Ingen tomgång, konstiga förgasare, Kawasaki z1100

xzy12345

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
1987; honda; xr600
Nu har jag för tredje gången rivit förgasarna och letat fel på kawwan, z1100 från 82. Det sitter fyra mikuniförgasare på den. Tanken var först att rengöra förgasarna och kolla så att allt stod rätt till (allt fungerade men hojjen har gått 8000mil, 1000 i min ägo utan kontroll), samt montera luftfilter då det innan bara var en tom plastbox utan filter. Därefter vakuumklocka dom med en carbtune pro. Jag har även bytt packning, oring till lågfartsmunstycket(?) samt bytt den fjäderbelastade vakuumskruven för att synka förgasarna (räknade varven för varje förgasare och drog in dom nya lika långt).

Hojjen startar men går inte på tomgången och går alldeles för långsamt tillbaks till låga varv. Ställer jag upp tomgången lite så sticker varvtalet till 5000 direkt.

Ljudet är lite dåligt på filmen. Strax innan filmen slutar så står varvtalet still på ~5000rpm.

Det jag kollat:
*Smuts i förgasarna
*Trotteln och nålen går lätt
*Gummimembranet i förgasarna ser helt ut
*Provat tejpa igen förgasarna för att få lite motstånd på luftflödet
*Kontrollerat gasvajern, hantaget och den mekaniska 1-4 anordningen för gasen

Förgasarna är något osynkade enligt vakuumklockan. Dock inte så osynkade att jag tycker den ska bete sig såhär. Det går heller inte att synka den då jag inte kan få till en tomgång på den...

Kan insuget ha fått någon lite spricka som inte syns? Borde den bete sig såhär med en spricka i insuget?

All hjälp hur jag ska felsöka och vad det kan vara uppskattas!

/Mattias

Spraya startgas kring fuggar och insug för att leta efter tjuvluft. Det är ju så snabbt och enkelt gjort så det skulle jag ha börjat med.

Den där "fjäderbelastade vakuumskruven" är väl ändå inte till för att synka förgasarna, utan för att justera bränsle/luftblandningen vid tomgång/lågvarv.

Det låter som att den går bra snålt hojen, ifall det är så att den går ner i varv mycket långsamt. Jag skulle börja med att skruva ut varje skruv 1,5 varv och se om jag fick tomgång då. Se om den går ner i varv lika långsamt. Får den för mycket/lite soppa på tomgången brukar man kunna märka det genom att blippa till på gasen.
-Går den tillbaka långsamt till tomgång eller stannar till på vägen drar den tjyvluft eller får för lite bränsle.
-Går den tillbaka som den ska men fortsätter under tomgångsvarvet för att sedan klättra upp igen får den för mycket bränsle.

Det ska dock kollas på en given temperatur (normal brukstemperatur) då den beter sig annorlunda beroende på hur varm motorn är. Lämpligt är väl att kolla runt 70-75grader.

Den där "fjäderbelastade vakuumskruven" är väl ändå inte till för att synka förgasarna, utan för att justera bränsle/luftblandningen vid tomgång/lågvarv.

Det låter som att den går bra snålt hojen, ifall det är så att den går ner i varv mycket långsamt. Jag skulle börja med att skruva ut varje skruv 1,5 varv och se om jag fick tomgång då. Se om den går ner i varv lika långsamt. Får den för mycket/lite soppa på tomgången brukar man kunna märka det genom att blippa till på gasen.
-Går den tillbaka långsamt till tomgång eller stannar till på vägen drar den tjyvluft eller får för lite bränsle.
-Går den tillbaka som den ska men fortsätter under tomgångsvarvet för att sedan klättra upp igen får den för mycket bränsle.

Det ska dock kollas på en given temperatur (normal brukstemperatur) då den beter sig annorlunda beroende på hur varm motorn är. Lämpligt är väl att kolla runt 70-75grader.

Stort tack!

Jag ska hålla mig till muskeldrivna motorfria alternativ tror jag, haha...

Efter tre varv på blandskruvarna höll sig tomgången och varvtalet gick ner mycket fortare (inte jättefort dock) Insåg även att synkroniseringen görs via den mekaniska bryggan som gasvajern är kopplad till...

Kan det vara idé att dra alla skruvarna till botten och dra ut dom exakt lika många varv? Det var bara dom två i mitten som var lika då jag bytte skruvarna.

Jag lär även grejja en flaska startgas imorrn och se om det händer något. :)

/Mattias

Stort tack!

Jag ska hålla mig till muskeldrivna motorfria alternativ tror jag, haha...

Efter tre varv på blandskruvarna höll sig tomgången och varvtalet gick ner mycket fortare (inte jättefort dock) Insåg även att synkroniseringen görs via den mekaniska bryggan som gasvajern är kopplad till...

Kan det vara idé att dra alla skruvarna till botten och dra ut dem exakt lika många varv? Det var bara dom två i mitten som var lika då jag bytte skruvarna.

Jag lär även grejja en flaska startgas imorrn och se om det händer något. :)

/Mattias

Tre varv är mycket om dom stod som innan rengöringen. Antagligen har någon vart där och skruvat istället för att göra rent förgasarna, saknades ju luftfilter dessutom :p
Se till att du har gott om tid på dig ifall du ska ställa blandskruvarna ordentligt. Är inte ovanligt att de två mellersta fuggarnas blandskruvar står olika de yttre, varför vet jag faktiskt inte men det brukar ofta bli så om man ställer dom i bänk. (läs: dom som kan:p)

Nu när du har tomgång så kan du börja justera skruvarna, skruvar du in dom får du mindre soppa på tomgång och tvärt om.
Ställ tomgången lågt, runt 900varv. Skruva sedan in skruven på fugge1 tills du hör att motorn börjar tappa varv, skruva sedan ut den tills den börjar gå kasst igen. Räkna varven och ställ skruven mitt emellan, gör likadant på de andra 3 förgasarna. Antagligen så har tomgången gått upp några hundra varv nu. Vill du finjustera mer så ställer du ner tomgången igen och börjar om. Låg tomgång är för att du ska lättare höra när den börjar gå dåligt.

Edit: Rekommenderar dig dock att synka förgasarna först om det behövs, annars är det svårt att få till det bra. Synka 1:an till 2:an, sedan 3:an till 4:an, och tillsist 2:an till 3:an :)

Last edited:
hej
dra inte in blandskruvarna hårt i botten då går spetsarna av på dom (mässing)
bara så du anar att dom är max inskruvat ,om du vill räkna varv vill säga

hej
dra inte in blandskruvarna hårt i botten då går spetsarna av på dom (mässing)
bara så du anar att dom är max inskruvat ,om du vill räkna varv vill säga

Är väl inte spetsarna som går av eftersom det finns en kanal som dom går i, drar du in skruvarna max så kan man ju se topparna inne vid spjällen. Är det inte så att man inte ska dra dom hårt för att man då riskerar att deformera mässingen som gör att den inte håller tätt och t ex. ger ojämn soppatillförsel?

Rätta mig om jag har fel, bara undrar :)

dom är koniska så drar du lite hårt så låser dom sej kanske o kan gå av när man backar skruven,
säjer inte att det måste hända .bara att det har hänt o då är det nästan gonatt med den fuggen
ett smärrehelvete o tur att få bort den lilla spetsbiten som sticker in i förgasarhålet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti