Ingen strypning, tack!

webbmannen

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
Yamaha Fazer 600
Hej,

Här kommer en fråga till någon insatt i vad som gäller för strypning på hojar:
Jag har tittat på ett par hojar som jag är intresserad av, men tyvärr är båda registrerade som strypta trots att de inte är det, vilket jag skulle vilja rätta till för att undvika möjliga trubbel med försäkringsbolaget, polisen, besiktningen, etc i framtiden (måhända det är rätt riskfritt att åka felregistrerad hoj, men jag gillar att göra rätt för mig).

Så frågan blir: Hur gör jag för att se till att inte få några problem med att köra på den fulla (ursprungliga) effekten i hojen?

1) Behöver jag "bänka" hojens prestanda eller räcker det med att bilprovningen vet att det är ursprunglig (typgodkänd) prestanda på den? Var kan man göra det och vad kostar det?

2) Antar att jag behöver registreringsbesiktiga hojen på nytt... vad kostar det?

Tacksam för hjälp,
Webbmannen

webbmannen skrev:
2359375 Hej,

Här kommer en fråga till någon insatt i vad som gäller för strypning på hojar:
Jag har tittat på ett par hojar som jag är intresserad av, men tyvärr är båda registrerade som strypta trots att de inte är det, vilket jag skulle vilja rätta till för att undvika möjliga trubbel med försäkringsbolaget, polisen, besiktningen, etc i framtiden (måhända det är rätt riskfritt att åka felregistrerad hoj, men jag gillar att göra rätt för mig).

Så frågan blir: Hur gör jag för att se till att inte få några problem med att köra på den fulla (ursprungliga) effekten i hojen?

1) Behöver jag "bänka" hojens prestanda eller räcker det med att bilprovningen vet att det är ursprunglig (typgodkänd) prestanda på den? Var kan man göra det och vad kostar det?

2) Antar att jag behöver registreringsbesiktiga hojen på nytt... vad kostar det?

Tacksam för hjälp,
Webbmannen

Jag antar att du har fullt kort och isf spelar det ingen roll eftersom
försäkringen iaf räknas på ursprungseffekten, du gör dessutom inget olagligt
eftersom du har A utan begränsning.

cleaner skrev:
2359569 Jag antar att du har fullt kort och isf spelar det ingen roll eftersom

Har funderat på detta också, min e ju strypt till 37 kW på pappret, men kan för mitt liv inte tro att den är det i verkligheten, har inte haft ork att titta efter ordentligt än.

Så till funderingen; Vad säger Harry Haffa om att man sitter på en hoj som inte har papper som stämmer vid ev. olycka?

/M

Med A obeg så är det väl bara att regbesikta med full effekt? Som sagt så försäkras hojen på full effekt hur som helst vad jag förstår.
Annars är det väl just vid en olycka det är störst chans att fb eller polis bråkar om strypningen. Du åker ju aldrig på olovlig körning med obegränsat kort.

GeFeldz skrev:
2359602 Med A obeg så är det väl bara att regbesikta med full effekt? Som sagt så försäkras hojen på full effekt hur som helst vad jag förstår.
Annars är det väl just vid en olycka det är störst chans att fb eller polis bråkar om strypningen. Du åker ju aldrig på olovlig körning med obegränsat kort.

Jag förstår dock inte varför dom skulle bråka?

Ringde bilprovningen och kollade, så för alla undrande, såhär ligger det till:

1. Plocka bort strypningen om den är kvar
2. Boka in ny registreringsbesiktning på bilprovningen. Inga intyg, tester eller liknande behövs om man återställer den till ursprunglig effekt. Pris: 600:-

Vid en rundringning till ett par försäkringsbolag verkar det som om vissa av bolagen baserar premien på den registrerade effekten, dock inte alla.

Trist om det blir lite dyrare, men skönt att slippa bråk om behöver få ut pengar på försäkringen.

Webbmannen

webbmannen skrev:
2359683 Ringde bilprovningen och kollade, så för alla undrande, såhär ligger det till:

1. Plocka bort strypningen om den är kvar
2. Boka in ny registreringsbesiktning på bilprovningen. Inga intyg, tester eller liknande behövs om man återställer den till ursprunglig effekt. Pris: 600:-

Vid en rundringning till ett par försäkringsbolag verkar det som om vissa av bolagen baserar premien på den registrerade effekten, dock inte alla.

Trist om det blir lite dyrare, men skönt att slippa bråk om behöver få ut pengar på försäkringen.

Webbmannen

Tack för det! Trodde att en omregistrering behövdes. Känns ändå rätt ur många synvinklar att ha rätt papper på rätt hoj, om inte annat vid försäljning. Känns osriöst att behöva förklara ngt som är ologiskt.

/M

1 Du behöver ett skrivet intyg av en mc-verkstad att mc´n är
återställd till orginalefekt

2 Ca 650 Kr

Detta var jag fick för besked igår när jag besiktigade och
dom gav en anmärkning i protokolett att ny reg-bes måste göras

jag sa till mitt fb att den inte var stryp så att det inte skulle bli strul vid en ev olycka

De kan säga en sak när du tecknar försäkringen och en helt annan när du ska försöka få ut pengar för den... Står det fel i regbeviset så kan de bråka även om de "går efter ursprungseffekten, enligt säljaren"
Mycket klokt att fixa till detta med tanke på obeg kort.

cleaner skrev:
2359569 Jag antar att du har fullt kort och isf spelar det ingen roll eftersom

Varför skulle det helt plötsligt inte vara olagligt att köra omkring med mer motoreffekt än vad fordonet är registreringsbesiktat med ?????

Nu är ju den här tråden rätt gammal, men jag kunde inte låta bli - eftersom det var nån typ av sådan här tråd jag letade efter...

Står det inte nånstans att man INTE ska svara i dessa trådar om man inte har torrt om fötterna! Kolla att du har FAKTA!!! Sluta gissa / tramsa / chansa ...

Köpte själv en hoj i somras som var strypt på pappret...

Smäller du me hojjen och inte reg-bevis stämmer med din försäkring - adjö me pengar. Kan även hända om du har "betalat" för full effekt enl försäkring.

Du kan mycket väl åka dit eftersom du kör med en hoj som är reg-bes för 25kW men den utvecklar mer... ( Även om den från början var gjord för t.ex 100kW )

Du behöver intyg från en mc-verkstad att de tagit bort strypningen...

Tack för mig...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back