Jag har en kawa z750 och har servat den, allt är orginal förutom min ljuddämpare.
Jag har upplevt redan innan jag bytte ljuddämpare att den gick lite dåligt. Svårt att säga om de blev värre eller inte men skulle tro det då jag bytte dämparen.
1. I tomgång så går varierar den på ca. 500 varv.
2. Sätter jag den på 1050-1150 i tomgång (enl. manualen) så känns det som den håller på att dö
3. För att undvika (2.) så har jag justerat tomgången till 1200-1500 varv.
4. Hojjen går jämnare om jag får ha choken på i 5-10minuter
5. I 1-2 växel låga varv så går den ojämnt, håller jag en exakt hastighet så ligger varvet bra osv. men den guppar framåt nästan. blir bättre i 3-4 och ej märkbart i 5ans växel.
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.
Jag har ingen aning när någon var på ventiljusteringen senast då jag har bara ägt maskinen i något år. Har gått precis över 1000 mil och enl. servicen ska man kolla bl.a. förgasar synken, valve clearance check, air suction valve check, osv.
Det jag undrar först och främst är vad ni tror det är. Har självklart läst om liknande problem och om jag skulle gå vidare med detta, i vilken ordning ska jag göra det?
Just nu har jag inte pengar till att lämna in den för att kolla ventilen men resten kan jag nog kolla själv.
Om man skulle göra en steg-för-steg.. Göra rent förgasaren? 4cyl, förgasar sync? justera piloten? något annat?
Jag har upplevt redan innan jag bytte ljuddämpare att den gick lite dåligt. Svårt att säga om de blev värre eller inte men skulle tro det då jag bytte dämparen.
1. I tomgång så går varierar den på ca. 500 varv.
2. Sätter jag den på 1050-1150 i tomgång (enl. manualen) så känns det som den håller på att dö
3. För att undvika (2.) så har jag justerat tomgången till 1200-1500 varv.
4. Hojjen går jämnare om jag får ha choken på i 5-10minuter
5. I 1-2 växel låga varv så går den ojämnt, håller jag en exakt hastighet så ligger varvet bra osv. men den guppar framåt nästan. blir bättre i 3-4 och ej märkbart i 5ans växel.
6. Kör jag i en jämn hastighet oavsett växel så låter det som om luften från ljuddämparen är ojämn, wioowiooowioo Eftersom jag har höjt DB nivåen rätt mkt så hör jag mkt tydligt att något inte går riktigt som det ska.
Jag har ingen aning när någon var på ventiljusteringen senast då jag har bara ägt maskinen i något år. Har gått precis över 1000 mil och enl. servicen ska man kolla bl.a. förgasar synken, valve clearance check, air suction valve check, osv.
Det jag undrar först och främst är vad ni tror det är. Har självklart läst om liknande problem och om jag skulle gå vidare med detta, i vilken ordning ska jag göra det?
Just nu har jag inte pengar till att lämna in den för att kolla ventilen men resten kan jag nog kolla själv.
Om man skulle göra en steg-för-steg.. Göra rent förgasaren? 4cyl, förgasar sync? justera piloten? något annat?
Last edited: