Ingen skillnad på R1 o R6 ?

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
Ska engång för alla få svar på detta hoppas jag ...jag ska börja ta kortet ,ska övningköra med en polare samtidigt ta en 10 lektioner paket på skolan,nu till den stora frågan ,som jag frågat runt så e det inte mycke skillnad på en R1 o R6 såklart så skiller dom på hk. :va men vad passar för mig som har kört alllt utom tungt mc.....mvh

R1-benji skrev:
Ska engång för alla få svar på detta hoppas jag ...jag ska börja ta kortet ,ska övningköra med en polare samtidigt ta en 10 lektioner paket på skolan,nu till den stora frågan ,som jag frågat runt så e det inte mycke skillnad på en R1 o R6 såklart så skiller dom på hk. :va men vad passar för mig som har kört alllt utom tungt mc.....mvh

Du har ju en R1 (enligt profilen) så då borde du väl veta :va

Annars så:
R1 tyngre och bängligare i hanteringen jämfört med R6
R1 har mycket mer kraft över hela registret än R6
R1 mer svårkörd än R6
R1 mycket roligare än R6 :)

R1-benji skrev:

testa båda två å känn vilken som känns bäst för dig...det är nog det ända å göra...lycka till med hojköpet :tummenupp

japp har redan köpt en 98 r1...men så tappade en kompis när han skulle ta hem hojen efter 5 km...han har mc kort men ingen hoj...hade på sig hjälm o hanskar, ingen ryggskenna eller ställ,slogs i en stolpe o bröt nacken.han mår bättre nu o e på fötterna men med stållpinnar inborrade i skallen som stöd...dom kommer av o typ två månader,såg hela krashen när vi körde bakom honom...allt detta i 65 km i timme i en kurva.saker o tyng händer jag vet...men så ni förstår att man blir lite skeptiskt....

R1-benji skrev:
japp har redan köpt en 98 r1...men så tappade en kompis när han skulle ta hem hojen efter 5 km...han har mc kort men ingen hoj...hade på sig hjälm o hanskar, ingen ryggskenna eller ställ,slogs i en stolpe o bröt nacken.han mår bättre nu o e på fötterna men med stållpinnar inborrade i skallen som stöd...dom kommer av o typ två månader,såg hela krashen när vi körde bakom honom...allt detta i 65 km i timme i en kurva.saker o tyng händer jag vet...men så ni förstår att man blir lite skeptiskt....
va det din hoj han körde ikull med eller?

M:et skrev:
R1 tyngre och bängligare i hanteringen jämfört med R6
R1 har mycket mer kraft över hela registret än R6
R1 mer svårkörd än R6
R1 mycket roligare än R6 :)
Det där sista går ju diskutera :hihi

Just R1an har jag inte kört, jämför R6 å CBR1000RR. R6an är betydligt mer lätthanterad, och jag tycker den har roligare karaktär. Det är lättare å bli lurad med mer hästakrafter, speciellt på CBRen då den bara skjuter iväg utan att det reser sig och utan att den blir de minsta orolig. Det går helt enkelt fortare än man tror när man tittar ner. Ska man använda sin sporthoj som touringhoj är det bekvämare register på 1000cc. Sen är man väl coolare framför korvmojjen på en 1000cc också. R1an verkar ju gå lättare på bakhjulet också.

Aja, jag föredrar iaf R6an för den typ av körning jag håller på med. Körning alltså. :hihi

Köp en R6:a. Är du duktig kan du iaf dra R1:or på krokiga vägar samt bankörningar. Fortfarande den bakom styret som avgör.

Mr Lang skrev:
Tappade han hojen?
nej men av nån konstigt anledning så svängde han inte i kurvan läg i vänster fil o körde i räcket några gånger sen flög han upp o slog brostolpen med ryggen förre

R1-benji skrev:
nej men av nån konstigt anledning så svängde han inte i kurvan läg i vänster fil o körde i räcket några gånger sen flög han upp o slog brostolpen med ryggen förre

nån annan som har svårt att följa resonemanget???

R1-benji skrev:
Aj!!! :(

Tråkigt med din kompis och med din motorcykel.

Jag har ägt både R6 och R1, och som alla säger är R6:an mer lätthanterlig. Ska du köra mycket bana och kringelikrokvägar så är det ett helrätt val.

Ska du dock köra vanlig landsväg och längre sträckor, då rekommenderar jag R1:an då du inte behöver växla och varva så mycket som med R6:an. De 400cc kommer till sin rätt då.

Hur som helst så är det två motorcyklar man har mycket roligt med, tappa inte respekten bara, då biter dom tillbaka :D

Det har mer med hur man gillar att köra än hojen i detta fall, gillar man växla och köra med attack så är ju R6an bäst, vill man kunna smyga lite mer på melanvarv så är R1 bäst, den upplevs rejält mycket starkare på lägre varv.

Visst är det skillnad.....R6an spetsiga motorkaraktär kräver mer aktiv körning. Kul på bana men rätt tröttsamt till vardags. R1an har ruggigt med vrid över hela registret vilket gör att man kan ta det lite softare. R6an är dock avsevärt smidigare, mer lättkörd och så sitter man bättre.

Last edited:
tack för alla svar o kommentar.....min R1 gick o fixa för 1500:- en kopplingskåpa o bromsgrepp,underkåpar me ,men det hade jag i lager så ...det blir r1 o en massa lektioner på skolan plus en stor respekt till mc.n.man måste leva livet.......

R1-benji skrev:

Ahh, han blev väl bara räd när vägen svängde - och sen vågade han inte styra hojen runt i kurvan.. Har hånt för ganska mycket folk - typ strax runt hälften av dom som dör på mc....

Roliga hojar båda två, men tycker det käns för jävligt o köra 600cc när man vant sig vid 1000cc, även om de mindre främjar kurvkörning. Bakhjulsåkning och ren kraft regerar med en tusing :)
På många låter det sedan som en R1 är rena rama harley davidsonen o svänga med jämfört med R6an, men så är verkligen inte fallet.

Back