Dålig tomgång, ojämn körning, hackigt osv.

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Jag har en kawa z750 och har servat den, allt är orginal förutom min ljuddämpare.
Jag har upplevt redan innan jag bytte ljuddämpare att den gick lite dåligt. Svårt att säga om de blev värre eller inte men skulle tro det då jag bytte dämparen.


1. I tomgång så går varierar den på ca. 500 varv.
2. Sätter jag den på 1050-1150 i tomgång (enl. manualen) så känns det som den håller på att dö
3. För att undvika (2.) så har jag justerat tomgången till 1200-1500 varv.
4. Hojjen går jämnare om jag får ha choken på i 5-10minuter
5. I 1-2 växel låga varv så går den ojämnt, håller jag en exakt hastighet så ligger varvet bra osv. men den guppar framåt nästan. blir bättre i 3-4 och ej märkbart i 5ans växel.
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo :lol Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.

Jag har ingen aning när någon var på ventiljusteringen senast då jag har bara ägt maskinen i något år. Har gått precis över 1000 mil och enl. servicen ska man kolla bl.a. förgasar synken, valve clearance check, air suction valve check, osv.

Det jag undrar först och främst är vad ni tror det är. Har självklart läst om liknande problem och om jag skulle gå vidare med detta, i vilken ordning ska jag göra det?
Just nu har jag inte pengar till att lämna in den för att kolla ventilen men resten kan jag nog kolla själv.
Om man skulle göra en steg-för-steg.. Göra rent förgasaren? 4cyl, förgasar sync? justera piloten? något annat?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man synkar inte gasarna om man inte vet att ventilspelet är korrekt.

Men har den gått bara 1000 mil är det förmodligen skit nånstans...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Möjligt att den gick lite magert innan byte av ljuddämpare och nu ännu magrare med öppet slip-on. Själv skulle jag nog testat att öka på lågfarten 1/4 varv åt gången.
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Jag skulle börja att synca, men det är för att jag har utrustning för det liggande. Dock, behöver det syncas så beror det ofta på att spelen ställt om sig i ventilerna.

Kan du rengöra en förgasare kan du ställa ventiler, no worrys.

http://www.riderforums.com/zr-7-maintenance/52880-zr-7s-valve-adjustment-pics-1-a.html

Att inspektera dem kan jag nog men vågar inte på mig ventilerna utan någon kunnig på plats :)

Man synkar inte gasarna om man inte vet att ventilspelet är korrekt.

Men har den gått bara 1000 mil är det förmodligen skit nånstans...

Jo det är sant visseligen. men skit någonstans? Det enda jag kan tänka på är förgasare, bränslefilter, möjl. slangar

Möjligt att den gick lite magert innan byte av ljuddämpare och nu ännu magrare med öppet slip-on. Själv skulle jag nog testat att öka på lågfarten 1/4 varv åt gången.

Tack
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.

Din beskrivning av ljudet fick mig att minnas en gammal goding. :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=92mFlANJ3Ew
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Googlade runt lite, och den är tydligen känslig för ventiler och förgasarsync, mer än genomsnittet.

Detta skall kollas var 1000 mil enligt manualen.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top