick varm och när den gjorde det så började den gå tungt.
När det tog emot växlade han ner och fortsatte gasa bara, titta på mätaren hade han inte en tanke på.

Resultat: Fetskuren motor, Kåpan över tändstiften var men tvungen att bryta bort då den smält fast i toppen, den plasten är ju inte heller precis värmekänslig.

Varför var det dåligt med kylarvätska ? Det kollar man ju själv - det är bara att lyfta på motorhuven och lossa kylarlocket (om det inte ligger bredvid) och titta efter... så slipper man såna där onödiga "fel" och behöva slanta upp för service som du kunde gjort själv.

TomK skrev:
Varför var det dåligt med kylarvätska ? Det kollar man ju själv - det är bara att lyfta på motorhuven och lossa kylarlocket (om det inte ligger bredvid) och titta efter... så slipper man såna där onödiga "fel" och behöva slanta upp för service som du kunde gjort själv.

Kylarvätskan fyllde dom på 7500 mila servicen förra månaden. Fann ingen anleding att kolla upp det heller med tanke på ovanstående.

Får tacka för alla finfina svar.. behöver lite kött på benen när dom ringer imorgon.

Optimalt skrev:
----------------------------------
Lämnade in den på volvo i hallstahammar då v-ås hade fetlång kö.
Ringer mig idag och säger att jag knappt hade kylarvätska kvar i bilen då locket låg på sidan. Det hade dom tydligen glömt att lägga tillbaka på servicen jag gjorde i västerås för 500 mil sedan.
-------------------------------------
// Opti
500 mil utan att ens lyft motorhuven för en snabbkoll?! :7peta Ok att det kan slarvas men det e inte fel att slå en koll på olja o vatten då o då... Som du säkert lärt dig nu.. :hej

Hade ungefär samma problem med min S70 förra veckan. Då bytte jag termostaten i motorn, och vips så började värmen komma.
Hade iofs värme i den innan men det tog en jäkla tid mot vad det ska ta för att få värme i den.
Termostaten kostade mig 150 pix!

Lycka till med ditt ärende iaf!

alakhai skrev:
500 mil utan att ens lyft motorhuven för en snabbkoll?! :7peta Ok att det kan slarvas men det e inte fel att slå en koll på olja o vatten då o då... Som du säkert lärt dig nu.. :hej
Äh sån är jag mot min bil med, behöver jag inte fylla på spolarvätska så lyfter jag nog inte på locket i onödan.
Men om min motor hade nått 100grader utan anledning så hade jag garanterat kollat kylvätskenivån. Tror tyvärr inte att du kommer undan denna räkning. Jämför: Ska killen som skiftade till vinterdäck på din bil stå för att det är lite luft 500 mil senare? Vissa saker är upp till föraren att märka.

Btw har inte en sån bil lampa för låg kylnivå?

Hmm.. vågar jag nämna vilka bilmärken jag jobbar med?... :rolleyes:

Se till att ha papper framför dig på 7500 mila servicen du precis gjort. Hade du gjort den hos oss hade det följt med ett serviceprotokoll där du ser att de kollar kylarvätskan bland många andra saker. Protokollet är underskrivet av mekaniker.

Har de tabbat sig och felen har uppstått p.g.a. deras misstag ska du givetvis inte betala en spänn. Du har dessutom fått ta dig tid att vara utan bilen en gång till för att de inte gjort de dom ska. Stod de för lånebil under tiden? har de erbjudit dig kompensation?.. Helt enkelt: vad har dom gjort för dig?

Jag är än sålänge bara provanställd som servicerådgivare, men hoppas på att få fortsätta då jag verkligen älskar mitt jobb som jag fortfarnde håller på att lära mig. För mig är det viktigt att kunna erbjuda en bra service av våra kunder, och att hitta lösningar som passar påde kunden och oss om det är något som skulle strula.
Vi får ta väldigt mycket skit, men det uppvägs av dom gånger man känner att man gjort ett bra jobb och kanske vänt attityden på en kund så de går från oss nöjda. Jag har lärt mig att kunden faktiskt inte alltid har rätt, men det har inte vi heller..

/Anneli

(oj vad långt det blev.... :notme )

Vilka påhopp... 100 grader är inte överdriven temperatur tycker jag... Dessutom så går min bil på bensin inte på kylarvätska. Efter 500 mil ska det vara lika mycket kvar i den som när den fylldes.

Att det inte kommer någon värme i kupen kan oxo bero på en hel del andra saker när man har ECC. Finns bla en hel del reglage och spjäll som ska vara syncade samt att den styrs av ett program som det oxo kan ha blitt fel på.

Gulsnabbtrajja - Vi kan åka till månen, varför skulle vi inte då kunna bygga en dator av endast returpapper? skitbra jämförelse

Gulsnabbtrajja skrev:
Äh sån är jag mot min bil med, behöver jag inte fylla på spolarvätska så lyfter jag nog inte på locket i onödan.
Men om min motor hade nått 100grader utan anledning så hade jag garanterat kollat kylvätskenivån. Tror tyvärr inte att du kommer undan denna räkning. Jämför: Ska killen som skiftade till vinterdäck på din bil stå för att det är lite luft 500 mil senare? Vissa saker är upp till föraren att märka.

Btw har inte en sån bil lampa för låg kylnivå?

Visst är det så. Men sen finns det folk som faktiskt förväntar sig att bilen ska gå och gå utan minsta problem mellan service tillfällena. Går sen bilen sönder en tid efter servicen är det SJÄLVKLART vi som gjort nåt konstigt. Exempel som att någon skulle komma in och göra ett enkelt oljebyte, sen efter en vecka komma in o tala om att t.e.x. centrallåset minsann inte har fungerat sen vi hade bilen inne, och då måste det bero på oss givetvis. :3freak
Men innan man kan vara säker måste man rodda lite i fallet. Gäller både kund och verkstad. Sen kan man förhoppningsvis komma fram till ett beslut som gör bägge parter nöjda..

Anneli.a skrev:
Hmm.. vågar jag nämna vilka bilmärken jag jobbar med?... :rolleyes:

Se till att ha papper framför dig på 7500 mila servicen du precis gjort. Hade du gjort den hos oss hade det följt med ett serviceprotokoll där du ser att de kollar kylarvätskan bland många andra saker. Protokollet är underskrivet av mekaniker.

Har de tabbat sig och felen har uppstått p.g.a. deras misstag ska du givetvis inte betala en spänn. Du har dessutom fått ta dig tid att vara utan bilen en gång till för att de inte gjort de dom ska. Stod de för lånebil under tiden? har de erbjudit dig kompensation?.. Helt enkelt: vad har dom gjort för dig?

Jag är än sålänge bara provanställd som servicerådgivare, men hoppas på att få fortsätta då jag verkligen älskar mitt jobb som jag fortfarnde håller på att lära mig. För mig är det viktigt att kunna erbjuda en bra service av våra kunder, och att hitta lösningar som passar påde kunden och oss om det är något som skulle strula.
Vi får ta väldigt mycket skit, men det uppvägs av dom gånger man känner att man gjort ett bra jobb och kanske vänt attityden på en kund så de går från oss nöjda. Jag har lärt mig att kunden faktiskt inte alltid har rätt, men det har inte vi heller..

/Anneli

(oj vad långt det blev.... :notme )

Håller med, har du kvitta på förra servicen så ska du inte betala för felet som uppstått. Det var inte du som gjorde fel utan dom. Dock kan man ju lyfta på huven o kolla någon gång ibland utan o skämmas :rolleyes:

Men som sagt klart du inte ska betala om dom gjort fel och du kan bevisa det med ex ett kvitto.

Optimalt skrev:
Vilka påhopp... 100 grader är inte överdriven temperatur tycker jag... Dessutom så går min bil på bensin inte på kylarvätska. Efter 500 mil ska det vara lika mycket kvar i den som när den fylldes.
Som vädret är just nu är det ju rätt så hög temp. Inte menat som påhopp, sorry. Jag tycker bara att 500 mil är rätt så långt från service för att kunna bevisa att felet kommer därifrån. Och hade du öppnat huven bara det minsta innan inlämning så hade du ju upptäckt felet. Hela motorrummet bör ju varit fyllt med glykol, expansionskärlet tömt och locket borta.
För att sticka ut hakan lite till så tror jag sällan att ett ECC program ballar ur totalt eller ventiler kommer i osynk så pass så det inte kommer en gnutta värme.

För att återgå till huvudfrågan så har ju redan SeikO svarat på den, visst var det därför det blev kallt i bilen, värmen från motorn går ju in i kupens värmepaket med kylvattnet .

Gulsnabbtrajja skrev:
Som vädret är just nu är det ju rätt så hög temp. Inte menat som påhopp, sorry. Jag tycker bara att 500 mil är rätt så långt från service för att kunna bevisa att felet kommer därifrån. Och hade du öppnat huven bara det minsta innan inlämning så hade du ju upptäckt felet. Hela motorrummet bör ju varit fyllt med glykol, expansionskärlet tömt och locket borta.
För att sticka ut hakan lite till så tror jag sällan att ett ECC program ballar ur totalt eller ventiler kommer i osynk så pass så det inte kommer en gnutta värme.

För att återgå till huvudfrågan så har ju redan SeikO svarat på den, visst var det därför det blev kallt i bilen, värmen från motorn går ju in i kupens värmepaket med kylvattnet .

lugnt ^^

Visst kanske jag skulle öppnat huven men alla jag pratat menade på att det var inte mycket man kunde göra själv osv osv... så jag orkade inte ens börja med det utan anade det värsta direkt, lite dumt kanske men jag gillar inte att mecka bil ;)

Glykolen har ju inte heller runnit ut på en gång utan jag har hunnit till kiruna tur/retur samt några vändor till sthlm. Det var bara en dag som det inte längre blev varm i bilen.

Har hur som helst fått svaret på min fråga och ska ta upp det med dom imorgon och se va vi kommer fram till... :bow

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här gick det:

Ingen ringde till mig utan jag fick ringa till dom och fråga.
Pratade med en kille på volvo västerås som ringde till sina kollegor i hallsta och därefter ringde han upp mig igen och sa att dom tog räkningen. Han sa direkt att det var deras fel och att jag inte skulle behöva betala den räkningen.
Bad att få ett papper på att dom tabbat sig oxo och det var inte heller några problem alls.... tack du trevliga service kille

Bra att han var så tillmötesgående för jag var lite småirriterad på hallstahammars mekaniker som trots att han visste historien ändå skulle debitera mig för felsökning och termostater ( - kylarvätskan :rolleyes: ) .

Har den gått lågt på kylarvatten så har du förmodligen fått luft i värmepaketet. Det finns en luftnippel på slangen till eller på värmepaketet. Lufta lite
tills det slutar bubbla och enbart kommer kylarvatten - då bör du har fått värmen tillbaka.

/han som bytte kupéfläkt på Ådin i helgen - å luftade värmepaketet

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back